Gå til innhold

Ny Ubuntu i dag


Anbefalte innlegg

Jeg fant ut hvor det ikke virker hos meg...

Link til kilde

8434398[/snapback]

Slikt kan skje med ny hardware, men det ser ut til at de har delvis fått fikset problemet. Det skal være en nvidia-glx-new, eller hva den heter, med Feisty, slik at du kan installere nyeste driver fra nvidia etter HD-install, som da burde støtte kortet ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fant ut hvor det ikke virker hos meg...

Link til kilde

8434398[/snapback]

Slikt kan skje med ny hardware, men det ser ut til at de har delvis fått fikset problemet. Det skal være en nvidia-glx-new, eller hva den heter, med Feisty, slik at du kan installere nyeste driver fra nvidia etter HD-install, som da burde støtte kortet ditt.

8435250[/snapback]

 

8800 GTS/GTX funket ikke Edgy. Da fikk man X server-krasj ("blåskjerm") når man kjørte Live-CD'en, samt etter installasjon (da med Alternate). Dette er fikset i Feisty, da Vesa-driverne (1024x768 oppløsning) overtar inntil du installerer nVidia sine drivere. Det du ser ut til å ha gjort var å installere eldre drivere fra nVidia som ikke støtter disse kortene. Bra det gikk bra da. :)

Lenke til kommentar
Nå må vi linux brukere slutte å henvise til terminalen når vi skal hjelpe andre når det absolutt ikkje er naudvendig!

 

Bruk add/remove eller synaptic for å innstallere det.

8434765[/snapback]

Helt enig, i alle fall når det gjelder Ubuntu. Synd og skam at omtrent hvert eneste punkt i ubuntuguide.org starter med "open a terminal and sudo..".

8434768[/snapback]

 

Du kan jo tenke på hvor lang tid det ville ta å lage en guide med trykk her trykk der åpne opp ditt åpne opp datt osv. Ingenting lettere enn å kopiere tekst og lime det inn i terminalen. Er ikke vanskeligere enn å klippe å lime i tekstbehandler, noe jeg vil tro alle kan. :hmm:

Lenke til kommentar
Finnes det noen noob tråd for å dualboote her på forumet?

Har lyst å prøve jeg også :)

8439407[/snapback]

Antar du har bare en HD:

-Last ned ønsket linux, f.eks. Kubuntu 6.10 i386 versjon

-defragmenter disken din fra windows, gjerne et par ganger (det vil pakke dataene på begynnelsen av disken istedet for at det ligger spredt over hele disken)

-sett CD som første boot device i BIOS, dersom det ikke allerede er det

-brenn iso filen du lastet ned med Kubuntu, dette er en bilde fil så du må bruke et brenner program slik som nero og velge "burn image"

-sett i nybrent CD, og boot opp maskinen

-du får nå opp kubunut som live-CD, klikk på "HD-install" ikonet

-du får opp partisjonsverktøy hvor du kan krympe din windows partisjon å lage en ny partisjon for linux, velg ext3 som filsystem

-velg riktig språk når du blir spurt

 

Det er omtrent det hele, installasjonen tar ca. 30 minutter. Neste gang du booter vil du få valget mellom MS windows og linux.

Lenke til kommentar
Takk!

 

Har brent cd'en, har bare en hdd, som er delt i to partisisjoner allerede.

 

På c: har jeg igjen 12,5 gb fri plass, holder dette, og kan jeg partisjonere flere ganger nå?

8439568[/snapback]

Ja 12Gb er plenty, ja du kan partisjonere flere ganger, lykke til! Vær oppmerksom på at linux overskriver boot sektoren på harddisken din, men den er lett å gjenopprette, så bare kom tilbake hit hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar
Takk!

 

Har brent cd'en, har bare en hdd, som er delt i to partisisjoner allerede.

 

På c: har jeg igjen 12,5 gb fri plass, holder dette, og kan jeg partisjonere flere ganger nå?

8439568[/snapback]

Ja 12Gb er plenty, ja du kan partisjonere flere ganger, lykke til! Vær oppmerksom på at linux overskriver boot sektoren på harddisken din, men den er lett å gjenopprette, så bare kom tilbake hit hvis du ønsker det.

8439693[/snapback]

Det vil si? kort forklart :)

 

Edit: forhørte meg på ubuntu forums, ingen fare altså..

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Dvs. at boot-programmet til linux vil kjøre hver gang du booter, hvis du senere ønsker å få boot programmet til MS tilbake, og fjerne alle spor av linux på disken din, så kan du gjøre det også greit fra XP rescue CD ved å skrive fixboot og fixmbr hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Dvs. at boot-programmet til linux vil kjøre hver gang du booter, hvis du senere ønsker å få boot programmet til MS tilbake, og fjerne alle spor av linux på disken din, så kan du gjøre det også greit fra XP rescue CD ved å skrive fixboot og fixmbr hvis jeg husker riktig.

8439871[/snapback]

Takk for gode svar!

 

Edit: Da blir det linux på meg også!

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
ATI sine drivere støtter ikke støtter ikke den nødvendige AIGLX-modulen i driverne sine. Så vis man er så uheldig å ha et ATI-kort må man i tillegg kjøre XGL (Google it).

 

Mulig at Ubuntu fikser dette selv og at restart er det som skal til (Ctrl+Alt+Backspace)

8453662[/snapback]

 

Noen mulighet for å hjelpe en stakkars nybegynner med dette? Googla, men fant ikke noe særlig som hjalp (ikke så stø i tysk og spansk) siden jeg ikke kan bruke google bra nok tydeligvis :blush:

 

Takk for evt. svar :)

 

 

 

Vaffel

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...