Gå til innhold

Bare tyn ikke-røykerne !

Anbefalte innlegg

Et personanngrep må ikke omhandle en bestemt person,det kan like gjærne omhandle en gruppe mennesker, en organisasjon el  :hmm:

8423558[/snapback]

Javel. Jeg skal rette meg etter det i fremtiden. Selv om jeg må si at å hevde at noen anti-røykere liker å klage over røykere for å føle seg bedre selv ikke akkurat er veldig støtende for noen. Særlig når anti-røykerne presterer å slenge ut en hel rekke provoserende uttalelser i forkant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faktisk har jeg reist en del i mitt lange liv og opplevd det motasatte også på arbeidsplasser der vi hadde pauserom dær det var lov å røyke og pauserom dær det ikke var lov å røyke og det var bestandig full dær det var lov å røyke , ikke røykerne kom dit.

i 1990 vår jeg ved Valnesfjord helsesportsenter og der fantes det ett rom uten vindu som det var lov å røyke i, i perioder hadde du problemer med å se de som satt inners grunnet røyk,men her samelet brorparten seg også ikkerøykerne fordi det var mer sosialt og morro å være med her,menst det ute i den flotte peisesturen var temmelig kjedelig  :hmm:

ja jeg har sogar jobbet et sted dær det ble krav om å dele av kantinen, en del for røykere og en del for ikkerøykere,dette blr gjordt med en skyvevegg, dær ikkerøykerne fikk den største delen, det gikk imidlertid kort ttid før det ble et problem for røykerne å finne sitteplass i røykeavdelingen grunnet at ikkerøykerne trakk inn dit og vi måtte da be dem forlate siden det var våre plasser.

Det endte med at ikkerøykerne til slutt fjærnet skilleveggen  :whistle:

8423538[/snapback]

Ja husker dette når røykeloven kom.

Skyldtes jo hovedsaklig ar majoriteten røykte.

Før da nesten alle røykte merket man ikke det så godt heller da røykeimen alikavel hang rundt overalt.

Nå derimot har dette skillet gradvis flyttet seg og flere og flere slutter å røyke og det finnes mange flere røykfrie lokaler, da førstav merker man hvordan røyklukta egentlig lukter etter å ha vært kvitt den en stund.

Men jeg regner med at alle som røyker er enige i at et vått askebeger fult av sneiper ikke lukter godt.

8423754[/snapback]

Selvsagt er ikke røyklukt som mange andre lukter noe særlig å skryte av, men jeg mener at en bør akseptere at det faktisk er folk som lukter røyk eller annet så lenge dette er fullt lovlig.

La oss heller glede oss over at vi har fått røykingen inn i kontrolerte former som i stor grad skjermer dem som ikke røyker .

Jeg har som røyker aldrig kunne tenke meg å annbefale noen å begynne med dette,fordi jeg vet det er skadelig og jeg vet hvor vanskelig det er å slutte.

Også derfor blir jeg litt "frustrert" av alle "bedrevitende" ikkerøykere som argumenterer med at det er bare å slutte, eller det er kunn svake mennesker som ikke klarer å slutte, for hva vet de om dette?

Absolutt ingenting, det eneste de forsøker er å opphøye seg selv av en eller annen grunn :)

Lenke til kommentar
Men jeg regner med at alle som røyker er enige i at et vått askebeger fult av sneiper ikke lukter godt.

8423754[/snapback]

Nei, det lukter ikke godt. Men, nesten alt som er gammelt og vått lukter ikke godt. Røyk derimot kan lukte godt, særlig sigar-røyk.

Det kan selvsagt bli for mye av det gode, som med alt annet, men man får avpasse etter forholdene. Det er jo mange ikke-røykere som savner røyking på utesteder nå f.eks. Det ble jo tross alt ulovlig fordi det var helsefarlig, ikke på grunn av lukten.

Lenke til kommentar
Et personanngrep må ikke omhandle en bestemt person,det kan like gjærne omhandle en gruppe mennesker, en organisasjon el  :hmm:

8423558[/snapback]

Javel. Jeg skal rette meg etter det i fremtiden. Selv om jeg må si at å hevde at noen anti-røykere liker å klage over røykere for å føle seg bedre selv ikke akkurat er veldig støtende for noen. Særlig når anti-røykerne presterer å slenge ut en hel rekke provoserende uttalelser i forkant.

8423757[/snapback]

Klarer ikke se at det du nevner her er pesonanngrep.

Det jeg prøver å si er at jeg synest det blir vel mye roping om personanngrep,selv fra de som er flittigst å bruke det, derfor håper jeg det legges bort slik at vi kan diskutere vidre :thumbup:

Lenke til kommentar

8423757[/snapback]

Det er ikke snakk om å bli støtt. Det er snakk om å forsøke å holde et visst grad av saklighet i diskusjonen. Og å spekulere i andres motiv for å uttale seg går på person og ikke sak, og er bare egnet til å skape mer krangel.

Lenke til kommentar

8423757[/snapback]

Det er ikke snakk om å bli støtt. Det er snakk om å forsøke å holde et visst grad av saklighet i diskusjonen. Og å spekulere i andres motiv for å uttale seg går på person og ikke sak, og er bare egnet til å skape mer krangel.

8423885[/snapback]

Men du gjør jo dette selv og nå sier andre at de skal rette seg etter dette,hvorfor ikke innse at du selv er en del av dette å legge ned stridsøksen :thumbup:

Lenke til kommentar

8423757[/snapback]

8423885[/snapback]

Men du gjør jo dette selv og nå sier andre at de skal rette seg etter dette,hvorfor ikke innse at du selv er en del av dette å legge ned stridsøksen :thumbup:

8423902[/snapback]

Hvis du skal påstå at jeg gjør dette selv, så må du begrunne det. (Utover det ene eksempelet der jeg forsøkte å lufte frustrasjonen over å gjentatte ganger bli tillagt ting jeg ikke mener med litt (dårlig) humor)

Jeg prøver generelt, så godt jeg kan, å forholde meg utelukkende til sak. Og når jeg finner at jeg trenger å gå på en persons måte å diskutere, så forsøker jeg å begrunne hvorfor.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si er at jeg synest det blir vel mye roping om personanngrep,selv fra de som er flittigst å bruke det, derfor håper jeg det legges bort slik at vi kan diskutere vidre  :thumbup:

8423853[/snapback]

Det ser du ikke fordi han formulerte seg passe behendig her. Det som kan tenkes å være personangrep i hva han skrev var antakeligvis at han insinuerte at JBlack har manglende kunnskaper innen psykologi, og at JBlacks argumenter bare er der i den hensikt å "se ned på røykerne".

Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si er at jeg synest det blir vel mye roping om personanngrep,selv fra de som er flittigst å bruke det, derfor håper jeg det legges bort slik at vi kan diskutere vidre  :thumbup:

8423853[/snapback]

Det ser du ikke fordi han formulerte seg passe behendig her. Det som kan tenkes å være personangrep i hva han skrev var antakeligvis at han insinuerte at JBlack har manglende kunnskaper innen psykologi, og at JBlacks argumenter bare er der i den hensikt å "se ned på røykerne".

8423950[/snapback]

Vel,uansett hva som er hennsikten eller ikke så håper jeg at skrikingen om personanngrep opphører her og at vi fortsetter å diskutere topic :cool:

Lenke til kommentar

8423754[/snapback]

Nei, det lukter ikke godt. Men, nesten alt som er gammelt og vått lukter ikke godt. Røyk derimot kan lukte godt, særlig sigar-røyk.

Dette er essensen i hvordan ikkerøykere oppfatter røykere, de lukter for oss som et vått askebeger.

Dette er ikke trakasering men fakta.

Tenk på dette neste gang noen ytrer at røykere ikke lukter godt.

Personlig er jeg nesten imun mot forskjellige odører, har jobba både på søppelmottak og smelteverksindustri.

Lenke til kommentar
Vel,uansett hva som er hennsikten eller ikke så håper jeg at skrikingen om personanngrep opphører her og at vi fortsetter å diskutere topic  :cool:

8423963[/snapback]

'Skrikingen' om personangrep vil komme hver gang personangrep forekommer. Og det å påpeke personangrep på en forsøksvis nøytral måte er langt å foretrekke fremfor å slenge usakligheter tilbake. Eller hva?

Lenke til kommentar
Vel,uansett hva som er hennsikten eller ikke så håper jeg at skrikingen om personanngrep opphører her og at vi fortsetter å diskutere topic  :cool:

8423963[/snapback]

'Skrikingen' om personangrep vil komme hver gang personangrep forekommer. Og det å påpeke personangrep på en forsøksvis nøytral måte er langt å foretrekke fremfor å slenge usakligheter tilbake. Eller hva?

8423974[/snapback]

Men jeg fatter ikke hvorfor du står på med dette,du har jo vitterligen kommet med dem selv til bla meg , noe jeg har vist til tidligere.

Dermed er du ikke bedre enn andre og jeg ser ikke vitsen med å mase mer om det, er det ikke da bedre å begrave stridsøksen å gå vidre,eller mener du at kunn de andre skal beklage og ikke du ??

Lenke til kommentar

Dette er essensen i hvordan ikkerøykere oppfatter røykere, de lukter for oss som et vått askebeger.

8423971[/snapback]

Du kan vel egentlig ikke uttale deg på andre vegne enn deg selv? Men ja, jeg er enig i at gammel røyk ikke lukter spesiellt godt. Spranget mellom å være bevisst dette og å aktivt sette det fram som et problemstilling er derimot stor.

Lenke til kommentar
For JBlack er det tydelig et problem, han blir kvalm av det over tid så det er vel et reelt problem for noen og da må de få si fra.

Jeg ville også ha gjort det om andre kvalmende odører hadde dukket opp i et tett miljø.

8424078[/snapback]

Jeg kan bli småkvalm bare av å sitte på bussen ja (kombinasjon av møkk og diesel-lukt). Og å ha en kar med røyklukt i klærne ved siden av meg gjør det bare verre.

Jeg har opplevd å sitte to timer på fly ved siden av en kar som stanka røyk. Heller ikke koselig.

Lenke til kommentar
For JBlack er det tydelig et problem, han blir kvalm av det over tid så det er vel et reelt problem for noen og da må de få si fra.

Jeg ville også ha gjort det om andre kvalmende odører hadde dukket opp i et tett miljø.

8424078[/snapback]

Klart det kan være et problem akkurat som parfyme,eksos el kan være det for andre.

men en kan ikke av den grunn begynne å rakke ned eller klage på disse fordi slik lukt sjenerer en i et ellers fritt miljø.

Om jeg jobber på kontoret og noen ansatte bruker deodorant så kan jeg ikke folange at de skal slutte med den fordi jeg ikke liker lukta :hmm:

visse ubehageligheter blir vi alle utsatt for og vi må bare akseptere det, for hvordan ville det bli om alle kunn skulle akseptere et samfunn som bare tar hennsyn til en selv :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

8424078[/snapback]

Klart det kan være et problem akkurat som parfyme,eksos el kan være det for andre.

men en kan ikke av den grunn begynne å rakke ned eller klage på disse fordi slik lukt sjenerer en i et ellers fritt miljø.

Om jeg jobber på kontoret og noen ansatte bruker deodorant så kan jeg ikke folange at de skal slutte med den fordi jeg ikke liker lukta :hmm:

8424132[/snapback]

Nå har ikke jeg talt for å rakke ned eller klage på noen enkeltpersoner heller. :hmm:

Om du jobber på kontor, og noen ansatte lukter så det er plagsomt, for eksempel pga. overdrevet bruk av deodorant, så er det klart du har anledning til å si fra.

Om du er en arbeidsgiver som skal intervjue en kar, og vedkommende lukter stygt, om det er svette, overdrevet parfyme eller røyk, så er det klart du skal ha anledning til å ikke ansette ham.

Lenke til kommentar

Dette blir vel et personlig problem for å regne, på linje med diabetes eller en fobi.

Historien viser jo at folk flest talker røyklukt helt fint. Eller så hadde det vært tomt på alle utestedene før røykeforbudet. Særlig da at man ikke holder ut røyklukt som henger igjen i klær, det blir ekstremt. Da kan man ikke forvente at resten av verden skal yte ekstraservice kun for deg.

Det finnes flust av personlige problemer som er gjeldene for forskjellige folk. Om man skulle tatt hensyn til disse til enhver tid, så ville ikke samfunnet fungert.

Lenke til kommentar

8423971[/snapback]

Du kan vel egentlig ikke uttale deg på andre vegne enn deg selv? Men ja, jeg er enig i at gammel røyk ikke lukter spesiellt godt. Spranget mellom å være bevisst dette og å aktivt sette det fram som et problemstilling er derimot stor.

8424032[/snapback]

Nei han kan ikke uttale seg for alle, men jeg vet om mange som vil støtte han i hva han sier. Inkl meg.

Kan ikke påstå jeg har mye respekt for de som velger å røyke, spesielt ikke om de har unger, da de skal være et godt forbilde til disse. Men som så mange av dere som forsvarer røyking sier, det er fortsatt lov, bare ikke inne i offentlige rom, så man kan egentlig ikke gjøre annet enn å si sin mening, og siden det fortsatt er lov til å si sin mening her i landet, må dere tåle å høre den.

Lenke til kommentar

8424078[/snapback]

8424132[/snapback]

Nå har ikke jeg talt for å rakke ned eller klage på noen enkeltpersoner heller. :hmm:

Om du jobber på kontor, og noen ansatte lukter så det er plagsomt, for eksempel pga. overdrevet bruk av deodorant, så er det klart du har anledning til å si fra.

Om du er en arbeidsgiver som skal intervjue en kar, og vedkommende lukter stygt, om det er svette, overdrevet parfyme eller røyk, så er det klart du skal ha anledning til å ikke ansette ham.

8424154[/snapback]

Det ble plutselig "overdeven lukt" her, hvorfor hele tiden tøye begrepene for å få ny argumentasjon?

Ingen har snakket om overderven bruk.

Det er for meg snakk om å reagere på svært moderate mengder parfyme og det er et problem for meg,men det må jeg akseptere fordi jeg kan ikke forlange at alle skal tilpasse seg meg.

Akkurat det samme er det med røyklukt, du kjenner den selv om en person har røykt en sigarett og dermed kan lukten være plagsomm for den det gjelder og det har jeg ingen problemer med å forstå, det jeg ikke forstår er at en da kan forlange denne lukten fjærnet :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...