Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Nokia N95 GPS tråden.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
haha. men seriøst. tok jo si tid og få lock på satelitt ute på fotball banen lixm..... og. den locke seg vell på satelitter selv om eg ikkje e innpå den der gps oversikt tingen?

8445813[/snapback]

Ja, men det er en greit måte å visuelt se hva som foregår. Jeg liker å gå inn der å se til jeg får lock. Når locken så er opprettet, så vil den holde den ganske bra selv under ganske dårlig forhold.

AKIRA

Lenke til kommentar

Ok, jeg begynner å gå tom for idéer, så jeg håper noen kan hjelpe meg... Som tidligere nevnt, så sliter jeg med kartet for østlandsområdet. Først lastet jeg ned kart for Nord-Norge, Sør-Norge og Danmark. Siden jeg fikk dette problemet, forsøkte jeg å laste ned kartet for Sør-Norge på nytt, men det hjalp ikke. Da forsøkte jeg heller å slette alt av kart, for så å laste ned alt på nytt igjen + Sør-Sverige. Heller ikke dette hjalp, så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Her er noen skjermbilder som viser hva jeg ser når jeg zoomer inn på Oslo.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Lenke til kommentar
Ser det går ann å velge å bruke en ekstern bluetooth gps antenne.. noen som har tro på at det vil fungere bedre, eller er det software relatert?

8447050[/snapback]

En bra ekstern antenne fungerer nok litt bedre enn N95's innebygde (om du synes det er verdt å gå til innkjøp av en slik er en annen sak).

Kan det være en fordel å vente litt med kjøp av gps-foner? med tanke på treghet og muligheter som er redusert i forhold til vanlige gps..

8447114[/snapback]

Vente? Det må du nesten bestemme selv. Var en som hadde slidet ut tastaturet og holdt enheten i 45 grader(?), og da skal den visst ha fungert meget bra.

Lenke til kommentar
Har du slått av bruk av nettverket for å hjelpe posisjonering? Når du går inn på innstillinger på GPSen?

AKIRA

8447027[/snapback]

Ja, jeg slo av bruken av nettverk for å unngå at den laster ned kart akkurat der jeg ser. Nå sitter jeg og blar manuelt bortover kartet får å se hva jeg faktisk mangler. Så langt har jeg funnet ut at jeg har kart fra Eidsvoll og østover, og jeg har fra Melhus og nordover. Det neste jeg skal sjekke nå, er hvor langt vest jeg må før jeg finner kart igjen.

Da jeg fant ut at Eidsvoll lå rett ved grensen av der det mangler kart, bladde jeg sørover for å se hvor langt det gikk før jeg fikk kart igjen. Det nådde akkurat til svenskegrensen, så det er noe kluss med det norske kartet ja...

Lenke til kommentar
Har du slått av bruk av nettverket for å hjelpe posisjonering? Når du går inn på innstillinger på GPSen?

AKIRA

8447027[/snapback]

Ja, jeg slo av bruken av nettverk for å unngå at den laster ned kart akkurat der jeg ser. Nå sitter jeg og blar manuelt bortover kartet får å se hva jeg faktisk mangler. Så langt har jeg funnet ut at jeg har kart fra Eidsvoll og østover, og jeg har fra Melhus og nordover. Det neste jeg skal sjekke nå, er hvor langt vest jeg må før jeg finner kart igjen.

Da jeg fant ut at Eidsvoll lå rett ved grensen av der det mangler kart, bladde jeg sørover for å se hvor langt det gikk før jeg fikk kart igjen. Det nådde akkurat til svenskegrensen, så det er noe kluss med det norske kartet ja...

8447317[/snapback]

En ting er å laste ned kart. Det er noe HELT annet å populere kartet med data som butikker, veier og hus. Det henter den nok ned via nettverket.

Geografi endrer seg sjelden, men butikker, hus, veier kan endre seg ofte og blir nok vedlikeholdt i en ekstern database. På den måten vil du alltid se det siste.

Skru på nettverk igjen og se hva som skjer da.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
En ting er å laste ned kart. Det er noe HELT annet å populere kartet med data som butikker, veier og hus. Det henter den nok ned via nettverket.

Geografi endrer seg sjelden, men butikker, hus, veier kan endre seg ofte og blir nok vedlikeholdt i en ekstern database. På den måten vil du alltid se det siste.

Skru på nettverk igjen og se hva som skjer da.

AKIRA

8447436[/snapback]

Jeg slo på nettverket før jeg slettet kartene og la de inn på nytt. Det eneste som skjedde mens nettvarket var på, var at kartinformasjon for nærområdet ble lastet ned.

Jeg har klart å finne ganske nøyaktig hva som mangler av kart på telefonen min, og jeg har lagd et rektangel på norgeskartet til map24.com som illustrerer dette.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
kart-mangler.jpg

Edit: Finnes det noe måte å kontakte Nokia på ved slike problemer?

Edit2: Jeg fant en epost-link. Skriver til dem nå.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Kan vanlig mapsource kart brukes i kombo med disse telefonene?

Hvor mye feilmarginer det på nøyaktigheten? erfaringsmessig

Jeg var nett ute og prøvde gps'en i bil på Voss, dette fungerte utmerket, den hadde full kontroll over hvor jeg var til enhver tid, og fikk fiks på sattelitt etter ca 30sek i bilen.

Jeg må innrømme at jeg er veldig fornøyd med den jeg iallefall.

du har tilfeldigvis ikke vært i bergensområdet og teste nøyaktigheten inni gatene der?

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke.

Skal kanskje iløpet av uken, men vet ikke.

Men her på Voss var det iallefall ikke noe problem, i sentrum hadde den full kontroll over alle gatene og bakgater, var ikke mer unøyaktighet enn et par meter innimellom, hadde iallefall ikke noe problem med å se hvor jeg var.

Lenke til kommentar
Ok, jeg begynner å gå tom for idéer, så jeg håper noen kan hjelpe meg... Som tidligere nevnt, så sliter jeg med kartet for østlandsområdet. Først lastet jeg ned kart for Nord-Norge, Sør-Norge og Danmark. Siden jeg fikk dette problemet, forsøkte jeg å laste ned kartet for Sør-Norge på nytt, men det hjalp ikke. Da forsøkte jeg heller å slette alt av kart, for så å laste ned alt på nytt igjen + Sør-Sverige. Heller ikke dette hjalp, så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Her er noen skjermbilder som viser hva jeg ser når jeg zoomer inn på Oslo.

Jeg hadde samme problem når jeg hadde lastet ned kart første gangen. Fikk alle detaljer i et lite område rundt der jeg bor, men noen km utenfor var det "tomt" kart. Scrollet meg til f.eks Stavanger og der var alt ok, men det virket som om mye manglet. Det virket på meg som om det ble noe krøll med at jeg jo først hadde vært inne på gps før jeg fant Map Loader, da lastet telefonen ned kart fra nærområdet så jeg hadde jo det før jeg brukte Map Loader for første gang. Virket som en konflikt mellom data fra første og andre nedlasting. Jeg gikk da på Map Loader igjen og valgte å slette alle kart, lastet Norge og Sverige på nytt og nå er alt på plass

Edit: og forøvrig kan jeg opplyse om at min erfaring er at gps fungerer overraskende godt/mer enn tilfredsstillende (og forventet) både i bil (i holder ved rattet), når jeg går med den og jogger med den (med Sports Tracker) :thumbup:

Endret av holysmoke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...