Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Nokia N95 GPS tråden.

Anbefalte innlegg

Nei jeg hadde ikke i noe minnekort.

Takker for tipset. Får se etter hvert om jeg gjenoppretter fabrikkinnstillingene.

Noen som vet hvordan kartene for de greske øyene er?

Sjekket Rhodos på kartet som er på tlf. nå men det er ikke detaljert på gatenivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De som vet om bilholdere til telefonen kan også begynne og poste det her i denne tråden, jeg er på jakt etter en bra holder til min telefon med tanke på gps bruk i bilen :)

Som f.eks denne her

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=2159626

Noen som vet om den er grei å bruke ?

8459977[/snapback]

Kjøpte den korte. Passer bra i min Astra, på venstresida av rattet. 'Bunnen' består av 2 utstikkere, en på hver side, som sikkert passer bra for de fleste telefoner som har ladekontakten i midten. Men ikke for N95 som jo har den på venstresida. Plasten er ikke så hard på disse, så med det rette verktøyet (jeg brukte bor og tang) kan man lage til en åpning. Det går også greit, som noen andre her på forumet sa, å bruke den opp/ned. Da slipper man å kutte til no, men da har du heller ikke noe under mobilen.

Holder mobilen bra, og man trenger ikke trykke den sammen hardt (noe som gjør at man trykker inn fotoknappen) for at den skal stå sikkert. Den fleksible armen demper også en del når man kjører på hompete veier.

Selv er jeg ganske fornøyd.

8461392[/snapback]

Ok jeg har bestillt den lange, med tanke på at du har den korte, ser du for deg at den lange blir for lang ?

Lenke til kommentar
Jeg var litt for ivrig da jeg fikk mobilen og startet GPSen før jeg fikk satt i minnekort. Det gjorde at GPSen lagret kartdata på det interne minne. Jeg fant ingen innstilling for å fikse dette. Så det jeg endte opp med å gjøre var å formatere telefonen. Da forsvant jo også ALT annet jeg hadde gjort med mobilen, men siden den var så ny og det eneste viktige (Kontakter og kallender) lå i outlook så var det enkelt å synce opp igjen.

8420004[/snapback]

Jeg brukte også GPS før jeg hadde kjøpt minnekort. Som en siste utvei på det sææære problemet jeg har med å legge innkart, forsøkte jeg å formatere både telefon og minnekort. Jeg kjørte så kartprogrammet før jeg hev minnekortet i leseren og lastet ned kart for Sør-Norge for ca 20. gang. Men nei, samme problem fortsatt. Nå er jeg sint². Jeg er sint pga jeg ikke får kartene til å fungere, og det koker over når jeg i tillegg må legge inn alle programmer og innstillinger på nytt. Jeg hadde sendt inn telefonen på sekundet om jeg ikke hadde måtte ventet i evigheter på å få en ny. :realmad:

Lenke til kommentar

Som f.eks denne her

8459977[/snapback]

Kjøpte den korte.

8461392[/snapback]

Ok jeg har bestillt den lange, med tanke på at du har den korte, ser du for deg at den lange blir for lang ?

8465188[/snapback]

Jeg tror ikke det har så mye å si, men jo lenger inn i kupeen mobilen kommer desto mer blir den skjult for satelittene. Men 8 cm er ikke mye, og man kan justere for det ved å sette sugekoppen lenger inn eller høyt oppe.

Den lange var utsolgt, så derfor jeg kjøpte den korte.

Lenke til kommentar
De som vet om bilholdere til telefonen kan også begynne og poste det her i denne tråden, jeg er på jakt etter en bra holder til min telefon med tanke på gps bruk i bilen :)

Som f.eks denne her

8459977[/snapback]

Kjøpte den korte. Passer bra i min Astra, på venstresida av rattet. 'Bunnen' består av 2 utstikkere, en på hver side, som sikkert passer bra for de fleste telefoner som har ladekontakten i midten. Men ikke for N95 som jo har den på venstresida. Plasten er ikke så hard på disse, så med det rette verktøyet (jeg brukte bor og tang) kan man lage til en åpning. Det går også greit, som noen andre her på forumet sa, å bruke den opp/ned. Da slipper man å kutte til no, men da har du heller ikke noe under mobilen.

Holder mobilen bra, og man trenger ikke trykke den sammen hardt (noe som gjør at man trykker inn fotoknappen) for at den skal stå sikkert. Den fleksible armen demper også en del når man kjører på hompete veier.

Selv er jeg ganske fornøyd.

8461392[/snapback]

8465188[/snapback]

Jeg har den lange. stor fornøyd. Har festet den helt nederst på ruta (så er den ikke så synelig og dominerende) Rekker akkurat til kandten av dashbordet. Funker utrolig bra. Godt feste og stabil. Valgte å skjære bort venstre "tappen" for lading.

Lenke til kommentar
Jeg var litt for ivrig da jeg fikk mobilen og startet GPSen før jeg fikk satt i minnekort. Det gjorde at GPSen lagret kartdata på det interne minne. Jeg fant ingen innstilling for å fikse dette. Så det jeg endte opp med å gjøre var å formatere telefonen. Da forsvant jo også ALT annet jeg hadde gjort med mobilen, men siden den var så ny og det eneste viktige (Kontakter og kallender) lå i outlook så var det enkelt å synce opp igjen.

8420004[/snapback]

Jeg brukte også GPS før jeg hadde kjøpt minnekort. Som en siste utvei på det sææære problemet jeg har med å legge innkart, forsøkte jeg å formatere både telefon og minnekort. Jeg kjørte så kartprogrammet før jeg hev minnekortet i leseren og lastet ned kart for Sør-Norge for ca 20. gang. Men nei, samme problem fortsatt. Nå er jeg sint². Jeg er sint pga jeg ikke får kartene til å fungere, og det koker over når jeg i tillegg må legge inn alle programmer og innstillinger på nytt. Jeg hadde sendt inn telefonen på sekundet om jeg ikke hadde måtte ventet i evigheter på å få en ny. :realmad:

8465297[/snapback]

Jeg opplever noe av det samme greine.. hadde heller ikke minnekort i telefon når jeg begynte å bruke kartene. Så nå har jeg tatt ut minnekortet å formateret det (har ikke gjort no med telefon) å lagt inn kart over norge sør/nord, sverige og danmark.

sverge og danmark og nord norge fungerer helt fint, mens store deler av sør norge(oslo området og sørover) får jeg ikke opp. Har prøvd å legge sør norge inn igjen uten hell. :(

En annen ting jeg også sliter med er søke funksjonen. Har prøvd å søke på gater, byer osv... men får bare "ingen resultat funnet" gatene jeg søker på finner jeg i kartet...

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
mens store deler av sør norge(oslo området og sørover) får jeg ikke opp. Har prøvd å legge sør norge inn igjen uten hell.  :(

8466457[/snapback]

Kan du sjekke om det du mangler samme område som meg. Se på et skjulte bildet.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
kart-mangler.jpg

Jeg har mast på Nokia, men møkkafolkene der svarer ikke. :wallbash:

8466603[/snapback]

Ja, ser faktisk ut som om det er det området der.. Virket ikke sånn med en gang.. men så kom jeg på at jeg har gått over horten og moss med med nettet koblet til.

Så det har blitt lagret..

Men jeg får opp hovedveiene, elver og vann oppover der. Men ikke no mer.

Flere som har dette problemet?

Endret av oesse
Lenke til kommentar
mens store deler av sør norge(oslo området og sørover) får jeg ikke opp. Har prøvd å legge sør norge inn igjen uten hell.  :(

8466457[/snapback]

Kan du sjekke om det du mangler samme område som meg. Se på et skjulte bildet.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
kart-mangler.jpg

Jeg har mast på Nokia, men møkkafolkene der svarer ikke. :wallbash:

8466603[/snapback]

Ja, ser faktisk ut som om det er det området der.. Virket ikke sånn med en gang.. men så kom jeg på at jeg har gått over horten og moss med med nettet koblet til.

Så det har blitt lagret..

Men jeg får opp hovedveiene, elver og vann oppover der. Men ikke no mer.

Flere som har dette problemet?

8466932[/snapback]

Ser ut til at jeg mangler det samme området! Mangler både Hamar og Lillehammer såvidt jeg kan se. Og det jeg har har sikkert blitt lastet ned av nettverket.

Jeg er en av de som testet gps før jeg la inn kartene, men søkingen fungerer brillefint. Så den har tydeligvis funnet ut at det ligger kart på minnekortet selv om jeg ikke har gjenopprettet fabrikkinstillinger eller formatert. Har testet gater i Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø uten å ha vært noen av stedene og med nettverk slått av. Så jeg tror ikke man trenger å gjøre noe spes etter å ha lagt inn kart på minnekort. Kanskje spørsmålet man får første gang kun dreier seg om man vil legge nedlastede kart på minnekort eller telefon? Man kan jo også stille inn hvor stor del av minnet man vil bruke til nedlastede kart.

En ting jeg fant ut med adressesøk er at man må være litt nøye på hvordan man søker. Skal du til Kirkegata i Kristiansand finner du den ikke hvis du søker på f.eks Kirkegaten, men du finner den hvis du bare søker på kirke. Det samme gjelder adresser med vegen og veien.

Edit: Det er vel TeleAtlas som leverer kartene til Nokia? Ser at de har et eget opplegg for å rapportere inn feil. Kanskje det er større sjans for å få respons fra dem ang. problemet med det som manglet i østlandsområdet.

Endret av -Guardian-
Lenke til kommentar
DÅRLIG ERFARING MED GPS DELEN

Nå har jeg vært i byheinene i 1.5 time(spasert) uten å få satelittkontakt. eneste jeg oppnådde var at hele telefonen låste seg(måtte ta ut batteriet)

Jeg har kjørt 2 mil uten å få kontakt en eneste plass.......sola skinner og det er blå himmel(i går)..........men for dere som tror jeg har gjortr noe feil....

I går kjørte jeg også på byenes høyeste punkt....fikk kontakt og ble geleidet trygt og fint hjem....

Men som jeg har sagt fra starten. Gps delen er ubruklig både med tanke på størrelse og innhold(til å ha i bil)

Jeg bruker telefonen til alt annet enn gps delen fremover

8459244[/snapback]

Har samme problemet. Kan gå veeeeldig lang tid uten å få fix. Begynner å tro på at det faktisk er noe feil på telefonen min. Har også en del annet som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
4. Ved uhell gjort at kart data lagres på Telefonminnet og ikke minnekort?

Du formaterer mobilen ved å taste: *#7370#  og så taster sikkerhetskoden (default 12345) NB!! DETTE SLETTER ALT INNHOLD! Gjøres på EGEN RISIKO! Husk å ha mobilen på strøm eller fulladet batteri.

Mobilen restartes og med minnekortet satt inn så er det bare å starte kart programmet så vil det nå lagres på minnekortet.

AKIRA

8420004[/snapback]

Sletter mann alt på mobilen? eller mener du at du gjennopretter fabriksinnstillingene? (så spill, programmer osv. som lå der fra før av blir liggende)

Hvor lang tid tar det?

Endret av oesse
Lenke til kommentar

Må si at det virker som testen er dårlig utført!

Har selv denne, har kjøpt en slik org. nokia holder som festes i frontruten med sugekopp - har kjørt ca 24mil bare for å teste den (frem og tilbake til jobb + litt annet).

Den bruker tid på å finne satelittene (bedres nok i firmware updates) men når den har funnet dem har jeg ikke opplevd å miste kontakten så lenge den står i holderen, omregning av ruter går også kjapt nok for min del (er tross alt en tlf).

GPS biten er ikke så dårlig at jeg syntes det alene er grunn til ikke å kjøpe denne - batteritiden er også "grei nok" når man bruker den uten gps/3g. Selvfølgelig hvis man bruker gps hele dagen, tar masse bilder, ser på video/musikk så er det ikke så bra, men ikke noe problem for min del, har lader i bilen og hjemme:D

Btw: Dette er holderen jeg kjøpte, passer fint til N95, ikke noe problem å "åpne" den eller lade den. Passer også til andre telefoner:D

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=334732 Eller Nokia Bilholder Easy Mount HH-12, Easy Mount + Passiv Holder CR-39 som beskrivelsen sier.

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
jeg prøvde gps'en nå. (har ikke betalt) når jeg tryket på gps posisjon gikk den til berlin :(  er det noe jeg må gjøre først? hva er anerledes når man betaler?

8472005[/snapback]

Vent til det røde krysset over parabolen i høyre hjørne er borte. For å få til det bør du helst være nær et vindu eller ute, åpne opp telefonen slik at nummertastene er ute og holde den 45 grader oppver. Det vil ta noen minutter.

Du betaler for navigasjon. Dvs. at telefonen viser veien med stemme og ikoner mens du kjører.

Uten å betale kan man lage en rute mellom 2 steder og vise denne på kartet. Slår du på tracking vil den oppdatere din posisjon på kartet mens du beveger deg.

Lenke til kommentar
Det betyr bare at du starter GPS programmet på mobilen og så sier at den skal bruke minnekortet. Den spør om det første gang.

AKIRA

8437509[/snapback]

Jeg startet kartprogrammet uten minnekort første gang, og da spurte den. Etter at jeg fikk minnekort formaterte jeg tlf ved hjelp av *# etc og startet opp på ny med minnekort inne, men da spurte kartprogrammet ikke etter dette... Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Det betyr bare at du starter GPS programmet på mobilen og så sier at den skal bruke minnekortet. Den spør om det første gang.

AKIRA

8437509[/snapback]

Jeg startet kartprogrammet uten minnekort første gang, og da spurte den. Etter at jeg fikk minnekort formaterte jeg tlf ved hjelp av *# etc og startet opp på ny med minnekort inne, men da spurte kartprogrammet ikke etter dette... Hva kan jeg gjøre?

8475947[/snapback]

My bad...den spør BARE når du ikke har minnekort i. Når du har minnekort i går den nok default ditt. Så du skal være good to go!

Hvis du har lasta ned maploader programmet så ser du der hvor mye ledig minne den sier du har der karta skal ligge. Hvis du feks har ett 2 GB kort og det står at du har over 140 MB ledig plass...så må det være minnekortet den leser siden telefonminnet er mindre enn det.

AKIRA

Lenke til kommentar

Hvordan i svarte får jeg dama til å begynne å prate?? Har kjøpt 3 års navigasjon, kan velge mellom 2D/3D visning osv. Har valgt Norwegian som språk på stemmenavigasjonsdelen, men kommer ikke et pip når jeg begynner å kjøre...Hva gjør jeg ?

Edit:

Glem det, fikk tilbud om å laste ned voice commands når jeg kom hjem og var innenfor trådløstnettet. Funket som fy, sexy stemme ;)

Forresten, fins det noen plasser i gps programmet der jeg kan legge inn en adresse og så viser telefonen meg plassen og så setter jeg opp en rute dit? Altså hvis en person ber meg komme til en gitt adresse f.eks heipådeigata 2. Kan jeg da legge inn heipådeigata2 en plass og så vises plassen på karet?

Endret av AtotheK
Lenke til kommentar
Hvordan i svarte får jeg dama til å begynne å prate?? Har kjøpt 3 års navigasjon, kan velge mellom 2D/3D visning osv. Har valgt Norwegian som språk på stemmenavigasjonsdelen, men kommer ikke et pip når jeg begynner å kjøre...Hva gjør jeg ?

Edit:

Glem det, fikk tilbud om å laste ned voice commands når jeg kom hjem og var innenfor trådløstnettet. Funket som fy, sexy stemme ;)

Forresten, fins det noen plasser i gps programmet der jeg kan legge inn en adresse og så viser telefonen meg plassen og så setter jeg opp en rute dit? Altså hvis en person ber meg komme til en gitt adresse f.eks heipådeigata 2. Kan jeg da legge inn heipådeigata2 en plass og så vises plassen på karet?

8479819[/snapback]

Trykk velg, søk, etter adresse;

fyll inn gatenavn og nr, kommune/by/postnr og land. mulig du får opp flere alternativer da. velg det korrekte. og vis på kart.

adressen vil vise på kartet. trykk valg igjen, velg funnet posisjon og velg naviger til.

That's it.

Har aldri vært borti GPS-er før, men denne fungerer utmerket for meg. Skulle ønsket at det fantes en måte å få lastet inn POI(iallfall fotobokser). Mulig det finnes også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...