Gå til innhold

Eit kraftig retusjert bilde i Aftenposten.

Anbefalte innlegg

Sjekk dette bildet tatt av Aftenpostens (?) fotograf PAAL AUDESTAD. Det er eit stilig bilde, men når eg tar ein nærmare kikk på det i photoshop blir det openbart at den som har redigert bildet har dratt hardt i spakane. Heile jakka har mista alle detaljane og høgljosa er utbrende. Men gjer det bildet dårligare? Eg er litt usikker. Skulle ein printa dette ut i galleristørrelse er det klart at dette hadde sett dårlig ut, men viss det berre skal brukast på nett og i avis er det kanskje ikkje eit problem? Kva meiner de?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke alt maset om utbrente bilder. Når vi fotograferte med film brente vi jo ut partier både her og der, selv på papiret. Synes at øyet skal definere om det ser bra ut, ikke om det står 255,255,255 i photoshop. Bildet til Paal Audestad ser da vitterlig bra ut synes jeg.

Lenke til kommentar

okay, men du er med på at viss dette skulle vore printa ut stort ville ein få store områder av bildet som heilt mangla detaljar? Med film hadde me jo valget å velga film med høg iso som gav større dynamisk rekkevidde òg. Der ville det vore detaljar i det svarte, meiner eg. Men dei utbrende høgljosa plagar meg mindre, kan vera med på det.

Lenke til kommentar

Bilde som skal trykkest i aviser behandles på en helt annen måte enn om det skal på veggen som fine art, og akkurat det med kontrast er typisk for dette.

Dessuten, at en ikke ser sømmene på jakka eller at noen detaljer i bakgrunnen er utblåst har null betydning for budskapet til bildet - som forøvrig må sees i sammenheng med en artikkel.

Lenke til kommentar

Synes det er flere aviser som bruker det trikset der, har lurt litt på hvorfor de gjør det, om det er noen trykktekniske årsker, eller for å lage en slags felles identitet på bildene til avisene - på samme måte som radiostasjoner og tvkanaler bruker kompresjon for å oppnå en særegen sound. Personlig synes jeg ikke det er så pent selvom det gir en spesiell stemning. Synes forøvrig at det er veldig fint slik de presenterer bildene sine hos den danske avisen Politiken (www.politiken.dk)

Lenke til kommentar
Bilde som skal trykkest i aviser behandles på en helt annen måte enn om det skal på veggen som fine art, og akkurat det med kontrast er typisk for dette.

Dessuten, at en ikke ser sømmene på jakka eller at noen detaljer i bakgrunnen er utblåst har null betydning for budskapet til bildet - som forøvrig må sees i sammenheng med en artikkel.

8420681[/snapback]

Synes det er flere aviser som bruker det trikset der, har lurt litt på hvorfor de gjør det, om det er noen trykktekniske årsker, eller for å lage en slags felles identitet på bildene til avisene - på samme måte som radiostasjoner og tvkanaler bruker kompresjon for å oppnå en særegen sound. Personlig synes jeg ikke det er så pent selvom det gir en spesiell stemning. Synes forøvrig at det er veldig fint slik de presenterer bildene sine hos den danske avisen Politiken (www.politiken.dk)

8421023[/snapback]

Jeg skal levere litt bilder til en avis nå fremover, kan dere i korte stikkord si litt om hvordan de pleier å bli behandlet? Mye kontraster og relativt lyse bilder, for å virke klare på trykk eller?

Lenke til kommentar
Jeg skal levere litt bilder til en avis nå fremover, kan dere i korte stikkord si litt om hvordan de pleier å bli behandlet? Mye kontraster og relativt lyse bilder, for å virke klare på trykk eller?

8421858[/snapback]

Du slipper nok å tenke på det, vil jeg tro, siden avisene har egne bildebehandlere som klargjør bildene som kommer inn - for trykk.

Avispapir er jo grovkornet og med dårlige kontraster, så det er nok derfor kontrastene blir boostet mye mer enn man normalt ville gjort for webvisning eller print for veggen.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Bildet som trådstarter viser er nok ikke så veldig retusjert. Bildene blir utbrent når partier er såpass lyse når de er i sola og portrettet står i skyggen. Uansett var det første jeg tenkte når så bildet var uskarpt. Du kan se at bakken er det, men ansiktet ser nesten blurra ut. Merkelig. Det er nok bare dratt litt i curves-streken.

Det som er viktig når du skal ha bilder i avisa, er å ha nok kontraster (men ikke for mye), samt å øke skarpheten en god del. Du kan godt kjøre 2-3 x unsharp mask @ 50%, 1px og 0 levels :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...