Gå til innhold

Ny Ubuntu i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må innrømme at når jeg skulle installere Opera på Ubuntu gikk det kjempe lett. Men problemene startet når jeg skulle installere Vmware Tools (kjører Ubuntu og Kubuntu på Vmware test pc'er). Da gikk det ikke så lett, faktisk har jeg ikke fått det til hverken i Ubuntu eller Kubuntu.

 

Men skal prøve noen av de tipsene over...kanskje det egentlig er veldig lett.

 

Ellers er det bra at både web leser, e-mail klient, skrive program osv er ferdig installert og klart til bruk. Så helt klart noen fordeler.

 

Bakdelene må være spill osv, som det finnes få av om kjører 100% i Linux.

Samme med programmer som Adobe Photoshop osv...(tar vel ikke helt feil her?)

 

Men kommer til å leke litt mer med det fremover....kanskje jeg får smaken :!:

Lenke til kommentar

Den nye versjonen av Ubuntu virker veldig mye mer brukervennlig:

* "Enkel" installasjon av drivere.

* Enkel installasjon av codecer (den leter faktisk opp den aktuelle codecen for brukeren).

* Verktøy for NTFS.

* Migrasjonsverktøy.

 

Dette er virkelig mange spennende nyheter som vil gjøre Ubuntu aktuelt for langt flere brukere.

 

Selv om det er enkelte som benekter det, så er det faktisk enklere å legge inn programvare i Ubuntu enn i Windows. Ferdige pakker er veldig enkelt å legge inn, og pakkebehandling eller "Legg til/fjern programvare" er ennå enklere. På dette punktet kan ikke Windows måle seg med en del Linux-distribusjoner på dette punktet. Terminal bruker jeg ekstremt skjelden til slikt.

 

Med denne utgaven har veldig mange argument mot Ubuntu forsvunnet. Jeg synest at brukervennligheten i Gnome i skjerminnstillingene kunne trengt en oppfriskning, men ellers kommer det seg veldig mye.

 

Et nytt verktøy skal også gjøre det lettere å få tilgang til partisjoner formattert i NTFS-formatet som nyere Windows-installasjoner bruker.

Tjah. Nyere og nyere.. NTFS har jo eksistert i flere versjoner (den første kom jo i 1993), men den iterasjonen vi bruker i dag har jo vært mer eller mindre standard siden Windows 2000 kom ut, og det er over 7 år siden. :) Ikke misforstå, jeg synes det er flott at Ubuntu kommer med dette, men det var egentlig bare jaggu på tide. Joda, jeg vet at det finnes en rekke andre implementasjoner av NTFS-støtte både i kernelen og som addon programvare, men det hjelper bare ikke -- det at linux-forkjempere ikke klarer å se viktigheten av slike ting som dette (før nå da, tydeligvis) er en av (de maaaaange) grunnene til at linux ikke har tatt av som desktop OS.

8420086[/snapback]

Støtte for NTFS har vært tilgjengelig for Linux lenge, men et verktøy som ordner dette har ikke vært i Ubuntu tidligere. Før måtte dette gjøres manuelt, men det gikk. (jeg har gjort det selv flere ganger)
Lenke til kommentar

Noen som kan gi en indikasjon på hvor stabil ntfs støtten er?

Dersom muligheten for at det kan ødelegge filer e.l. fortsatt gjelder, så er det lite sansynlig at jeg prøver..

 

Noen nevner at vista har endret på ntfs-systemet. vil dette si at denne eventuelle ntfs støtten i linux ikke gjelder for vista-systemer (enda?)?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd problemer med bruk av NTFS i Ubuntu til nå.

 

Windows-programvare i Linux er selvsagt ikke enkelt. En del spill (for eksempel spill fra Blizzard fungérer generelt bra) og noen programmer er brukbare. For eksempel Photoshop 7.0 virket i en ny versjon av Wine, forøvrig skal det være et alternativ som heter "Gimpshop" (eller noe sånt) som skal ligne og er beregnet på blant annet Linux.

 

Cedega(koster penger) skal være bedre egnet på spill. Jeg har bare så vidt prøvd den, og synest ikke den var noe serlig bedre enn Wine(som er gratis), men den nye versjon 6.0 av Cedega påstås å være veldig mye bedre enn 5.2.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke opplevd problemer med bruk av NTFS i Ubuntu til nå.

 

Windows-programvare i Linux er selvsagt ikke enkelt. En del spill (for eksempel spill fra Blizzard fungérer generelt bra) og noen programmer er brukbare. For eksempel Photoshop 7.0 virket i en ny versjon av Wine, forøvrig skal det være et alternativ som heter "Gimpshop" (eller noe sånt) som skal ligne og er beregnet på blant annet Linux.

 

Cedega(koster penger) skal være bedre egnet på spill. Jeg har bare så vidt prøvd den, og synest ikke den var noe serlig bedre enn Wine(som er gratis), men den nye versjon 6.0 av Cedega påstås å være veldig mye bedre enn 5.2.

8422170[/snapback]

 

Her finner du GIMPshop.

Lenke til kommentar

Det må nevnes igjen: ftp://uio.no/linux/ISO-images/ubuntu/7.04

 

Ang. Windows-spill: synd at spillutviklere har tatt agnet fra Microsoft og bare bruker DirectX nå. Rykter sier at Windows Vista kommer uten støtte for OpenGL. Er det riktig? Men noen få lager gode spill for OpenGL. ID Software er en av disse, med Quake f.eks. Utfordringen bli å få flere spillprodusenter til å gå over fra DirectX til OpenGL i fremtiden.

Lenke til kommentar
Ang. Windows-spill: synd at spillutviklere har tatt agnet fra Microsoft og bare bruker DirectX nå. Rykter sier at Windows Vista kommer uten støtte for OpenGL. Er det riktig? Men noen få lager gode spill for OpenGL. ID Software er en av disse, med Quake f.eks. Utfordringen bli å få flere spillprodusenter til å gå over fra DirectX til OpenGL i fremtiden.

8422615[/snapback]

Nei, det er ikke riktig. Microsoft hadde planer om det, men grunnet massive protester fra bedriftsmiljøer som bruker OpenGL i profesjonelle 3D-applikasjoner så så de seg nødt til å gjøre om på det vedtaket. OpenGL finnes altså i Vista (Nå nåde - enn så lenge)

 

Det er en skummel tanke om Microsoft skal få tilnærmet monopol på 3D.

Lenke til kommentar

Var heller aldri snakk om å fjerne støtte for OpenGL, det MS truet med å gjøre var å implementere OpenGL som en slags modul til DirectX. Og hadde det blitt gjort kunne spill-utviklere tolket det som at MS faset ut OpenGL som en døende teknologi og da hadde garantert mange blitt enda reddere for å bruke noe annet et DX, samt at ytelsen neppe hadde blitt den samme siden alt av OpenGL måtte gått gjennom DirectX først.

Vis jeg har forstått det riktig da...

Heldigvis ble det ikke noe av, grunnet press fra andre store selskaper.

Lenke til kommentar

Neei, dette ble nok en nedtur med Ubuntu...

 

Ser ut som de tar neste skrittet mot å hjelpe nybegynnere, men for meg føles det som at mye av denne automatiseringen ødelegger for viderekomne brukere(om jeg kan kalles noe sånt...)

 

En ting er det tullet med at den mounter alle partisjoner automatisk hver gang GParted leser gjennom partisjonstabellene på nytt(jeg fant ihvertfall ingen åpenbar måte å skru av dette på).

Det jeg synes var teitest var dette installasjonsprogrammet, mulig det er enkelt om du vil ha det slik som det blir foreslått, men jeg for min del har ikke noe lyst til å ha alle partisjoner montert under media/device. På samme måte så synes jeg det er litt tullete når man _må_ formatere partisjonen man setter som "/boot" for at installasjonsprogrammet skal kunne gjøre jobben sin(ja, du kan endre dette etterpå ved å hakke litt, men hvorfor gjøre alt så vanskelig? eller enkelt, alt ettersom hvordan man ser det)

 

Er snakk om ting jeg opplevde i live-cd'en, gadd ikke kaste bort no tid på å installere det når jeg uansett bare ville tatt en liten titt på ting og deretter fjernet det.

 

Kan tenke meg at Ubuntu er distroen som kommer til å bli utskjelt av alle "nerdene", den gangen Windows er død og "alle" har gått over til GNU/Linux(og da Ubuntu), fordi den tuller seg inn i et gjør-alt-enkelt-design som til slutt ødelegger for valgfriheten.

Lenke til kommentar
prøvde å installere det for ca en halv time siden. alt gikk greit helt til jeg skulle starte det opp, den bare låste seg på "det 3. hakke" under loadinga. noen tips til hva jeg skal gjøre?

 

btw: har aldri brukt linux før

8424288[/snapback]

 

Det første jeg kunne komme på er at du kunne endre på oppløsning osv.(F4), ellers kan du jo velge å starte opp ubuntu i safe-graphics mode eller hva det nå heter igjen:P

 

Jeg fikk bare svart skjerm da X startet opp, men gikk inn i tty1(CTRL+ALT+F1), og endret xorg.conf til noe som passet bedre. Mulig problemet kom av at jeg har to skjermer, uansett så virket det etterpå, bare restartet X(CTRL+ALT+backspace). Forresten kommer man tilbake til X, fra tty1 med ALT+F7...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...