thefragile Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Skal inn i forsvaret for å avtjene verneplikten i sjøforsvaret i sommer. Jeg er en helt vanlig gutt på 19 år med god fysisk form og som verken gleder meg kjempemye eller gruer meg til militæret. Må man inn så får man bare gjøre det.. "Problemet" mitt er at jeg tilfeldigvis er homofil. Jeg går for å være hetro blandt alle vennene mine som ikke veit om dette, og har en kjæreste som også er "straight acting" sånn sett. Men jeg lurer litt på hvordan holdninger til homofile er i forsvaret generellt? Jeg har ikke mye av de stereotypiske faktene som homofile menn liksom har. Er bare en helt vanlig gutt som er homofil og skal inn i militæret. Det siste jeg vil er å dimme fordi folk har problemer med slikt! Noen som har vært inn og har peil? Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Det skal vel ikke være noe problem, folk i millitæret er vel som andre folk (gutter i 18-20 års aldern stort sett er ofte litt 'tøffere' enn 'normalt' - men det varierer hvor du komme hen). Jeg ville ikke tenkt på det, bare oppfør deg normalt og vær degselv. Personlig ville jeg ikke 'kommet ut av skapet' i forsvaret, eller, det blir igjen opp til deg og hvordan medsoldatene oppfører seg. I bunn og grunn er legning irrelevant, på lik linje med rase, farge og religion - men som sagt er det liten vits i å komme ut tidelig i forsvaret hvis du er litt uheldig med menneskesammensettningen der du kommer. Uansett, lykke til & have phun Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hei! Jeg har flere kollegaer som er homofile. Ikke noe problemer det. Men ledelsen er veldig obs på at homofile ikke skal fleipes med, så jeg har opplevd homofile (!) som klager over at de ikke kan fleipes med som folk flest Men det er nok alltid noen råtne epler og noen homofobe som sikker ikke er så forståelig. Men de fleste er voksne mennesker og som nevnt kjenner jeg flere åpne homofile i forsvaret som får stor støtte fra sine kollegaer. Det skulle bare mangle. Og alle har også valgt å gå ut av skapet mens man er i forsvaret og alle har valgt å fortsette karriere i forsvaret etter menigperioden. Så det taler nå positivt. Nå er jeg ansatt i Sjøforsvaret og kan ikke tale for flyvåpenet og hæren, men tviler på det er noe større problem der. Jeg kan jo alltids tipse mine kollegaer om denne tråden så kanskje de gir lyd fra seg om sine erfaringer Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Var i hæren (mange år siden, snart 10 faktisk). Der var det vel mye kødding om homofili, og vil ikke si det var særlig homo-vennligt uten at det var direkte homo-fiendtlig heller. Men så hadde vi ingen åpne homoer heller. Jeg tror det kommer an på miljøet. Det er ikke alle som med en gang liker tanken på å dusje med..., ligge i telt med... osv. Men altså, vi fikk jo 2 homofile etter å ha vært lenge i militæret. Gikk jo greit, men var litt homofobi også husker jeg. Men folk oppførte seg, men jeg vet ikke hvordan det var for de 2. Tror folk tok det ganske fint. Var ingen problemer slik jeg husker det, men litt vitsing oss andre i mellom var det. Plutselig så var det 2stk som begynte å rote med hverandre, så det kom jo litt overraskende på oss. Men nå er kanskje vår generasjon litt mer homofobe enn dagens ungdom kanskje, skal man legge tabloidavisene til grunn. Så det er vel kanskje mer normalt idag og ikke så "scary". Tipper det går greit jeg så lenge man oppfører seg som folk og gjør det man skal osv, men det gjelder jo alle og er slett ikke spesielt for homofile. Men nå har jeg hørt mye rykter om at det er mer homofile i sjøforsvaret, og spesielt ubåttjenesten hehe, men det er vel bare morsomme rykter tenker jeg. Lenke til kommentar
thefragile Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Ja ikke sant. Forstår på en måte skepsisen med dusjinga og teltsovinga. Det er vel der alt ligger tenker jeg. Er jo ikke akkurat enmannsdusjer der. Tror folk er blitt atskilling mer liberal bare på 10 år faktisk. Velger å tro det iallefall. Kommer ikke til å komme ut av skapet i forsvaret med det første. Men det må jo bare komme opp en eller annen gang ettersom man bor og har (fylle)perm med de samme folkene i mange måneder. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Nå har jeg ingen erfaring fra forsvaret, men skulle tro den store majoriteten ikke vil ha noe problem med det. Kanskje de tøffeste bygdeguttene som ikke er vandt til å omgås åpne homofile.. Men jeg har såpass tro på verden at det ikke skulle by på større problemer :-) Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hvis vennene dine tror du er hetrofil så skulle det ikke være noe problem å "lure" folk i forsvaret? Men blir kanskje litt kjipt med selvkontroll i dusjen/osv ? Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 På rekrutten hadde vi en som vi var skråååsikker på var homofil. Såvidt jeg så så led han ikke pga det. Folk viste han nå respekt likevel. Lenke til kommentar
thefragile Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Begynner faktisk å få litt noia for dette. Skal bo med folk hele tiden og det kommer jo garantert til å komme opp. Får bare si ting slik det er, men det vil jo føre til automatisk skepsis i ganske mange situasjoner. Det skal ikke være enkelt! Jeg ba aldri om å bli tvingt inn i det systemet der Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Trur du vil ha andre ting å tenke på om du først er der, eg. Om du ikkje gjer eit stort nummer av det, så trur eg ikkje nokon andre vil gjere det heller. Det er heller ikkje noko krav til at du må fortelje det til alle om du ikkje sjølv vil det. Trur uansett at du vil få det fint der om du først finn ut at du vil fullføre verneplikta di. Lenke til kommentar
lain Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) Om du har en smule selvironi vil det nok gå greit. Sånn jeg merker det, får folk flest et avslappet forhold til homofile, om personen som er homofil er avslappet i forhold til det selv. Ikke noe stort sjakktrekk og si du er usikker på teltsoving og dusjing osv, vær sikker på den du er, si det ikke er noe problem (om det kommer ut at du er homofil), så vil jeg ikke tro at så mange har et problem med det. Det er alltid noen, men vanskelig å finne en militærleir uten et par idioter. Du får dra en "men gida meg, er jo bare grønne klær jo, de står jo virkelig ikke til øynene mine" når du får utdelt uniformen Men seriøst, går nok greit, lykke til. Edit: leif, og omskriving av første setning, skriver som en dust etter 00. Endret 4. mai 2007 av lain Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Var det ikke sånn at de gamle grekerne oppfordret til homofile krigere og slikt? Fordi du kjempet bedre om du hadde kjæresten din å passe på eller noe sånt. Vi snakket om det på skolen i dag, men jeg halvsov og fikk ikke med meg alt. Lurer på hvordan det gikk fra homofili i hæren er helt okay til ikke okay til whatever, sikkert greit så lenge han ikke prøver seg på meg... Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Var det ikke sånn at de gamle grekerne oppfordret til homofile krigere og slikt?Fordi du kjempet bedre om du hadde kjæresten din å passe på eller noe sånt. 8533290[/snapback] Sparta hadde flere militærsystemer, blant annet ett hvor hæren ble delt opp i par av livsledsagere. Disse valgte hverandre som bestevenner og partnere i en ung alder, og var forventet å være trofaste til hverandre livet ut, også etter de giftet seg med kvinner. Teorien var at parene kjempet bedre fordi de kjempet for kjærligheten til sin sidemann. Rent i praksis må det ha vært litt hardere, siden det ikke er lett for en 4 åring eller en 6 åring å velge en partner for livet. Utenom den ene perioden så var det ikke organisert homofili i hæren, men det var gjerne oppfordret til kos mellom soldatene. Det var også forventet at man skulle fortsette å ha sex med sine venner også etter man giftet seg. Fin måte å ta vekk noe av stresset som kommer mellom gifte par. En viktig ting å huske på var at dette ikke var snakk som "homofile", siden homofili var en handling på den tiden, ikke en legning. Homofili ble først definert som en legning i moderne tid, og før det så fantes det ingen homofile, bare folk som gjorde homofile handlinger. Grunnen til at forandringen i aksept av homofile handlinger er organiserte religioner som Kristendom, som gjorde alt for å undertrykke alle drifter, inkludert seksualdrift. Ikke bare homofili, men også all annen sex, fest, sang, lyst, etc, etc. Å anklage noen for homofile handlinger var også en lett måte å få motstandere henrettet på, akkurat som beskyldninger om heksekunst for kvinner. Grunnen til at stigmaet har blitt sittende er nok enkelt og greit fordi det er såpass få som er ekslusivt bundet til homofile forhold at det har vært enkelt for andre å bruke dem som syndebukk for alle andre. Det er enklere i dag å overbevise lettpåvirkelige sjeler om at homofili er en synd enn at sang og dans er det. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Hvis vennene dine tror du er hetrofil så skulle det ikke være noe problem å "lure" folk i forsvaret? Men blir kanskje litt kjipt med selvkontroll i dusjen/osv ? 8424925[/snapback] Du har aldri dusjet naken offentlig eller ellers sammen med et menneske man ellers tenner på seksuelt, når du vet at følelsen ikke er gjengjeldt, har du? Jeg tviler sterkt på at homofile er noe annerledes når de dusjer sammen med mange menn enn når en heterofil mann dusjer sammen med mange damer. Nakenhet i seg selv er ikke erotisk. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Bare vær obs på at det sannsynligvis vil hagle med "homovitser" og annen prepubertal humor som man skulle tro 19-20 åringer hadde vokst fra seg for flere år siden. Hva gjelder dusjing og slikt, så er det vel litt avhengig av sted. Der jeg var, så var det bare mulig å dusje to-tre stk samtidig pga liten plass, og det var ikke noe problem å få dusjet alene heller, om man ønsket det (ved å f.eks. vente til de andre var ferdig, eller være tidlig ute). Forøvrig er vel homofili en grunn til å slippe unna militæret, om du ikke har et sterkt ønske om å ta et år i kongens tjeneste. Hvis du velger å ta et år, så vil jeg ellers anbefale å prøve å få så mye ut av det som mulig. Ikke bruk all fritiden på brakka/foran Playstation. Bruk de mulighetene som finnes av kurs osv. Det er jeg sikker på at du ikke vil angre på. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) Du skulle sagt fra på Sesjon om at du var homofil. Ikke at jeg vet om det ville endret noe, men da ville i hvert fall de vært obs på det m.m. Endret 4. mai 2007 av Eplefe Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Du skulle sagt fra på Sesjon om at du var homofil. Det er da ingen som spør om folks legning på sesjon. Ikke at jeg vet om det ville endret noe, men da ville i hvert fall de vært obs på det m.m. 8535566[/snapback] Slik at de kan forskjellsbehandle folk basert på deres seksuelle legning? Det enkleste er vel å oppføre seg som om man har et normalt forhold til sin egen seksualitet, ikke gaul ut at man er homoseksuell på første dag i innrykket - dukker det opp en situasjon hvor seksualitet er temaet så er det bare å oppføre seg som om det er naturlig ( og det er det jo !). Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg tror ikke dette er noe å tenke på. Det er sikkert mange som er homofile der, bare at de skjuler det. Enig med noen tidligere her, at gutter i militæret er akkurat som deg og meg, helt vanlig 18(+)-åringer som avtjener plikten sin. Hvis du blir mobbet, har du en del du kan prate med, for å ta det opp. Om ikke du vil snakke med befalet ditt, kan du prate med presten i leiren. Han har taushetsplikt, men kan også gjøre noe med det om du ønsker det. I tillegg har du tillitsmannsordningen, tillitssoldater som er der for din skyld. Du kan også prate med de, og be de ta opp problemet. Så om du blir grovt mobbet, er det ikke umulig at mobberne kan få refs eller kastes ut av militæret! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå