Gå til innhold

Dokumentar om Klimaendring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Idiotisk film. Temperaturen har steget samtidig på Mars som den har steget på Jorden, når skal de nevne det?

Da snakket jeg seff om Al Gore's film.

8446318[/snapback]

Idiotisk innlegg. Man skal oppgi kilder på jorden som på Mars, når skal de nevne det?

Lenke til kommentar

"Debatter" rundt slike kompliserte tema som egentlig krever en innsikt i klimaforskning de færreste på forumet her har (inkludert meg selv), ender som regel opp med en ganske intetsigende rutine hvor folk setter påstand mot påstand fra sine respektive favorittdokumentarer.

Anbefaler IMDB-forumet til "An Inconvenient Truth" for litt konstruktiv debatt rundt filmen, den inneholder flere deltagere med standpunkt for og imot, hvor de fleste faktisk klarer å bruke kildereferanser til å backe opp argumentene sine.

Lenke til kommentar
Uansett virker det jo litt suspekt at vi skal klare å foutsi hvordan klimaet vil endre seg de neste hundre årene når metrologene ikke en gang klarer å forutsi været for neste uke...

8446823[/snapback]

Nå er jo ikke spådommen mer presis enn "gjennomsnittstemperaturen kommer antakelig til å øke" da, det er langt ifra samme detaljgrad som et værvarsel,

AtW

Lenke til kommentar
Hvis forurensing ikke skaper global oppvarming, hva annet kan det i så fall gjøre? Hele svindelen går jo på global oppvarming. Jeg tror ikke forurensing er farlig med mindre du står i en stengt garasje med bilen på.

8447228[/snapback]

Jeg foreslår du leser litt om saken. Du stiller ikke deg selv i et særlig godt lys når du kommer med dustete påstander som litt enkel allmennkunnskap tilsier er feil.

AtW

Lenke til kommentar

Sant nok ATWindsor... Poenget mitt er bare det at det hele fremstår som noe apokalyptisk i media, noe det mest sannsynlig ikke kommer til å være. For alt vi vet så kan temperaturen begynne å synke om en ti års tid...

Enn om Co2 faktisk leder til global oppvarming eller ikke.... Finnes det noensomhelst tvil om at forurensing er dårlig for alle oss som bor på planeten?

8447138[/snapback]

Når ble CO2 en forurensende gass? Spørsmålet blir jo om CO2 i det hele tatt har noen innvirkning på temperaturen, og i tilfelle om dette har noe å si i det hele tatt...

Lenke til kommentar

CO2 har jo vært høyere for lenge siden som de blandt annet nevner i filmen, og da har jo temperaturen vært lavere samtidig.

Global oppvarming er ikke menneskapt. Great. Likevel betaler vi haugevis av skatter for å forhindre oss i å forurense, og det brukes milliarder på å forkjempe noe så idiotisk. DENNE dokumentaren er den som burde vises på TV2, ikke Al Gore sin.

Lenke til kommentar
CO2 har jo vært høyere for lenge siden som de blandt annet nevner i filmen, og da har jo temperaturen vært lavere samtidig.

Global oppvarming er ikke menneskapt. Great. Likevel betaler vi haugevis av skatter for å forhindre oss i å forurense, og det brukes milliarder på å forkjempe noe så idiotisk. DENNE dokumentaren er den som burde vises på TV2, ikke Al Gore sin.

8447522[/snapback]

Så den tilbakeviser altså alt Gore påstår i sin film?

Lenke til kommentar
Enn om Co2 faktisk leder til global oppvarming eller ikke.... Finnes det noensomhelst tvil om at forurensing er dårlig for alle oss som bor på planeten?

8447138[/snapback]

Når ble CO2 en forurensende gass? Spørsmålet blir jo om CO2 i det hele tatt har noen innvirkning på temperaturen, og i tilfelle om dette har noe å si i det hele tatt...

8447370[/snapback]

Les hva jeg faktisk skriver istedet for å svare på noe helt annet.

Co2 er ikke det eneste stoffet som spyttes ut i naturen. Og luften er ikke det eneste stedet i naturen som ting blir spyttet ut i.

Derfor skilte jeg mellom "Co2" og "Forurensing".

Hvis man ser helt bort fra global oppvarming og Co2, så er faktisk de skadelige effektene av forurensing klart bevist. Menneskeskapt luftforurensing, vannforurensing, og jordforurensing skader alle levende organismer rundt dem. De bringer sykdommer og lidelser. De ødelegger miljøet og livet. Dette er fakta.

Så helt utenom global oppvarming er det faktisk viktig for industrielle nasjoner å begrense sine utslipp mest mulig.

Dokumentaren har derimot ett svært viktig poeng: Det finnes ikke noe humant eller rasjonellt grunnlag for å stoppe utviklingsland fra å bygge seg opp ved hjelp av industri. Å si at Afrika får bruke solpaneler istedet for kull og olje er absurd, korttenkt, og inhumant.

Men at vi selv i de industrielle land må kutte ned utslippene våre er ikke absurd. Det er selvforsvar.

Lenke til kommentar
Kom gjerne med dine betraktninger på bakgrunn av diskusjonen på IMDB-forumet.

8447476[/snapback]

Det er lenge siden jeg leste meg opp på det (rett etter at filmen hadde kinopremiere i Norge). Sånn grovt sett har sidene to argument hver

+Global oppvarming har økt voldsomt i takt med økt utslipp av drivhusgasser siden den industrielle revolusjon på 1800-tallet.

+Det finnes i praksis ingen "peer-reviewed" (arbeid som anses som gyldig forskning av fagmiljøet. man snakker da ikke om hvorvidt et panel av synsere er enige i konklusjonen, men om selve forskningen er gjort på en forsvarlig måte) vitenskapelige rapporter som tilbakeviser global oppvarming, selv om mange storselskap bruker haugevis av penger på å sponse slik forskning. Det finnes hundrevis av rapporter som enten konkluderer med at det er "uvisst" eller at drivhusgasser i vesentlig grad bidrar til unaturlig aksellerasjon i global oppvarming.

-Global oppvarming i nogeleunde takt med vår egen er også observert på Mars og Jupiter (selv om disse blir forklart med andre årsaker, bl.a. økt aktivitet av støvstormer på Mars så vidt jeg har fått med meg, er likheten påfallende).

-For gamle deler av grafene kan det virke som om "virkning kom før årsak", mtp. at temperaturene steg før CO2-nivåene.

Jeg er lite interessert i å starte en flamewar for eller imot, siden jeg som tidligere sagt ikke føler jeg har god nok oversikt over emnet, noe det ser ut som om flere dokumentar-fanboys her burde ta opp til vurdering selv.

Lenke til kommentar

8447138[/snapback]

8447370[/snapback]

Les hva jeg faktisk skriver istedet for å svare på noe helt annet.

Co2 er ikke det eneste stoffet som spyttes ut i naturen. Og luften er ikke det eneste stedet i naturen som ting blir spyttet ut i.

Derfor skilte jeg mellom "Co2" og "Forurensing".

Hvis man ser helt bort fra global oppvarming og Co2, så er faktisk de skadelige effektene av forurensing klart bevist. Menneskeskapt luftforurensing, vannforurensing, og jordforurensing skader alle levende organismer rundt dem. De bringer sykdommer og lidelser. De ødelegger miljøet og livet. Dette er fakta.

Så helt utenom global oppvarming er det faktisk viktig for industrielle nasjoner å begrense sine utslipp mest mulig.

Dokumentaren har derimot ett svært viktig poeng: Det finnes ikke noe humant eller rasjonellt grunnlag for å stoppe utviklingsland fra å bygge seg opp ved hjelp av industri. Å si at Afrika får bruke solpaneler istedet for kull og olje er absurd, korttenkt, og inhumant.

Men at vi selv i de industrielle land må kutte ned utslippene våre er ikke absurd. Det er selvforsvar.

8447862[/snapback]

Problemet per i dag er jo det at alle fokuserer så mye på CO2 rensing, og det de heller burde fokusert på er som du sier utslipp av svovel, NOxer osv. som faktisk påvirker oss direkte. Jeg synes synd på astmatikere som lever i storbyer i dag, det er ikke en lett hverdag. Man har jo gjort undersøkelser som tilsier at det er sunnere å røyke 20 om dagen enn å bo i storbyer som Moskva... Delen om Afrika i dokumentaren er også helt soleklar, og jeg er enig med deg i at det er inhumant å få fattige Afrikanere til å bruke solcellepaneler fremfor langt mer effektive energikilder som faktisk kan gi Afrikanere en god fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...