Gå til innhold

Kjøp av linse, Hva står IS for?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

hva er den store forskjellen på disse 2 linsene?

IS? hva er det?

Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM

Canon EF-S 17-85mm f/4.0-5.6 IS USM

integreert stabilisator? hehe

8419577[/snapback]

IS = Image Stabilizator

Bilde stabilisator altså ;)

Endret av Foxteren
Lenke til kommentar
hva er det IS gjør?

8422231[/snapback]

Gir deg IS i magen slik at du står dønn stille, selv når tigrene angriper :D

Neida, Canon objektiver med IS (VR på Nikon objektiver) inneholder en føler som registrer bevegelser i kameraet. På bakgrunn av dette flyttes en linse/linsegruppe i objektivet sideveis på en slik måte at selv om objektivet flyttes så tegnes motivet på samme sted på sensoren inni kameraet. Hvor mye IS hjelper er avhengig av det aktuelle objektivet og antagelig hvor stødig fotografen er. Mange av dagens objektiver er 3-trinns, dvs at man med dem skal kunne greie å ta bilder håndholdt på 3 trinn saktere lukkertid. Så hvis man i utgangspunktet greier å ta skarpe bilder av stillestående motiver på 1/250-dels sekund uten IS skal man da i teorien greie det med 1/30-dels sekund med IS.

Bedre forklart her kanskje: IS Trykk bare på linjen "Image Stabilizer"

En annen tilnærming som benyttes av f.eks Pentax er at sensoren inni kamera flyttes sideveis. Da virke bildestabiliseringen på alle objektivene, mens på Canon/Nikon er det bare noen av objektivene som har denne egenskapen.

Lenke til kommentar
Er det noen bakdeler ved IS? Med andre ord, finnes det noen grunner til ikke å slå på IS funksjonen?

8423595[/snapback]

Det er forskjellig hvordan IS på forskjellige objektiver fungerer, men generelt er det vel best å skru av IS om du skal panorere etter feks en bil i fart for å få uskarp bakgrunn og skarp bil.

Lenke til kommentar
Er det noen bakdeler ved IS? Med andre ord, finnes det noen grunner til ikke å slå på IS funksjonen?

8423595[/snapback]

Det er forskjellig hvordan IS på forskjellige objektiver fungerer, men generelt er det vel best å skru av IS om du skal panorere etter feks en bil i fart for å få uskarp bakgrunn og skarp bil.

8423647[/snapback]

Faktisk ikke. Så vidt jeg har fått med meg har de fleste IS objektiver 2 moduser. Det ene virker alle veier, og nummer to virker sannsynligvis bare opp og ned. Sannsynligvis kalt panoreringsmodus. (dette er ikke sikre kilder ;))

Lenke til kommentar

Klippa fra Canon.com

"Optiske bevegelser registreres av gyrosensorer som sender informasjon for å nøytralisere bevegelsene. Noen EF-objektiver har to IS innstillinger, hvorav den ene brukes til panoreringsopptak for å gi deg enda større fotografisk frihet."

Såvidt jeg kan tyde er det altså ikke alle IS objektiver som har denne panoreringsfunksjonen, mitt 17-85mm IS objektiv har bare en knapp for IS som er av og på så jeg antar det IKKE har denne panoreringsfunksjonen..

kanskje den bare er på de _skikkelig_ dyre IS linsene?

Lenke til kommentar

Mode 2 finnes kun på 'De Hvite' (temmelig sikker på det).

Noen som forresten har lest PDF'en jeg linket til lenger oppe (offisiellt Canon dokument)?

Forklarer IS på en utmerket og veldig lettfattelig måte, med mange eksempel og tips, tekniske data for alle IS-objektiv.

Det var denne, ja: http://software.canon-europe.com/files/doc..._Booklet_EN.pdf

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Nix, min 70-300 f4,5-5,6 DO IS USM har mode 1 og 2 og den er så desidert ikke hvit. :)

8427348[/snapback]

Du er sikker på at den ikke er hvit? Bare litt...?

Ok da, greit med den garderingen jeg slang på. Trodde det kun var på L-telene, men objektivet ditt er jo i prisklassen med noen av disse, så da sier vi at mode 2 kun er på 'de dyre' da...he-he...Men så har jo 70-300IS også mode 2...

Nei, det beste er nok å lese spesifikasjonen på objektivet man er interessert i :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...