Gå til innhold

28 dagers dimmer for led.


Gjest Slettet-mRjwtK9u

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-mRjwtK9u

Hei.

 

Planlegger å lage en automatisk dimmer for å simulere månelys. Hvilke elektronikk deler trenger jeg for å dimme noen LEDer fra full styrke til nesten helt av og opp igjen i løpet av 28 dager?

 

Endre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Det enkleste er å bruke en liten mikrokontroller, men det krever at den må programeres. (krever en del kunnskap)

Lager da en liten tellekrets som gjør at en innebygget driverutgang kan endre intensiteten på diodene f.eks. en gang i timen.

 

Men skjønner ikke helt hva du skal oppnå? Skal simulere månelys, er det intensiteten i lyset, eller månefasene du skal få frem?

Formen på månen (lyset) er jo ikke rund hele tiden, så skal du lage en figur som simulerer månen må du jo tenne eller slukke LED's i et mønster....

 

Er det bare intensitet du skal endre, kan man gjøre det på en litt mere analog måte også.

Skal det være nøyaktig, kan du f.eks. bruke nettspenningen som klokkepuls.

Lager en tellekrets ved hjelp av digitale kretser, kjører utgangen fra telleren inn på en D/A omformer og ut til en analog driverkrets.

 

Vet ikke hvor nøyaktig du trenger å regulere intensiteten, men regner med 255 trinn er nok. Holder da med 8-bit teller og D/A omformer.

 

Å bare bruke noe RC-ledd til å bestemme tiden med tror jeg vil bli for unøyaktig over så mange dager

 

Hvilke dioder og hvor mange skal reguleres evt?

 

 

Noe konkret disse delene trenger du har jeg ikke ut fra det jeg vet....

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u

Takk for svaret, jeg skal forske litt videre med utgangspunkt i det du foreslår.

 

Det er bare intensisteten jeg skal simulere og den skal ikke være "rett" heller, bare dimme fra 100% til 20% til 100% igjen i løpet av 28 dager.

 

Jeg vil tro jeg skal bruke 5 dioder til dette prosjektet, men ser for meg å kunne koble til flere etterhvert.

 

Endre

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en mikrokontroller. Da kan man benytte pulsbredde til å styre intensiteten, noe som er svært enkelt. Man trenger bare følgende:

-mikrokontroller

-7805 spenningsregulator

-switchetransistor

-dioder og motstander.

-eventuelt en klokkechip, for å holde styr på klokke og dato, for svært nøyaktig tid.

 

 

Dette kan bli et krevende prosjekt, og krever kunnskap om C-programmering, samt en brenner for å programmere mikrokontrolleren. Brennere finnes i mange utførelser og forskjellige priser, mens C-program finnes i prøveversjoner som er gratis.

 

Du må også ta et valg på hvilken mikrokontroller du vil satse på. De mest populære blant hobbyfolk er AVR eller PIC. Førstnevnte er designet i norge, nærmere bestemt Trondheim, men koster penger. Sistnevnte er svært rause på gratisprøver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u

OK, jeg forstå at jeg har litt å lære før jeg setter i gang :)

 

Noen som har tips til hvor jeg kan lære litt om programmering av microchiper og hvilke muligheter som finnes?

Jeg har programmert en del, inkludert C, så den biten tror jeg at jeg skal takle.

 

Endre

Lenke til kommentar

Det enkleste for å prøve seg frem er å basere seg på tellekretser og D/A omformer som jeg så vidt nevnte.

 

Henter ut klokkefrekvens fra vekselspenningen til en trafo som skal forsyne dette lyset.

Deler den med tellerkretser til passende step. Bruker du 8-bit blir det omtrent 9 endringer i lysnivå pr. døgn, totalt 252 trinn på 28 dager.

 

EDIT: Hvis du skal fra full styrke, til minimum og opp til full styrke igjen på 28 dager, blir det 18 endringer pr. døgn, totalt 504 trinn

 

Tror ikke man vil kunne se noe endring i lyset fra dag til dag, men det er sikkert målbart.

 

Burde ikke koste så mye, og er relativt lett å eksprimentere seg frem til rette settinger.

 

Kan sikkert lede deg litt på vei med noen enkle kretsforslag, men har ikke deler nok til å teste ut å lage en komplett krets.

 

 

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Hei.

 

Nettulf: Dersom du har muligheten til å komme med et kretsforslag så hadde det vært topp.

 

Hilsen

 

Endre

8476488[/snapback]

 

Skal se hva jeg får tid til, men håper du ikke har bråhast...

 

Litt for mye å gjøre på jobben for tiden. :no:

 

Men tenker litt på det innimellom.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u

Jeg vet at det finnes ferdig man kan kjøpe. Det finnes også versjoner som er mye rimeligere enn disse som det er linket til her.

 

Det er litt gjør-det-selv mannen i meg som gjøre at jeg vil prøve å lage noe slikt selv og dersom jeg i tillegg kan spare noen kroner er jo det topp.

 

Endre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...