Gå til innhold

Er Linux vanskelig å skjønne & hjelp med det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lasta ned Linux (Ubuntu) server og desktop nå, og lurte på om det er vanskelig å skjønne noe av Linux? Har vært en Windows bruker i 15 år nå..

Sånn som å finne fram til forskjellige ting og tang på pc'en?

Edit:

Redigerte emnetittelen siden traaden gaar over til at jeg trenger hjelp med Linux.

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken versjon har du lastet ned? Hvis du lastet ned 6.04, 6.10 eller 7.04BETA ville jeg ventet en dag eller to til den nyeste versjonen 7.04 blir tilgjengelig.

7.04 har et overfør-instillinger-fra-windows under installasjonen.

Bare du lærer deg det, (filer o.l) er alt ganske logisk. Du bruker kanskje noen dager på å sette opp systemet akkurat slik du vil ha det (DVD, MP3 o.l) men ubuntu er en fin versjon hvis du kommer rett fra windows. Den er ikke en windows-takeover, men er heller ikke 100%linuxstyle, noe som gjør overgangen enklere.

Lenke til kommentar
Hei!

Har lasta ned Linux (Ubuntu) server og desktop nå, og lurte på om det er vanskelig å skjønne noe av Linux? Har vært en Windows bruker i 15 år nå..

Sånn som å finne fram til forskjellige ting og tang på pc'en?

8419885[/snapback]

Brukergrensesnittet er vel rimelig likt, tar litt tid å bli vant til muligens, kommer an på oppsett. Problemet med Linux er alle forskjellige distribusjonene av det, man har rett og slett for mange valg, og mange måter å løse samme problemet på, avgengig av distro. Men hvis du har Ubuntu, så er det vel rimelig enkelt å finne hjelp på nett (er vel mange her som kjører Ubuntu blant annet..).

Husker når jeg først begynte med Linux, da var det ikke på langt når så utbredt som det er nå, men jeg klarte meg fint fordet, og har ikke brukt Windows siden (med mindre jeg ikke har noe valg da, seff) :)

Du får bare prøve ut selv da vetdu ;)

Lenke til kommentar

Desktop-CDen du har lastet ned, kjører som Live-CD først uten å røre harddisken. Da ser du brukergrensesnittet i Ubuntu.

Største forskjellen er at filene skal lagres på et home-området. Man finner ikke "mine dokumenter", "mine bilder" osv., men kan lage dem selv hvis du vil. Det jeg liker bedre med Linux, er at man kan dra mapper i sidebaren, slik at man kan lett få tilgang til de mappene man vil.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Oi, her kom svarene fort, hehe. Kanskje jeg da fort får hjelp når jeg installerer det/har installert?

Høres ut som folk syns det er bedre enn Windows, og det skjønner jeg godt. Så litt på den 101 grunner til å bruke Linux og hvis jeg ikke husker feil: man får ikke så lett virus? For jeg er flink til å laste ned ting jeg ikke bør og da har jeg fått virus :ph34r:

Fikk et virus som sletta 3 windowsfiler på den andre pc'en og derfor får jeg sånne meldinger når jeg slår på pc'en:

"Finner ikke filen C:/WINDOWS/et_eller_annet.dll

Lenke til kommentar
Oi, her kom svarene fort, hehe. Kanskje jeg da fort får hjelp når jeg installerer det/har installert?

Høres ut som folk syns det er bedre enn Windows, og det skjønner jeg godt. Så litt på den 101 grunner til å bruke Linux og hvis jeg ikke husker feil: man får ikke så lett virus? For jeg er flink til å laste ned ting jeg ikke bør og da har jeg fått virus :ph34r:

Fikk et virus som sletta 3 windowsfiler på den andre pc'en og derfor får jeg sånne meldinger når jeg slår på pc'en:

"Finner ikke filen C:/WINDOWS/et_eller_annet.dll

8420465[/snapback]

Du får ikke virus med Linux

Lenke til kommentar

Jepp, jeg gjør det ;)

Ja, det må nok bli WAMP da, hehe.

Jo, det er en grunn til å vente; tror ikke de andre i familien vil bytte operativsystem. Mora mi skjønner jo så vidt åssen hu åpner nettleseren:P Neida, hu skjønner nok mer enn det, men hu er ikke akkurat noen som kan så veldig mye om pc.

Lenke til kommentar

Mor tror jeg ikke kommer til å se forskjell på Windows og Linux engang. Hvis du legger inn windows boot splash, og modder f.eks KDE til å se ut som Windows, så kan du enkelt lure hele familien til å bruke det, og de ser ikke forskjell engang ;)

Lenke til kommentar

Ta en "testtur" (slik man sier om biler) med den live-CDen du hadde lastet ned (den iso-fila som heter "desktop") som du booter opp fra CD-ROM-leseren og lar deg prøve Ubuntu uten å installere noe som helst til harddisken før du evt. velger å installere. Som tidligere nevnt i tråden her: jeg anbefaler deg å laste det ned på nytt om du ikke har versjon 7.04 (nyeste versjon som kom i dag) dersom du skal installere.

Om mor liker Windows best, så går det an å ha både Windows og Linux på samme maskin. Da kan du få en enkel meny ved oppstart der du velger hvilket OS du vil kjøre. Dette ordnes så og si automatisk når du installerer Ubuntu og du allerede har Windows.

Lenke til kommentar

Takk for linkene. Skal se på de ;)

Men du Kommers, kan man velge hvilket man vil ha? Det er jo supert! Men det med den "testturen" din, hehe. Kan jeg gjøre det uten at det tar opp all plassen? For jeg har en følelse på at jeg kommer til å klare å installere hele greia..

Lenke til kommentar
Jepp, jeg gjør det ;)

Ja, det må nok bli WAMP da, hehe.

Jo, det er en grunn til å vente; tror ikke de andre i familien vil bytte operativsystem. Mora mi skjønner jo så vidt åssen hu åpner nettleseren:P Neida, hu skjønner nok mer enn det, men hu er ikke akkurat noen som kan så veldig mye om pc.

8420562[/snapback]

Jo mindre de kan om Windows, jo enklere er overgangen, har jeg observert. Grunnen til dette er at en del ting i Linux utføres annerledes enn windows, blant annet programvareinstallasjon og driverinstallasjon. Ikke at det er en dårligere måte å gjøre det på, nødvendigvis, men for folk som har drevet lenge med Windows kan dette føles uvant i starten.

men, uansett, prøv Ubuntu, helst minimum en uke eller to. Liker du det ikke, er det greit, men ikke la det stoppe deg fra å prøve det senere.

Lenke til kommentar
Men det med den "testturen" din, hehe. Kan jeg gjøre det uten at det tar opp all plassen?
Last ned ISO filen, brenn ut på en cdplate og start maskinen din med cdplaten i – så vil Ubuntu starte. Ikke noe vil bli installert, den bruker bare ram(merk at siden den bare bruke RAM så vil den være langt tregere enn om du faktisk installerer den); så kan du teste ut hvordan det ser ut osv. Så snart du restarter maskinen er Windows tilbake som før.

Hvis du senere vil installere så er ikke det vanskelig.

Lenke til kommentar

Oops, glemte at du hadde svart meg hehe.

Ok, skal se på det senere :)

Edit:

Hvordan får jeg den installert da? Med tanke på at det ikke blir installert når du setter den i, og så skrur den på?

Edit 2:

Jeg får vel et spørsmål om jeg skal installere det eller noe sånt?

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...