Gå til innhold

Ny Ubuntu i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvem er smartest å prøve på denne debian-40r0-i386-DVD

eller ubuntu-6.10-dvd-i386

Debian er jo helt fersk den med å er veldig stor med 3 dvd men hvem inneholder det beste

8428163[/snapback]

Hvis du ikke vet forskjellen så er Ubuntu (faktisk Kubuntu) min anbefaling. Pass også på at du bruker autmatix2 for å hente ekstra applikasjoner. Debian er mye mer strevsomt å sette opp.

Lenke til kommentar
hvem er smartest å prøve på denne debian-40r0-i386-DVD

eller ubuntu-6.10-dvd-i386

Debian er jo helt fersk den med å er veldig stor med 3 dvd men hvem inneholder det beste

8428163[/snapback]

Hvis du ikke vet forskjellen så er Ubuntu (faktisk Kubuntu) min anbefaling. Pass også på at du bruker autmatix2 for å hente ekstra applikasjoner. Debian er mye mer strevsomt å sette opp.

8428769[/snapback]

takker for den

Lenke til kommentar
Ser at du skriver "ubuntu-6.10-dvd-i386", hver obs på at 6.10 er den forrige versjonen. Versjon 7.04 kom i går og er klart å anbefale for nybegynnere.

Vet ikke om det har kommet en DVD-versjon av 7.04 enda, så vis du absolutt må ha en DVD så kan du installere 6.10-versjon og oppgradere rett etterpå.

Info om oppgradering her:

http://www.ubuntu.com/getubuntu/upgrading

8428887[/snapback]

laster ner 7.04 versonen nå

Lenke til kommentar
Hallo

 

Jeg har snust litt på linux lenge, og jeg vurderer å sette opp en dualboot slik at jeg har windows også. Er det noen lett måte å gjøre dette på?

 

edit: Laster ned GParted slik at jeg kan bruke dette til å lage en egen partisjon.

8430181[/snapback]

Under installasjon av Ubuntu vil den legge in GRUB(oppstartsmeny) så du kan velge mellom Windows og Ubuntu.

 

I tidliegere versjoner har det vært mulig å endre partisjonene under installasjonen av Ubuntu, men jeg har ikke prøvd det på den nyeste. Jeg regner med at det også er mulig på denne på et eller annet vis.

 

Jeg jobber forresten med å lage en PDF-guide for installasjon. (for nybegynnere)

Lenke til kommentar
Hallo

 

Jeg har snust litt på linux lenge, og jeg vurderer å sette opp en dualboot slik at jeg har windows også. Er det noen lett måte å gjøre dette på?

 

edit: Laster ned GParted slik at jeg kan bruke dette til å lage en egen partisjon.

8430181[/snapback]

 

Dualboot er etter min mening så waist av hdd plass og ressurser.

 

Kjører highend system med nye Feisty. Kjørt ubuntu ca ett år og er strålende fornøyd, med nye releasen også .)

Lenke til kommentar

Flere som har opplevd at det er feil på filsystemet etter installasjon? Installasjonsprogrammet fullførte uten noen feilmeldinger, men under første boot finner den flere feil på filsystemet.

 

Har testet både Ubuntu og Kubuntu disse dagene og fikk samme feilen etter begge installasjonene.

Lenke til kommentar
Hallo

 

Jeg har snust litt på linux lenge, og jeg vurderer å sette opp en dualboot slik at jeg har windows også. Er det noen lett måte å gjøre dette på?

 

edit: Laster ned GParted slik at jeg kan bruke dette til å lage en egen partisjon.

8430181[/snapback]

 

Dualboot er etter min mening så waist av hdd plass og ressurser.

 

Kjører highend system med nye Feisty. Kjørt ubuntu ca ett år og er strålende fornøyd, med nye releasen også .)

8432175[/snapback]

 

Joda, alltid koselig med flere meninger, men jeg gidder ikke bry meg om det du sier.

 

Jeg skal TESTE ut linux, og da ser jeg ingen grunn til å herpe windows-partisjonen min med det. Liker jeg ikke linux, er det bare å formatere den partisjonen.

Lenke til kommentar
Var heller aldri snakk om å fjerne støtte for OpenGL, det MS truet med å gjøre var å implementere OpenGL som en slags modul til DirectX. Og hadde det blitt gjort kunne spill-utviklere tolket det som at MS faset ut OpenGL som en døende teknologi og da hadde garantert mange blitt enda reddere for å bruke noe annet et DX, samt at ytelsen neppe hadde blitt den samme siden alt av OpenGL måtte gått gjennom DirectX først.

Vis jeg har forstått det riktig da...

Heldigvis ble det ikke noe av, grunnet press fra andre store selskaper.

8423063[/snapback]

Dette var i henhold til Aero og OpenGL i vindu-modus. Det var aldri planlagt noe sperring eller hindring for full OpenGL ICD så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Nå må vi linux brukere slutte å henvise til terminalen når vi skal hjelpe andre når det absolutt ikkje er naudvendig!

 

Bruk add/remove eller synaptic for å innstallere det.

8434765[/snapback]

Helt enig, i alle fall når det gjelder Ubuntu. Synd og skam at omtrent hvert eneste punkt i ubuntuguide.org starter med "open a terminal and sudo..".

Lenke til kommentar

Det tar vel bare cirka 8GB ekstra å ha en Windows XP-partisjon i tillegg til Linux, så det er vel heller liten grunn til å fjerne den for de som er nybegynnere med Linux. Selv kjører jeg dual-boot på en del maskiner, og det er helt utmerket.

 

Jeg er enig i at terminal kan skremme en del brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...