Gå til innhold

Nokia N95 GPS tråden.


Anbefalte innlegg

heihei.

 

har akkurat fått meg en n95 og sitter og tester gps'en men den ser ikke ut til å få noe gps fiks. er det noe jeg kan ha gjort galt har prøvd og overføre kart sikkert 5 ganger nå formatert minnekortet hver eneste gang. takker for alle svar

 

mvh

christer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her to skjermbilder av den "nye" Maps som ble trukket tilbake.

 

9087984[/snapback]

 

Noen nye funksjoner i nye Maps?

Wayfinder har f.eks. oppslag mot noe som minner om Gule sider, dvs. man kan slå opp de fleste bedrifter og få adressen. Derfra får man valget å navigere til bedriftens adresse. En genial sak. Regner ikke med dette er på plass?

Lenke til kommentar
En liten ting til.... http://www.smart2go.com/en/download/

Her står det da at en ikke skal installere dette programmet på en N95 som er kjøpt i Kina.... Regner ikke med at så veldig mange her inne har kjøpt sin der. Det bør vel bety at man kan laste ned og installere dette på en "norsk" N95?

Er det flere som har prøvd dette? Noen som har hatt problemer?

9088100[/snapback]

 

Hvor mobilen er kjøpt burde være irrelevant. Det som er relevant er at N95 ikke står på listen der. Det er det vi andre venter på.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Helt enig i det Akira, men...... Det virker likevel litt rart at de ber oss spesifikt å ikke installere på telefoner fra Kina. Burde vel stått generelt N95 dersom dette ikke skulle fungere.

Poenget mitt er egentlig at noen har tydeligvis installert programmet på N95. Er det noen som har hatt problemer med GPS-en etterpå?

Endret av tori-no
Lenke til kommentar
Nå er det ihvertfall ute en ny versjon av "maps". Jeg tok en automatisk firmware-oppdatering med nokia software updater og nå får jeg faktisk fix etter 70 sekunder INNE!  :eek: Har ikke testet den ute enda. Men dette virket jo utrolig bra! :w00t:

9067269[/snapback]

70 sekunder :eek:

Min bruker som regel ALDRI mer enn 20 sekunder nå.

Fikk fix på 14 sekunder i dassen. (dassen halloooo)

Rekorden er på 6 sekunder.

 

Så ja, jeg er ganske fornøyd egentlig.

9067935[/snapback]

 

Hvordan i hule kan man i det hele tatt få fix innendørs? Skal vel være bra umulig, så sant man ikke sitter i et drivhus da...

Du kan jo prøve å dytte en mottakeren på parabolen i dass, se om du får inn noen kanaler :tease: Kan det ha noe med AGPS å gjøre montro? :hmm:

Lenke til kommentar
Min bruker som regel ALDRI mer enn 20 sekunder nå.

9067935[/snapback]

Så lenge du ikke bruker en ekstern GPS-mottaker, så lyver du. Greit nok at man kan få rask lock når du nettopp har brukt GPSen eller at du bruker den i samme området hvor du brukte den sist. Hvis du derimot slår av GPSen og forflytter deg et stykke (f.eks du drar på ferie til et annet land), så skal du være JÆVLA FORNØYD om du får lock i løpet av 70 sekunder.

 

Jeg har for så vidt også en teori om at telefonen vil bruke lenger tid på å få lock dersom man er i bevegelse. Flere ganger har jeg sittet på bil/buss/trikk eller bare gått rundt i 10+ minutter uten at jeg får lock. Og det er med åpen telefon som er holdt opp ned inntil vinduet eller foran meg når jeg går. Utrolig irriterende.

Lenke til kommentar

Innendørs blir GPS-signalene svekket, noe som gjør at det tar lenger tid å få lås, men i et normalt trehus blir de ikke svekket så mye. Kanskje avhengig av hva slags tak man sitter under da... Man trenger ikke fri sikt for å bruke GPS, men det det hjelper en del. Signaler kan også reflekteres slik at de kommer inn vinduet.

 

AGPS hjelper også når man er under et tak.

Endret av deeweef
Lenke til kommentar
Hei,

 

Ett kort spørsmål. Stemmer det at Nokia 6110 Navigator fungerer bedre som GPS enn Nokia N95 med siste Firmware oppdatering ?

9089671[/snapback]

 

Den bruker en annen type GPS software. Men mobilen er også mer laget for GPS bruk og har bedre antenne plassering osv. Men still disse spm i 6110 tråden. De vet nok mer enn oss som har N95.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Min bruker som regel ALDRI mer enn 20 sekunder nå.

9067935[/snapback]

Så lenge du ikke bruker en ekstern GPS-mottaker, så lyver du. Greit nok at man kan få rask lock når du nettopp har brukt GPSen eller at du bruker den i samme området hvor du brukte den sist. Hvis du derimot slår av GPSen og forflytter deg et stykke (f.eks du drar på ferie til et annet land), så skal du være JÆVLA FORNØYD om du får lock i løpet av 70 sekunder.

 

Jeg har for så vidt også en teori om at telefonen vil bruke lenger tid på å få lock dersom man er i bevegelse. Flere ganger har jeg sittet på bil/buss/trikk eller bare gått rundt i 10+ minutter uten at jeg får lock. Og det er med åpen telefon som er holdt opp ned inntil vinduet eller foran meg når jeg går. Utrolig irriterende.

9089612[/snapback]

 

Hei, du skal være forsiktig med å si regelrett ut at folk lyver. Det er ikke god forum holdning.

 

Og jeg kan bekrefte at etter siste firmware oppdatering så får den lock MYE raskere enn før. Mye raskere enn 70 sekunder. Noenganger så kjapt som 20...men jeg har ikke akkurat tatt tiden.

 

Rask er den ihvertfall. En dramatisk forbedring!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Hvor ny er denne software-oppdateringen folk snakker om ? Jeg kjøpte vel min N95 omtrent ved lansering, og har etter dette kjørt en softwareoppdatering - ca. 3 uker etter kjøp.

 

Betyr det da at det er på tide å få kjørt en ny oppdatering ? Det virket også som om det er en ny versjon av kartene ute ? hvordan fungerer dette i forhold til tidligere ?

Lenke til kommentar
Min bruker som regel ALDRI mer enn 20 sekunder nå.

9067935[/snapback]

Så lenge du ikke bruker en ekstern GPS-mottaker, så lyver du. Greit nok at man kan få rask lock når du nettopp har brukt GPSen eller at du bruker den i samme området hvor du brukte den sist. Hvis du derimot slår av GPSen og forflytter deg et stykke (f.eks du drar på ferie til et annet land), så skal du være JÆVLA FORNØYD om du får lock i løpet av 70 sekunder.

 

Jeg har for så vidt også en teori om at telefonen vil bruke lenger tid på å få lock dersom man er i bevegelse. Flere ganger har jeg sittet på bil/buss/trikk eller bare gått rundt i 10+ minutter uten at jeg får lock. Og det er med åpen telefon som er holdt opp ned inntil vinduet eller foran meg når jeg går. Utrolig irriterende.

9089612[/snapback]

 

Hei, du skal være forsiktig med å si regelrett ut at folk lyver. Det er ikke god forum holdning.

 

Og jeg kan bekrefte at etter siste firmware oppdatering så får den lock MYE raskere enn før. Mye raskere enn 70 sekunder. Noenganger så kjapt som 20...men jeg har ikke akkurat tatt tiden.

 

Rask er den ihvertfall. En dramatisk forbedring!

 

AKIRA

9090479[/snapback]

 

Jeg har samme erfaring. Det går sjeldent mer enn 10 -15 sek før jeg har fix etter FW-oppgarderingen, uavhengig om jeg forflytter meg fra jobb til hjemme og uavhengig om jeg bruker Maps, SportsTracker eller MGMaps selvfølgelig.

 

Hva Maps angår er det denne versjonen jeg har installert:

Post

 

Jeg la merke til at den estimerte seg gjennom Ekebergtunellen her om dagen. Den "kjørte" med samme hastighet som jeg hadde ved inkjørselen av tunellen. Husker ikke om dette er tilfelle med den gamle versonen av Maps. Også kult å se at den hadde fix umiddelbart etter at jeg kom ut i dagslys. :thumbup: Ellers så er søk og POI forbedret. Fargen på veiene er endret og skilting av veinummer er bedre. Den fyller også inn med mer topologidata som grøntområder og boligområder. Helhetsintrykket er bra. Har enda ikke funnet noe åpenbar grunn til at de trakk denne versonen. :hmm:

 

post-62669-1184703065_thumb.jpg post-62669-1184703103_thumb.jpg

Endret av Rubenlo
Lenke til kommentar
Min bruker som regel ALDRI mer enn 20 sekunder nå.

9067935[/snapback]

Så lenge du ikke bruker en ekstern GPS-mottaker, så lyver du. Greit nok at man kan få rask lock når du nettopp har brukt GPSen eller at du bruker den i samme området hvor du brukte den sist. Hvis du derimot slår av GPSen og forflytter deg et stykke (f.eks du drar på ferie til et annet land), så skal du være JÆVLA FORNØYD om du får lock i løpet av 70 sekunder.

 

Jeg har for så vidt også en teori om at telefonen vil bruke lenger tid på å få lock dersom man er i bevegelse. Flere ganger har jeg sittet på bil/buss/trikk eller bare gått rundt i 10+ minutter uten at jeg får lock. Og det er med åpen telefon som er holdt opp ned inntil vinduet eller foran meg når jeg går. Utrolig irriterende.

9089612[/snapback]

 

Hei, du skal være forsiktig med å si regelrett ut at folk lyver. Det er ikke god forum holdning.

 

Og jeg kan bekrefte at etter siste firmware oppdatering så får den lock MYE raskere enn før. Mye raskere enn 70 sekunder. Noenganger så kjapt som 20...men jeg har ikke akkurat tatt tiden.

 

Rask er den ihvertfall. En dramatisk forbedring!

 

AKIRA

9090479[/snapback]

 

Jeg har samme erfaring. Det går sjeldent mer enn 10 -15 sek før jeg har fix etter FW-oppgarderingen, uavhengig om jeg forflytter meg fra jobb til hjemme og uavhengig om jeg bruker Maps, SportsTracker eller MGMaps selvfølgelig.

 

Hva Maps angår er det denne versjonen jeg har installert:

Post

 

Jeg la merke til at den estimerte seg gjennom Ekebergtunellen her om dagen. Den "kjørte" med samme hastighet som jeg hadde ved inkjørselen av tunellen. Husker ikke om dette er tilfelle med den gamle versonen av Maps. Også kult å se at den hadde fix umiddelbart etter at jeg kom ut i dagslys. :thumbup: Ellers så er søk og POI forbedret. Fargen på veiene er endret og skilting av veinummer er bedre. Den fyller også inn med mer topologidata som grøntområder og boligområder. Helhetsintrykket er bra. Har enda ikke funnet noe åpenbar grunn til at de trakk denne versonen. :hmm:

 

post-62669-1184703065_thumb.jpg post-62669-1184703103_thumb.jpg

9092078[/snapback]

 

 

Installerte denne på min N95 nå og ser ut til å fungere utmerket ? :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg bruker min N95 som modem for å få internett på min laptop. Leser her at den nyeste oppdateringen gjør GPS aktiveringen raskere, noe jeg har slitt med.

 

Mitt spørsmål er: hvordan kan jeg få denne oppdateringen når telefonen samtidig er koblet til for å få internett? Eller går ikke dette da så jeg må bruke et verksted (f.eks. zodiak)?

Lenke til kommentar
Jeg bruker min N95 som modem for å få internett på min laptop. Leser her at den nyeste oppdateringen gjør GPS aktiveringen raskere, noe jeg har slitt med.

 

Mitt spørsmål er: hvordan kan jeg få denne oppdateringen når telefonen samtidig er koblet til for å få internett? Eller går ikke dette da så jeg må bruke et verksted (f.eks. zodiak)?

9099901[/snapback]

 

Litt usikker på dette. En skulle jo tro at Nokia Software Updater laster ned oppdateringen før den begynner å kødde med telefonen. I teorien skulle det gå, men om det funker i praksis er en annen sak. Kan du ikke bare prøve da? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...