Gå til innhold

Er Linux vanskelig å skjønne & hjelp med det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, nei da. Det er så bra så. Kanskje fordi jeg er lei av Windows? :)

8424992[/snapback]

Å være lei av windows er et utsagn jeg kan relatere til iallefall. Veldig bra start; Tux avatar... så Live-CD.. så en dual-boot, og til sist en full installasjon over de uhellige NTFS sektorene.

Lenke til kommentar

Nå har jeg akkurat requeste den nye versjonen av Ubuntu, og Kubuntu, og må bare vente, men siden jeg allerede hadde lasta ned den gamle versjonen, så prøvde jeg det. Og det er sykt raskt i forhold til Windows :D

Men åssen kan jeg få til nettverket? Har lyst til å prøve ut selve nettet og...ellers er det ikke så mye å teste ut. Har trådløst nettverk.

Lenke til kommentar
Nå har jeg akkurat requeste den nye versjonen av Ubuntu, og Kubuntu, og må bare vente, men siden jeg allerede hadde lasta ned den gamle versjonen, så prøvde jeg det. Og det er sykt raskt i forhold til Windows :D

Men åssen kan jeg få til nettverket? Har lyst til å prøve ut selve nettet og...ellers er det ikke så mye å teste ut. Har trådløst nettverk.

8445322[/snapback]

Hvilket trådløst nettverks kort har du?

Lenke til kommentar

Har ikke peiling..men provde det paa den andre pcen, hvor det ikke er traadlost nettverk, og naa fungerer det!

Linux er til aa <3 saa langt.

Hvordan kan jeg fikse tastaturet i Ubuntu? Det er som jeg bruker et CS-tastatur her:P

Edit:

Maa jeg trykke paa F2 da jeg starter opp pcen og velge norsk for at tastaturet skal vaere riktig?

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar

Ja, jeg er fullt klar over det, takk ;)

Har mine innlegg oppe hele tida og så oppdatérer jeg innimellom for å sjekke om noe har skjedd hehe.

Men takk alikvel.

Men det med at internetten ikke fungerer; jeg vet ikke hva slags nettverkskort jeg har. Nå sitter jeg på den bærbare med trådløst nett.

Spurte akkurat faren min om hva slags nettverkskort vi har, men han hadde visst like mye peiling som meg, hehe..åssen kan jeg finne det ut?

Lenke til kommentar

om du sitter i linuxen nå kan du finne det ved og skrive

lspci

Hvist du er i windows kan du gå på start, høyreklikk på min datamaskin, og velg egenskaper, inne der en plass i helvette i en av tabene skal det være noe som heter enhetsbehandling, og der kan du finne ut hva nettverkskorte heter..

Lenke til kommentar

Sitter på Windows akkurat nå ja, ellers hadde jeg ikke hatt nettverk og da kunne jeg jo ikke ha skrevet her:p

Men jeg fant ut navnet på den/de. Det sto to stykker under nettverkskort.

1. Ralink RT25000 Wireless LAN Card
  2. Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

Har lyst til å bruke Linux, så hva gjør jeg videre? Må jeg inn på Linux for å installere nettverket eller noe sånt?

Btw: har ikke installert det enda. Har bare cd'n inni og bruker sånn demo-versjon greier...

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar

Ta og innstaler det da, ubuntuen er så smart at den kan partisjonere hardisken din opp i to, og da velger du bare ved oppstart om du vil ha windows eller ubuntu..

Du har jo to kort der, ett trødløst, og et for bare kabel, så hva vil du helst ha ?

http://www.linuxquestions.org/hcl/showprod...hp/product/2533

Der finner du disksjon rundt et av kortene..

www.google.com/linux er en fin måte og finne drivere og slikt på..

Lenke til kommentar

du kan skrive inn navnet på nettverkskortet ditt, og download, eller get, eller ubuntu, så får du nok treff skal du se, prøv deg litt fram ;)

Du bare trykker på install på live cd en, og følger instruksjonene, veldig lett..

Når den kommer til hva den skal bruke av hardiskplass, så velger d første steget, så kan du velge hvor mye du vil bruke til ubuntuen, så vil den innstalere, når den har innstalert så restarter den pc en, og da har de lagt inn noe som heter GRUB og den lar deg velge operativsystem, du kan altså ha så mange operativsystem du bare orker.. ( eller til hardisken ikke vil mer )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...