Gå til innhold

Pentium D - problemer med overoppheting?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har PC med Intel Pentium D 945 3.4GHz, i et MSI PM8PM-V hovedkort.

Sliter med at denne pc'en plutselig rebooter med ujevne mellomrom. Når har jeg en helt clean installasjon og den rebooter plutselig mens jeg chatter i MSN messenger eller surfer på nettet. Noen ganger kan jeg sitte opp til en time før det skjer, andre ganger skjer det etter 10 minutter.

Har forsøkt følgende:

- Byttet PSU

- Byttet alle IDE enheter

- Byttet skjermkort/forsøkt med onboard skjermkort

- Byttet lydkort/forsøkt med onboard lydkort

- Sendt tilbake minne, hk og cpu til leverandør fordi jeg mistenkte at de var defekt, kom tilbake OK.

- Kjørt BurnIN Test på CPU og Mem Test på minne, testet OK.

- Reinstallert Windows 3-4 ganger i forbindelse med testing av nye komponenter, har prøvd med forskjellige installasjons cd'er. Både Win XP Pro og Home. Har nå sist brukt XP Home med lisens som fulgte med pc.

Dette var opprinnelig en HP pc som jeg ønsket å oppgradere. Komponentene sitter i et Mini tower uten kabinettvifter.

Det eneste jeg ikke har forsøkt enda er å bytte kabinett , og/eller forbedre kjøling på CPU og Chipset.

Noen som har erfaring med Pentium D og/eller hovedkortet mitt, og som vet om det er problemer med overoppheting på de? Når pc booter ukontrollert og jeg sjekker i bios rett etter boot står CPU til ca 50 grader og chipset ca 30 grader.

Chipset: VIA UniChrome P4M800 Pro / VIA VT8237R Plus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem, synderen var en defekt resettknapp. Når den fikk lyst, restartet maskinen min, enten jeg hørte på musikk, var i bios, osv.

Andre ting det kan være er f.eks strekk i hk(det er for stramt montert), for høy CPU temp(ta en stress test som f.eks prime, occt eller spill et krevendes spill, og finn load(max) temperatu på cpu).

Lenke til kommentar
Hadde samme problem, synderen var en defekt resettknapp. Når den fikk lyst, restartet maskinen min, enten jeg hørte på musikk, var i bios, osv.

Andre ting det kan være er f.eks strekk i hk(det er for stramt montert), for høy CPU temp(ta en stress test som f.eks prime, occt eller spill et krevendes spill, og finn load(max) temperatu på cpu).

8421648[/snapback]

Hei takk for tipsene. Jeg har aldri tenkt over de tingene du skrev før. Jeg har faktisk lodda en del på powerknappen min, fordi den var "knekt av". Ikveld skal jeg koble den fra og se hvordan det går da. Mvh Thomas

Lenke til kommentar

8421648[/snapback]

Hei takk for tipsene. Jeg har aldri tenkt over de tingene du skrev før. Jeg har faktisk lodda en del på powerknappen min, fordi den var "knekt av". Ikveld skal jeg koble den fra og se hvordan det går da. Mvh Thomas

8421716[/snapback]

Du kan tro at jeg lot reset-knappen brenne etter flere timers feilsøking :p

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd samme problem på en annen pc, der jeg loddet på et nytt power LED. Kanskje loddingen min som ikke er helt stabil. Prøver uten noe tilkoblet på frontpanel ikveld. Nå ble jeg virkelig nysgjerrig på om dette løser problemet :) Sier ifra hvordan det går etter å ha testet de tingene du foreslo!

Lenke til kommentar
Komponentene sitter i et Mini tower uten kabinettvifter.

Det eneste jeg ikke har forsøkt enda er å bytte kabinett , og/eller forbedre kjøling på CPU og Chipset.

8419390[/snapback]

Der vil jeg tro du har problemet. VELDIG vanlig på PentiumD og Prescott-prosessorer. Disse blir fryktelig varme! Jeg tror at i følge noen intel-spesifikasjoner skal disse ha luftetrakt i døra inn til prosessoren og en vifte i bakkant av kabinettet, rett bak prosessor.

Har selv jobbet på serviceverksted og fikset en haug av Prescott-maskiner med stabilitetsproblemer. Det eneste jeg gjorde var å dra ut røret til luftekanalen så det dekka CPU-kjøleren og å sette inn en kabinettvifte i bakkant. Maskinene ble 100% stabile og MYE stillere.

Lenke til kommentar
Komponentene sitter i et Mini tower uten kabinettvifter.

8419390[/snapback]

Der vil jeg tro du har problemet. VELDIG vanlig på PentiumD og Prescott-prosessorer. Disse blir fryktelig varme! Jeg tror at i følge noen intel-spesifikasjoner skal disse ha luftetrakt i døra inn til prosessoren og en vifte i bakkant av kabinettet, rett bak prosessor.

Har selv jobbet på serviceverksted og fikset en haug av Prescott-maskiner med stabilitetsproblemer. Det eneste jeg gjorde var å dra ut røret til luftekanalen så det dekka CPU-kjøleren og å sette inn en kabinettvifte i bakkant. Maskinene ble 100% stabile og MYE stillere.

8424729[/snapback]

Jeg har koblet ut ledingene til front panel idag, dama mi sitter og "tester" pc'en nå mens jeg er på jobb.

Så langt har den vært stabil i 45 minutter :w00t:

men ikke noe å juble for enda.

Hvis dette skulle vise seg å ikke hjelpe, har du noen anbefalinger når det gjelder CPU kjøling?

Edit: "ledningene"

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar

todda7 du er et geni! dama mi har sitti på MSN og internett i hele dag og den har vært stabil som et fjell frem til nå.

Mulig loddinga mi har skapt overledning og dette forårsaker feilen. Jeg bytter kabinettet :thumbup:

Edit: nvm den klikka omtrent samtidig som jeg skrev denne posten vistnok. leter videre etter feilen.

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar
todda7 du er et geni! dama mi har sitti på MSN og internett i hele dag og den har vært stabil som et fjell frem til nå.

Mulig loddinga mi har skapt overledning og dette forårsaker feilen. Jeg bytter kabinettet  :thumbup:

Edit: nvm den klikka omtrent samtidig som jeg skrev denne posten vistnok. leter videre etter feilen.

8428763[/snapback]

Hmm. 2bad. Når det gjelder CPU kjøling er både Noctua NH-12 og ThermalTakes Big Typhoon til og anbefale. Fikk du tatt load temp btw? Andgående chipsett kan du bare legge en 60x60mm eller 80x80mm vifte oppå den nåværende kjølingen. Pleier å hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...