Gå til innhold

Ny Ubuntu i dag


Anbefalte innlegg

Gleder meg veldig til denne, har kjørt Ubuntu(Dapper) en stund nå og dette blir en stor oppgradering med mye nytt :)

 

For dem som har lyst til å se mere bilder å lese litt mer om Ubuntu Linux, så kan dere laste ned pdf bladet "Full Circle Magazine" fra denne siden her., som omhandler siste versjon.

 

 

Torrent filen går ikke skrikende raskt hos meg, men skal ikke slå den av når den er ferdig - nå skal nettleverandøren få yte maks :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer Ubuntu!

 

Feisty er en glimrende ny versjon og bringer nye og spennende muligheter samt løser mange problemstillinger :D

 

Artikkelen overdriver jo også angående tidligere versjoners brukervennlighet da:

Et annet program vil gjøre det enkelt å installere proprietære multimedia-kodeker uten å måtte ty til kommandolinjen. Tidligere har disse kun vært mulig å installere ved å følge relativt avanserte guider.

 

Alt som skulle til for å installere f.eks mp3-støtte var en pakke, og den installeres enkelt med noen få museklikk, det at mange guider på nettet henviser til terminalen er fordi dem ser på det som lettere å skrive noen kommandoer som må klippes og limes fremfor å komme med beskrivelser av hvilke knapper man skal trykke på.

 

Problemet er at mange som har brukt Windows i alle år, plutselig skal bytte til Ubuntu og forventer at all kunnskapen dem har opparbeidet seg i Windows fortsatt er helt gyldig.

Ting er veldig likt, men det betyr ikke at det ikke finnes enkelte grunnleggende forskjeller, særlig er dette med pakkesystemet forvirrende for Windows-brukere.

Mitt tips til nye brukere: Sett dere inn i det grunnleggende før dere forviller dere inn i alle mulighetene som finnes.

Hjelpesenteret i Ubuntu inneholder mye bra info. :thumbup:

Lenke til kommentar
men den iterasjonen vi bruker i dag har jo vært mer eller mindre standard siden Windows 2000 kom ut, og det er over 7 år siden. :) Ikke misforstå, jeg synes det er flott at Ubuntu kommer med dette, men det var egentlig bare jaggu på tide.

 

Greier du å implementere eit fil system som NTFS som ikkje er åpen standard på under 1 år? Sjølv om du har mange millioner å bruke på utviklere enten dei er kinesere eller øst-europere?

 

Dessuten synes eg ext3 er eit betre fil system enn NTFS, så NTFS trengs ikkje. ext4 er og på veg.

Lenke til kommentar
For de som ønsker originale CD-er tilsendt gratis i posten kan de registrere seg og bestille CDene her:

http://shipit.ubuntu.com

http://shipit.kubuntu.com

http://shipit.edubuntu.com

 

Forventet leveringstid er ca 6 til 8 uker (Sier de i hvert fall. Det gikk på under 4 uker sist jeg bestilte). De som ikke har så mye tålmodighet og nettlinje som takler det bør heller laste ned en ISO og brenne den ut.

8420203[/snapback]

 

Bestilt for "lenge" siden ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke lett å legge til støtte for et lukket filsystem hvor man må gjette seg til hvordan fungerer. Sier seg selv at dette tar tid å få til.

Fett at du totalt misforsto poenget mitt da. :) Jeg siktet til at det å beskrive NTFS som "noe de nyere Windows-utgavene bruker" blir litt feil.

8420356[/snapback]

Problemet med uttalelsen din var nok følgende:

[...] Ikke misforstå, jeg synes det er flott at Ubuntu kommer med dette, men det var egentlig bare jaggu på tide. Joda, jeg vet at det finnes en rekke andre implementasjoner av NTFS-støtte både i kernelen og som addon programvare, men det hjelper bare ikke -- det at linux-forkjempere ikke klarer å se viktigheten av slike ting som dette (før nå da, tydeligvis) er en av (de maaaaange) grunnene til at linux ikke har tatt av som desktop OS.

8420086[/snapback]

Du sier her at det "jaggu er på tide" at Ubuntu implementerer støtte for et lukket, hemmelig og proprietært filsystem Microsoft kan finne på og endre når det passer dem uten å si ifra til en sjel utenfor Redmond. Hadde NTFS vært beskrevet i en åpen standard eller i det minste i en spesifikasjon man kunne laste ned fra Microsoft hadde saken vært en helt annen.

 

Men for å klare å kommunisere med NTFS må man bruke "reverse ingeneering"-teknikker som stort sett går ut på å prøve og feile. Man må altså gjøre en operasjon, se på resultatet, notere seg dette og repetere helt til absolutt alle operasjoner i NTFS er kartlagt. Ikke en enkel jobb, akkurat. Så "jaggu på tide" faller ikke helt i god jord av en grunn, nemlig fordi det er Microsoft sin skyld at dette er så vanskelig, ikke Linux-utviklernes.

Lenke til kommentar

Jeg prøver ut Ubuntu men som andre sier her i posten, så "forventer" jeg en del funksjoner etter mange år med Windows.

 

Så for meg er Ubuntu fortsatt noe sært, som jeg nok neppe aldri kommer til å installere på live pc'er.

Føler at hovedproblemene ligger i hvordan man kan installere programmer osv, for det kan ingen påstå er lett i Ubuntu, i alle fall ikke i forhold til Windows.

 

Føler likevel at det er bra at det finnes gratis alternativer der ute, og at de som har erfaring med linux eller ønsker å tilegne seg denne erfaringen vil ha god nytte av Ubuntu.

 

Men for harbarka Windows karer som meg, som var overlykkelig når Microsoft gikk bort fra MS-DOS og kommandoer, så blir det skikkelig nedtur å gå over til Linux. Det blir jo å nedgradere og gå tilbake i tid.

Har sagt det før og sier det igjen, Linux distroer er ikke noe å anbefale for folk som har problemer med å bruke Windows, for de får nok enda flere problemer med et OS som er så ulikt.

 

Regner med at dette er å banne i "kirken" her i denne tråden, men dette er mine tanker rundt Linux og Ubuntu.

 

Men kommer nok uansett til å prøve den nye versjonen også for å se om ting har blitt bedre.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Du kan innstallere eller fjerne det aller meste heilt fint med add remove i menyen. Alt frå Mp3 avspelerar til nye meir hardbarka terminaler.

 

Det er så og sei ingenting idag ein må bruke terminalen for å innstallere. Prøver du å få WoW til så seier det seg sjølv at du vil bruke tid på knoting då det ikkje er beregna å kjøre under Linux.

Lenke til kommentar
Føler at hovedproblemene ligger i hvordan man kan installere programmer osv, for det kan ingen påstå er lett i Ubuntu, i alle fall ikke i forhold til Windows.

8421010[/snapback]

Tipper du har lastet ned kildekode eller prøvd å installere .deb-pakke for lenge siden. Kompilere kildekode er ikke Ubuntu-måten å gjøre det på, selv om det er en mulighet og noen kanskje ikke gidder å legge ut Ubunu/deb-pakker og dermed er den eneste muligheten.

 

Ubuntu-måten å gjøre det på: Applications - add/remove programs, Synaptic eller laste ned en deb-pakke eller åpne direkte. Man trenger da ikke å skrive en eneste kommando.

Lenke til kommentar
Det er ikke lett å legge til støtte for et lukket filsystem hvor man må gjette seg til hvordan fungerer. Sier seg selv at dette tar tid å få til.

Fett at du totalt misforsto poenget mitt da. :) Jeg siktet til at det å beskrive NTFS som "noe de nyere Windows-utgavene bruker" blir litt feil.

8420356[/snapback]

 

Hadde du latt være å redigere innlegget ditt og legge inn den tåpelige kommentaren på slutten så hadde ingen misforstått og hisset seg opp over utsagnet innlegget ditt heller :D

 

Dessuten har jeg svart på den første delen din. ntfs er i kontinuerlig endring. Det har så vidt jeg vet også blitt endret i en av SP'ene til XP ... Og nå senest i Vista (også etter hva jeg har lest diverse steder).

Lenke til kommentar
Men for harbarka Windows karer som meg, som var overlykkelig når Microsoft gikk bort fra MS-DOS og kommandoer, så blir det skikkelig nedtur å gå over til Linux. Det blir jo å nedgradere og gå tilbake i tid.

Har sagt det før og sier det igjen, Linux distroer er ikke noe å anbefale for folk som har problemer med å bruke Windows, for de får nok enda flere problemer med et OS som er så ulikt.

8421010[/snapback]

 

I noen tilfeller så er det onk omvendt også... om alt funker rett ut ifra boksen. Da har man et sikkert system (trenger ikke å installere antivirus etc.), man har stort sett alt av programvare (slipper å lete etter programmer eller kjøpe) og når systemet oppdateres slipper mann å lete på internet etter tredde-parts programvare når det kommer med oppdateringer.

 

Kommandoboksen trenger man strengt tatt ikke å bruke, og det er et greit alternativ om man er vant til det da man kan få gjort mye arbeid på relativt kortere tid, som f.eks når man skal installere ting ... her radio, streamer og spiller:

"sudo apt-get install streamtuner streamripper xmms"

 

man kan også bruke ADD/REMOVE som ligger i Applications menyen, bare søk etter en programvare, f.eks VLC, og klipp apply. for de som trenger litt mer valg enn add/remove er Synaptic et bra alternativ. For dem som har lyst til å gjøre det på en litt mer tungvint måte, går det ann å lete etter og laste ned .DEB fil, dobbelklikke og klikke install, dette blir litt som .EXE filer i Windows.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
ossen blir det f.eks å installere skjermkort drivere i den nye Ubuntu? samme måte som før? like tungvint viss du har ATI (som meg ;(  ) ?

8421366[/snapback]

 

For ufrie drivere har man i 7.04 restricted driver manager (Håndtering av ufrie drivere) , som gjør det utrolig enkelt å installere grafikk drivere :) Bare å huke av driveren å starte maskina på nytt.

Lenke til kommentar
Jeg prøver ut Ubuntu men som andre sier her i posten, så "forventer" jeg en del funksjoner etter mange år med Windows.

Vis det er min forrige post du tenker på så var det NETTOPP sånne som deg jeg siktet til. Personer med lang erfaring fra Windows som ønsker å prøve noe nytt, men glemmer at Ubuntu er et annet OS enn Windows og kanskje har et inntrykk av Ubuntu som en slags forbedret Windows-versjon, noe det IKKE er.

Når da disse brukerne har installert Ubuntu, går dem i gang med de samme prosessene de er vant til fra Windows og da går det galt.

Det klassiske eksempelet er installasjon av programvare. Skulle ikke forundre meg det minste om du har prøvd å lete Internett rundt etter programvare akkurat som du er vant til fra Windows, mens ting som "pakkesystem" har du knapt en vag anelse hva er.

Deretter er det også mange av samme typen Windows-brukere som blar seg videre til Nvidia.com og fornøyd laster ned Linux-drivere derfra, men når filen er lastet ned begynner trøbbelet. Vis dem i det hele tatt klarer å starte installasjonen får man beskjed om avslutte X.org og starte installasjonen på nytt. Hva i h***** er X.org?

Alt dette har da brukeren gått gjennom uten å tenke på at det kanskje finnes en Ubuntu-måte å gjøre dette på, og ja da! Etter et raskt Google-søk eller oppslag i helpesystemet finner han ut at i pakkesystemet (som han nå vet hva er) ligger det en pakke kalt nvidia-glx og den inneholder grafikk-driveren. Og etter å ha installert den pakken, aktivert driveren og restarta funker det helt fint.

 

Mener ikke med dette at det ikke finnes problemer i Ubuntu, men veldig mange av dem kan unngås vis man fatter det at "Linux er IKKE Windows" og at det er enkelte grunnleggende ting man må forstå før man mestrer det.

Husk at du har brukt årevis på å lære Windows, det er det vel ikke for mye forlangt at et annet systemet tar noen timer å lære seg?

 

Samme hva jeg nå sier om at det egentlig alltid har vært lett, så er det ikke til å komme bort i fra at veldig mange Windows-brukere blir forvirret og at Ubuntu, som satser på å "overta" Windows-brukere er nødt til å gjøre noe med det. Og med denne nye versjonen har de jo også fjernet/forbedret de viktigste problemstillinene som har skapt forvirring. :thumbup:

 

Har sagt det før og sier det igjen, Linux distroer er ikke noe å anbefale for folk som har problemer med å bruke Windows, for de får nok enda flere problemer med et OS som er så ulikt.

Tja, kanskje de som har problemer med Windows vil klare Ubuntu bedre? Et OS hvor logikk er mer enn et pent ord og brukervennligheten strekker seg lengre enn til dobbelklikking av .exe-filer kan fort vise seg å være langt enklere å mestre!

 

Men kommer nok uansett til å prøve den nye versjonen også for å se om ting har blitt bedre.... :thumbup:

8421010[/snapback]

:yes:

 

PS: Angående det du sier om kommandoer og MS-DOS. Har ikke Microsoft nylig sluppet en "flott" ny terminal kalt PowerShell som er en pinglete utgave av shellet man har hatt i Linux i alle år...? Jo, det har dem! Merkelig det der? Kanskje det faktisk er sånn at terminalen er en utrolig effektiv arbeidsmåte? Selv om Windows også har en terminal, er det ikke sånn at du MÅ bruke den, du har et VALG og sånn er det i Ubuntu også.

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar
ossen blir det f.eks å installere skjermkort drivere i den nye Ubuntu? samme måte som før? like tungvint viss du har ATI (som meg ;(  ) ?

8421366[/snapback]

 

For ufrie drivere har man i 7.04 restricted driver manager (Håndtering av ufrie drivere) , som gjør det utrolig enkelt å installere grafikk drivere :) Bare å huke av driveren å starte maskina på nytt.

8421516[/snapback]

 

 

ah, så dette følger med når man installerer ubuntu altså? eller er dette noe separat man må laste ned ?

Endret av Freak627
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...