Jaytee71 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 “I admire addicts. In a world where everybody is waiting for some bline, random disaster, or some sudden disease, the addict has the comfort of knowing what will most likely wait for him down the road. He's taken some control over his ultimate fate, and his addiction keeps the cause of death from being a total surprise.” Chuck Palahniuk Ja, røyking er vel en måte å styre skjebne på -- Kanskje røykere blir stigmatisert siden omverden ser hva som skjer med dem mens de selv ikke vil innse konsekvensen 8420238[/snapback] Tror nok at de aller fleste røykere innser konsekvensen, og derfor ser det som unødvendig at sånne som deg MÅ terpe på det hele tiden !! Og det som irriterer aller mest er den "ovenfra og ned" holdningen veldig mange av dere har ! Har man lyst til å være politi tar man utdannelse til det, om ikke trenger man strengt tatt ikke forsøke å være det heller ! Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 sånne som deg MÅ terpe på det hele tiden Trå varsomt min venn. Jeg har ingen formening om røykere sådan enn å se siden fra begge kanten. Jeg var en tidligere røyker men av hensyn samboeren valgte å slutte. Det er nok ikke bare røykere som blir stigmatisert her i verden. Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 sånne som deg MÅ terpe på det hele tiden Trå varsomt min venn. Jeg har ingen formening om røykere sådan enn å se siden fra begge kanten. Jeg var en tidligere røyker men av hensyn samboeren valgte å slutte. Det er nok ikke bare røykere som blir stigmatisert her i verden. 8420444[/snapback] Hvorfor tror du vi røykere ikke er i stand til å se realiteten da..... om du ikke er fordømmende i det heletatt og forsøker å se begge sider av saken mener jeg ? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 kanskje adv (av kan og skje) Min mor innså ikke konsekvensen av røyking intill hun fikk lungekreft men jeg vet ikke hvorfor hun ikke gjorde det før det ble for sent. Kanskje hun var overeksponert av Wenche Myhre-reklamer på 70-tallet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Har man lyst til å være politi tar man utdannelse til det, om ikke trenger man strengt tatt ikke forsøke å være det heller ! 8420373[/snapback] Det er min rett som samfunnsborger å dele mine meninger om saker som angår samfunnet. Helseskader som kommer av røyking er en enorm belastning på et allerede sprengt norsk helsevesen. Jeg ønsker ikke et helsevesen som ikke makter å behandle befolkningen effektivt nok. Å få redusert antall røykere vil medføre at jeg og mine nærmeste vil ha et bedre rustet helsevesen i fremtiden. Dette er også grunnen til at jeg ønsker mer trening på skoler og arbeidsplasser for å få ned fedmeproblemer og ønsker tiltak som i større grad forhindrer skader på arbeidsplass osv. Røykere som gruppe er en belastning for norsk helsevesen. Mitt andre motiv er at jeg ikke ønsker at folk jeg er glad i daglig skal inhalere 19 kreftfremkallende stoffer og påpeker overfor dem hvor avhengig man faktisk blir av nikotin. Jeg har hatt kreft og ønsker ingen andre den opplevelsen. Spesielt mine nærmeste. Om noen røykere blir sur av å høre ytringer man ikke liker og tyr til "dette er en ovenfra og ned holdning" eller stempler meg som fanatiker så bryr det meg overhodet ikke. Da anser jeg det som at det er nikotinen som snakker og jeg akter ikke akkurat å beklage at jeg bryr meg. Nå har du selv tatt opp denne saken her. Så du får værsågod tåle å høre ytringer vedrørende saken når du gikk til det skritt å ta det opp på et offentlig forum. Å klage over at folk sier seg uenig med deg blir bare et paradoks i så måte Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Har man lyst til å være politi tar man utdannelse til det, om ikke trenger man strengt tatt ikke forsøke å være det heller ! 8420373[/snapback] Det er min rett som samfunnsborger å dele mine meninger om saker som angår samfunnet. Helseskader som kommer av røyking er en enorm belastning på et allerede sprengt norsk helsevesen. Jeg ønsker ikke et helsevesen som ikke makter å behandle befolkningen effektivt nok. Å få redusert antall røykere vil medføre at jeg og mine nærmeste vil ha et bedre rustet helsevesen i fremtiden. Dette er også grunnen til at jeg ønsker mer trening på skoler og arbeidsplasser for å få ned fedmeproblemer og ønsker tiltak som i større grad forhindrer skader på arbeidsplass osv. Røykere som gruppe er en belastning for norsk helsevesen. Mitt andre motiv er at jeg ikke ønsker at folk jeg er glad i daglig skal inhalere 19 kreftfremkallende stoffer og påpeker overfor dem hvor avhengig man faktisk blir av nikotin. Jeg har hatt kreft og ønsker ingen andre den opplevelsen. Spesielt mine nærmeste. Om noen røykere blir sur av å høre ytringer man ikke liker og tyr til "dette er en ovenfra og ned holdning" eller stempler meg som fanatiker så bryr det meg overhodet ikke. Da anser jeg det som at det er nikotinen som snakker og jeg akter ikke akkurat å beklage at jeg bryr meg. Nå har du selv tatt opp denne saken her. Så du får værsågod tåle å høre ytringer vedrørende saken når du gikk til det skritt å ta det opp på et offentlig forum. Å klage over at folk sier seg uenig med deg blir bare et paradoks i så måte 8420701[/snapback] Jeg har aldri ytret noe som helst som skulle tale for at jeg ikke tåler å høre hva motparten har å si.... men det jeg vil frem til er at det er ikke om det er farlig eller ikke som er poenget med diskusjonen her.... det vet vi fra før at det er ! Ved å si "da anser jeg at det er nikotinen som snakker", antyder du at jeg ikke har noen egen mening i saken og har dermed en holdning til andre mennesker som ikke henger på greip, etter min mening ! edit: Røykere en belastning for Norsk helsevesen ? Noengang reflektert over hvor mye avgifter vi betaler inn i statskassa ? Endret 19. april 2007 av Jaytee71 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Dette med at det lukter røyk og at det er så iolle er jo bare tøv, greit nok at noen ikke liker røyklukt akkurat som andre ikke like andre lukter,men det er overhode ingen grunn til å mobbe,syte og klage av den grunn, røyklukt er nemmelig ikke farlig,det som er farlig er røyken du får i deg som røyker eller passiv røyker og ikke lukta, men så har vi jo dette at enkelte bare må kommentere andre om dette er for å føle seg bedre enn andre vet jeg ikke men har mine tanker Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Og selvsagt har man grunn til å klage når andre stinker. Det er ikke trivelig å sitte på bussen en halvtime om morran i utgangspunktet. Å måtte sitte og lukte på andres stank i tillegg er dobbelt utrivelig. Man kan faktisk bli ganske kvalm av det. Og det gjelder ikke-astmatikere. Det er ganske ego å mene at det får andre tåle, og i tillegg skal man bare holde kjeft om det og ikke få lov å klage heller. Nå er de fleste røykere heldigvis ikke totalt ego. Men det er en del som er det. Jeg skal ikke nevne noen personer, men jeg har mine tanker. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Nå er de fleste røykere heldigvis ikke totalt ego. Men det er en del som er det. Jeg skal ikke nevne noen personer, men jeg har mine tanker. 8421061[/snapback] Nei nettopp. De fleste mennesker er ganske skikkelige, det være seg røykere eller andre. Noen er desverre fast bestemt på å "kjøre sin vei" og det er høyst beklagelig, men jeg synes det blir feil å diskriminere en hel gruppe fordi noen er drittsekker. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 edit: Røykere en belastning for Norsk helsevesen ? Noengang reflektert over hvor mye avgifter vi betaler inn i statskassa ? 8420956[/snapback] Ja men det forhindrer ikke køene som er. Og det er en grense for hvor mange leger og sykepleiere vi kan ha. Slik det er i dag har vi ikke nok og må hente inn folk fra utlandet, uten at det heller klarer å dekke opp behovet. Det er for få leger og sykepleiere i forhold til syke. Et stort antall av de syke er det grunnet røyking, som medfører både kreft, kols, hjertesykdommer m.m. Titusenvis av nordmenn blir behandlet hvert år grunnet sykdom som følge av røyking. Titusenvis av mennesker som opptar leger og sykepleiere som er en mangelvar resurs her til lands. 7500 mennesker dør hvert år i Norge grunnet sykdom relatert til røyking. Det er snakk om enormt bruk av ressurser, både økonomiske og menneskelige. Det er ikke til å kimse av. Ellers; Røyking dreper hjerneceller og passiv røyking senker læreevnen Røyking forurenser mer enn biler Røyk dreper mer enn AIDS Helseskader ved passiv røyking. Med de enorme konsekvensene røyking har på samfunnet så er det helt og holdent at dette påpekes og kommer på dagsorden. Det er et stort samfunnsproblem. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Og selvsagt har man grunn til å klage når andre stinker. Det er ikke trivelig å sitte på bussen en halvtime om morran i utgangspunktet. Å måtte sitte og lukte på andres stank i tillegg er dobbelt utrivelig. Man kan faktisk bli ganske kvalm av det. Og det gjelder ikke-astmatikere. Det er ganske ego å mene at det får andre tåle, og i tillegg skal man bare holde kjeft om det og ikke få lov å klage heller. Nå er de fleste røykere heldigvis ikke totalt ego. Men det er en del som er det. Jeg skal ikke nevne noen personer, men jeg har mine tanker. 8421061[/snapback] Vel er det ikke temmelig ego å påstå at andres lukter er et problem ? Det du egentlig sier er at lukter du ikke liker er et problem jeg plages av mange typer deodoranter, av enkelte matlukter ,av eksoslukt osv, skal disse da forbys+ Skal disse som har disse luktene rakkes ned på?? Nei selvsagt ikke, det handler om toleranse og å legge egositiske tankeganger bak seg da man ikke har enerett på hvilke lukter som er akseptable . Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 edit: Røykere en belastning for Norsk helsevesen ? Noengang reflektert over hvor mye avgifter vi betaler inn i statskassa ? 8420956[/snapback] Ja men det forhindrer ikke køene som er. Og det er en grense for hvor mange leger og sykepleiere vi kan ha. Slik det er i dag har vi ikke nok og må hente inn folk fra utlandet, uten at det heller klarer å dekke opp behovet. Det er for få leger og sykepleiere i forhold til syke. Et stort antall av de syke er det grunnet røyking, som medfører både kreft, kols, hjertesykdommer m.m. Titusenvis av nordmenn blir behandlet hvert år grunnet sykdom som følge av røyking. Titusenvis av mennesker som opptar leger og sykepleiere som er en mangelvar resurs her til lands. 7500 mennesker dør hvert år i Norge grunnet sykdom relatert til røyking. Det er snakk om enormt bruk av ressurser, både økonomiske og menneskelige. Det er ikke til å kimse av. Ellers; Røyking dreper hjerneceller og passiv røyking senker læreevnen Røyking forurenser mer enn biler Røyk dreper mer enn AIDS Helseskader ved passiv røyking. Med de enorme konsekvensene røyking har på samfunnet så er det helt og holdent at dette påpekes og kommer på dagsorden. Det er et stort samfunnsproblem. 8421104[/snapback] Som jeg har påpekt tidligere her..... etter at røykeloven kom, er ikke dette et veldig stort samfunnsproblem..... ihvertfall ikke hva passiv røyking angår ! Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Og selvsagt har man grunn til å klage når andre stinker. Det er ikke trivelig å sitte på bussen en halvtime om morran i utgangspunktet. Å måtte sitte og lukte på andres stank i tillegg er dobbelt utrivelig. Man kan faktisk bli ganske kvalm av det. Og det gjelder ikke-astmatikere. Det er ganske ego å mene at det får andre tåle, og i tillegg skal man bare holde kjeft om det og ikke få lov å klage heller. Nå er de fleste røykere heldigvis ikke totalt ego. Men det er en del som er det. Jeg skal ikke nevne noen personer, men jeg har mine tanker. 8421061[/snapback] Dette er jo direkte tullprat (for å bruke dine egne metoder) !! Så alle som ikke lukter som du foretrekker de skal lukte, skal du kunne klage på ?? Og du snakker om egoisme ? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Og selvsagt har man grunn til å klage når andre stinker. Det er ikke trivelig å sitte på bussen en halvtime om morran i utgangspunktet. Å måtte sitte og lukte på andres stank i tillegg er dobbelt utrivelig. Man kan faktisk bli ganske kvalm av det. Og det gjelder ikke-astmatikere. Det er ganske ego å mene at det får andre tåle, og i tillegg skal man bare holde kjeft om det og ikke få lov å klage heller. Nå er de fleste røykere heldigvis ikke totalt ego. Men det er en del som er det. Jeg skal ikke nevne noen personer, men jeg har mine tanker. 8421061[/snapback] Vel er det ikke temmelig ego å påstå at andres lukter er et problem ? 8421122[/snapback] Ehh... nei. Det du egentlig sier er at lukter du ikke liker er et problem 8421122[/snapback] Det er et problem for mange det. Spesielt hvis man blir kvalm og dårlig av det. jeg plages av mange typer deodoranter, av enkelte matlukter ,av eksoslukt osv, skal disse da forbys+ Skal disse som har disse luktene rakkes ned på?? 8421122[/snapback] Jeg har ikke tat ttil ord for å forby røyk, på bakgrunn av at det stinker. Jeg har ikke gått inn for å rakke ned på noen. Utrolig hvordan motdebatanter, når temaet er røyk, alltid skal tillegge meg ting jeg ikke har sagt. Kanskje røyk er mer skadelig på andre måter enn vi tror? Det jeg gjør er ikke mer enn å slå fast at røykere lukter ofte vondt, og at det er ubehagelig. Å hoppe til konklusjonen at det er grunnlag for å forby røyk, det er det ikke jeg som har gjort. Men hvis dere røykere mener det er en naturlig konsekvens, så kan jeg skjønne at dere er så redde for å innrømme at dere kan være en plage for uskyldige omgivelser. Nei selvsagt ikke, det handler om toleranse og å legge egositiske tankeganger bak seg da man ikke har enerett på hvilke lukter som er akseptable . 8421122[/snapback] Skal man legge egoistiske tankeganger bak seg, så slutter man å røyke da det er kostbart for samfunnet og plagsomt for omgivelsene. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Røyking forurenser mer enn biler Ja men det står noe viktig i den rapporten: - Dette er som forventet. Sigarettrøyken har langt finere og derfor flere partikler, som henger lenge igjen i luften. Partiklene i fra en dieselmotor er større og faller fortere ned. Nettopp fordi sigarettpartiklene er så fine, trekkes de dypere ned i lungene, mens eksospartikler fra en bil ofte blir hengene igjen i nesa, sier Sanner til Dagbladet.no. Det de "glemte" var at ute i gatene virvels disse opp hele tiden og dermed faller det argumentet bort. Så fyres det opp sigaretter i 30 min,vel jeg røyker en røyk på ca 10 min menst en biltur ofte varer mye lenger og at en da ikke kjører på tomgang,blle det ikke glemt en vesentlig ting her, nemmelig at køkjøring forurenser mange ganger så mye som landeveiskjøring som igjen forurenser mer enn en bil på tomgang Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Og selvsagt har man grunn til å klage når andre stinker. Det er ikke trivelig å sitte på bussen en halvtime om morran i utgangspunktet. Å måtte sitte og lukte på andres stank i tillegg er dobbelt utrivelig. Man kan faktisk bli ganske kvalm av det. Og det gjelder ikke-astmatikere. Det er ganske ego å mene at det får andre tåle, og i tillegg skal man bare holde kjeft om det og ikke få lov å klage heller. Nå er de fleste røykere heldigvis ikke totalt ego. Men det er en del som er det. Jeg skal ikke nevne noen personer, men jeg har mine tanker. 8421061[/snapback] Dette er jo direkte tullprat (for å bruke dine egne metoder) !! 8421155[/snapback] Min 'metode' er også å begrunne. Så alle som ikke lukter som du foretrekker de skal lukte, skal du kunne klage på ??Og du snakker om egoisme ? 8421155[/snapback] Du må skille mellom å klage på personer (direkte til dem) og klage på situasjonen, at mange røykere er en plage for omgivelsene. Og jeg ser ikke hva som er egoistisk med det siste. Kanskje du kan utdype? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg har ikke tat ttil ord for å forby røyk, på bakgrunn av at det stinker. Jeg har ikke gått inn for å rakke ned på noen. Utrolig hvordan motdebatanter, når temaet er røyk, alltid skal tillegge meg ting jeg ikke har sagt. Kanskje røyk er mer skadelig på andre måter enn vi tror? Slike indisier bør du spare deg. Jeg har ikke tat ttil ord for å forby røyk, på bakgrunn av at det stinker. Jeg har ikke gått inn for å rakke ned på noen. Ikke?? Er ikke dette å rakke ned på noen: Kanskje på tide å ta virkeligheten inn over seg i stedet, og stumpe den tåpelige kreftpinnen som gjør deg syk, stygg, får deg til å stinke og gjør deg til en belastning for samfunnet? Det du her sier er at røykere er stygge og stinkende Skal man legge egoistiske tankeganger bak seg, så slutter man å røyke da det er kostbart for samfunnet og plagsomt for omgivelsene. Siden du presiserer dette: Det jeg gjør er ikke mer enn å slå fast at røykere lukter ofte vondt, og at det er ubehagelig. Å hoppe til konklusjonen at det er grunnlag for å forby røyk, det er det ikke jeg som har gjort. Så er det merkelig at du selv hopper til nettop røykingen og dets skadevirkninger når vi diskuterer lukt Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Og selvsagt har man grunn til å klage når andre stinker. Det er ikke trivelig å sitte på bussen en halvtime om morran i utgangspunktet. Å måtte sitte og lukte på andres stank i tillegg er dobbelt utrivelig. Man kan faktisk bli ganske kvalm av det. Og det gjelder ikke-astmatikere. Det er ganske ego å mene at det får andre tåle, og i tillegg skal man bare holde kjeft om det og ikke få lov å klage heller. Nå er de fleste røykere heldigvis ikke totalt ego. Men det er en del som er det. Jeg skal ikke nevne noen personer, men jeg har mine tanker. 8421061[/snapback] Dette er jo direkte tullprat (for å bruke dine egne metoder) !! 8421155[/snapback] Min 'metode' er også å begrunne. Så alle som ikke lukter som du foretrekker de skal lukte, skal du kunne klage på ??Og du snakker om egoisme ? 8421155[/snapback] Du må skille mellom å klage på personer (direkte til dem) og klage på situasjonen, at mange røykere er en plage for omgivelsene. Og jeg ser ikke hva som er egoistisk med det siste. Kanskje du kan utdype? 8421314[/snapback] Det har jeg allerede utdypet, men jeg kan godt gjenta meg selv om det er det du vil.... Fordi du forventer at andre skal lukte som du vil ! Oss røykere kan du klage direkte til da, men ikke andre som lukter ille ? Er det ditt poeng ? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Nei, nei og nei. Jeg ønsker ikke at andre skal lukte som jeg vil. Men jeg ønsker er å slippe andres stygge lukt, slik du sikkert ønsker å slippe å sitte ved siden av noen på bussen som stanker hvitløk Jeg har aldri sagt man skal klage direkte til noen. Det jeg gjør er å klage generelt på problemet her i forumet Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Folk snakker om egoistiske ikke-røykere. Tenker ikke røykerene på sin egen familie? 1: Barn av røykere har større risiko for å begynne å røyke enn barn av ikke-røykere. 2: Halvparten av alle røykere dør av røyking mellom 40 år og 70 mens de fleste andre blir 73-81 år gamle. Tenk på de etterlatte og på at barna kan begynne å røyke; og at du godt kan se barna dine dø 42 år gammel når du selv er 70. 3: Røykere blir oftere syk og får ofte hoste og andre sykdommer som virker skremmende på dem man er glad i. Forloveden min hadde tørrhoste en lang periode -- og det var jævlig skummelt. Den forsvant da hun sluttet. 4: Røykere har vanskeligere for å "ta" barna sine i røyking fordi lukte- og smakssansen er nedsatt og elendig til å kjenne røyklukt. 5: Å kysse en røyker er simpelthen som å slikke et askebeger for en ikke-røyker. Dersom du har en ikke-røykende kjæreste så er det alene en god grunn til å slutte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg