Dotten Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Men så lenge det faktisk er lovlig, er det faktisk fullt og helt vårt eget valg ! 8419376[/snapback] Nikotin skal vistnok være mer avhengighetsdannende enn heroin. Så hvor mye valg har man egentlig? Når narkomane som er avhengig sier "det er vårt valg" så rister man ofte på hodet og sier han er avhengig. Når alkoholikere nekter å slutte å drikke så gjør man det man kan for å få dem til å innse at man er avhengig. Når så røykere, som får i seg nikotin, et stoff mer avhengighetsdannende enn det meste annet, blir konfrontert med at man bør slutte av eget beste så får man slengt tilbake "klapp igjen fanatiker". Er det virkelig ditt eget valg, eller er det nikotinen som taler? Skal vi la de argumentene du her kommer med også gjelde for heroinavhengige og alkoholikere? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Men så lenge det faktisk er lovlig, er det faktisk fullt og helt vårt eget valg ! 8419376[/snapback] Nikotin skal vistnok være mer avhengighetsdannende enn heroin. Så hvor mye valg har man egentlig? Når narkomane som er avhengig sier "det er vårt valg" så rister man ofte på hodet og sier han er avhengig. Når alkoholikere nekter å slutte å drikke så gjør man det man kan for å få dem til å innse at man er avhengig. Når så røykere, som får i seg nikotin, et stoff mer avhengighetsdannende enn det meste annet, blir konfrontert med at man bør slutte av eget beste så får man slengt tilbake "klapp igjen fanatiker". Er det virkelig ditt eget valg, eller er det nikotinen som taler? Skal vi la de argumentene du her kommer med også gjelde for heroinavhengige og alkoholikere? 8419944[/snapback] Jeg er veldig intressert i hvor du har fått det i fra at nikotin er mer avhengighetskapende enn heroin, for etter det jeg har skjønt er det absolutt ikke slik. Avhengigheten av heroin kommer fortere, og setter seg "dypere". Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Jeg sa ikke at du sa... osv. osv. , sa jeg vel? Du skrev ikke intensjonen med din kommentar. Derfor svarte jeg på den slike jeg tolket den. Anyways, jeg har tro på sannheten. Ikke på å skjule den av taktiske grunner. Sannheten er at røyking er idioti, og har mange negative konsekvenser også for omverdenen, og at å fortsette å røyke fordi man missliker sannheten er totalt irrasjonelt. Første steg for å forbedre seg selv er forøvrig å innrømme problemet. Det kan man kun gjøre når man har erkjent sannheten. Om man så må forbi stadiet med aggresjon og stahet for å komme dit, det får så være. 8419908[/snapback] At jeg skriver min ærlige og oppriktige mening betyr vel ikke at jeg er agressiv ? At du (jeg har mistanke om at det er med vitende og vilje) misforstår mine intensjoner med inlegget.... ja jeg vet ikke hva jeg skal si, men jeg syns i hvertfall at intensjonen kom ganske klart frem ! At du velger å vrenge på det får være din sak Å ikke innse "sannheten" som du så fint sier det, har da ingenting med hvorfor jeg ikke slutter å røyke å gjøre.... Jeg røyker fordi jeg syns det er godt og jeg har påpekt mange ganger i denne og andre tråder, at jeg vet veldig godt at det er farlig ! Men i hvor stor utstrekning min røyking går utover andre.... på det punktet er vi veldig uenige ! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg er veldig intressert i hvor du har fått det i fra at nikotin er mer avhengighetskapende enn heroin, for etter det jeg har skjønt er det absolutt ikke slik. Avhengigheten av heroin kommer fortere, og setter seg "dypere". 8419958[/snapback] Nicotine is more addictive then heroin Mer kan du lese her; http://www1.umn.edu/perio/tobacco/nicaddct.html http://ask.yahoo.com/20070327.html Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Men så lenge det faktisk er lovlig, er det faktisk fullt og helt vårt eget valg ! 8419376[/snapback] Nikotin skal vistnok være mer avhengighetsdannende enn heroin. Så hvor mye valg har man egentlig? Når narkomane som er avhengig sier "det er vårt valg" så rister man ofte på hodet og sier han er avhengig. Når alkoholikere nekter å slutte å drikke så gjør man det man kan for å få dem til å innse at man er avhengig. Når så røykere, som får i seg nikotin, et stoff mer avhengighetsdannende enn det meste annet, blir konfrontert med at man bør slutte av eget beste så får man slengt tilbake "klapp igjen fanatiker". Er det virkelig ditt eget valg, eller er det nikotinen som taler? Skal vi la de argumentene du her kommer med også gjelde for heroinavhengige og alkoholikere? 8419944[/snapback] Å sammenligne avhengighet til tobakk med heroin og alkoholisme blir så latterlig at jeg ikke gidder å komme med annen respons enn dette Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Tobacco is as addictive as heroin (as a mood & behavior altering agent). Nicotine is: - 1000 X more potent than alcohol - 10-100 X more potent than barbiturates - 5-10 X more potent than cocaine or morphine Kilde Endret 19. april 2007 av überGoliath Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Å sammenligne avhengighet til tobakk med heroin og alkoholisme blir så latterlig at jeg ikke gidder å komme med annen respons enn dette 8419988[/snapback] Vel da får du klage på forskerne. Om du ikke er interessert i å se på det faktum at nikotin gjør deg avhengig får så være. Men det er uansett et faktum at røykere er avhengig av Nikotin. Så når du forsvarer noe du er avhengig av, hvor mye valg har du egentlig? Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hva faen? Nikotin fungerer på en helt annen måte enn noen av stoffene dere sammenligner det med.. Derfor kan det ikke sammenlignes. At det er vanedannende er ett faktum. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Kjernediskusjonen her er ikke effekten av nikotin men avhengigheten av det Dikky og dermed er sammenligningsgrunnlaget på plass. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hva faen? Nikotin fungerer på en helt annen måte enn noen av stoffene dere sammenligner det med..Derfor kan det ikke sammenlignes. At det er vanedannende er ett faktum. 8420001[/snapback] Poenget er at man forsvarer noe man er avhengig av og sier man har et klart valg. Nikotin er et stoff som gjør en avhengig av å ta til seg 19 kreftfremkallende stoffer blant annet. Den eneste grunnen til at man røyker er jo avhengigheten. Kroppen må ha sin daglige dose. Forsvarer man røyk forsvarer man avhengighet. Valg og avhengighet er to vidt forskjellige ting. Eller er du uenig i det? Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Å sammenligne avhengighet til tobakk med heroin og alkoholisme blir så latterlig at jeg ikke gidder å komme med annen respons enn dette 8419988[/snapback] Vel da får du klage på forskerne. Om du ikke er interessert i å se på det faktum at nikotin gjør deg avhengig får så være. Men det er uansett et faktum at røykere er avhengig av Nikotin. Så når du forsvarer noe du er avhengig av, hvor mye valg har du egentlig? 8419994[/snapback] Jeg er da veldig klar over at man blir avhengig av nikotin, men noen sammenligning forøvrig er idiotisk !! Ja jeg forsvarer noe jeg er avhengig av.... men man blir ikke "fucked up" i hue av å røyke.... det blir man av heroin og alkohol, så jeg er i full stand til å ha mine egne meninger om emnet ! Jeg har masser av valg.... du blir tross alt ikke avhengig i samme grad som av de andre nevnte gifter, det kommer jo også fram i en av de undersøkelsene du linker til ! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Nikotin skal vistnok være mer avhengighetsdannende enn heroin. Så hvor mye valg har man egentlig? Når narkomane som er avhengig sier "det er vårt valg" så rister man ofte på hodet og sier han er avhengig. Når alkoholikere nekter å slutte å drikke så gjør man det man kan for å få dem til å innse at man er avhengig. 8419944[/snapback] Merkelig. Jeg har røyket i fire år, og er ikke avhengig. Dette kan jeg si fordi jeg kan varer med alt fra null om dagen til ti om dagen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Merkelig. Jeg har røyket i fire år, og er ikke avhengig. Dette kan jeg si fordi jeg kan varer med alt fra null om dagen til ti om dagen. 8420112[/snapback] Hvorfor røyker du i det hele tatt, om du ikke er avhengig? Forøvrig er det stor forskjell på folk i fohold til hvor lett de blir avhengig. Man mener risiko for avhengighet er genetisk betinget. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Det med at nikotin er mer avhengighetsskapende enn heroin stemmer nokk ikke helt... Man kan faktisk dø av abstinensene man får av heroin viss man er avhengig. Noe som man ikke gjør viss man er avhengig av nikotin, men viss man hadde vært i samme situasjon som folk som er avhengige av heroin, at det er ulovlig og ekstremt dyrt så vil jeg tro at man hadde sett røykere som sitter på gata og tigger. Kanskje litt overdrevet, men ikke umulig. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Det med at nikotin er mer avhengighetsskapende enn heroin stemmer nokk ikke helt... 8420131[/snapback] Det er ikke min påstand, men forskernes. Du kan gjerne betvile forskerne på området. Men forskjellen i avhengighet (også angående abstinenser) står nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hvorfor røyker du i det hele tatt, om du ikke er avhengig? Forøvrig er det stor forskjell på folk i fohold til hvor lett de blir avhengig. Man mener risiko for avhengighet er genetisk betinget. 8420130[/snapback] Jeg synes det behagelig å ta et avbrekk fra dagliglivet ved å ta en røyk. Det er meg-tid. Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Men poenget mitt med denne tråden var ikke å hverken bevise eller motbevise at røyking er farlig eller avhengighetsdannende.... Jeg ville vite hvorfor dere leter opp grunner til å hakke på og tråkke på oss røykere selv om det ikke finnes en åpenbar grunn der og da ! Viser da til f.eks start-innlegget mitt ! Hvordan kan dere gå bort til en røyker som allerede står å røyker for å snakke, for så å klage over at røykeren røkte etterpå og da si det var røykerens feil ? Hvorfor er det legitimt å si: "Fy faen som du stinker" til en røyker, men ikke til ei gammel dame på bussen med alt for mye parfyme (noe som er til større sjenanse for en asmatiker/allergiker enn en som lukter røyk) ? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) “I admire addicts. In a world where everybody is waiting for some bline, random disaster, or some sudden disease, the addict has the comfort of knowing what will most likely wait for him down the road. He's taken some control over his ultimate fate, and his addiction keeps the cause of death from being a total surprise.” Chuck Palahniuk Ja, røyking er vel en måte å styre skjebne på -- Kanskje røykere blir stigmatisert siden omverden ser hva som skjer med dem mens de selv ikke vil innse konsekvensen Endret 19. april 2007 av überGoliath Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hvorfor røyker du i det hele tatt, om du ikke er avhengig? Forøvrig er det stor forskjell på folk i fohold til hvor lett de blir avhengig. Man mener risiko for avhengighet er genetisk betinget. 8420130[/snapback] Jeg synes det behagelig å ta et avbrekk fra dagliglivet ved å ta en røyk. Det er meg-tid. 8420166[/snapback] Jeg kan også ta avbrekk og slappe av. Men trenger ikke sutte på en røyk for å gjøre det. Jeg er ikke overbevist. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg kan også ta avbrekk og slappe av. Men trenger ikke sutte på en røyk for å gjøre det. Jeg er ikke overbevist. 8420289[/snapback] At du ikke forstår valget, betyr ikke at du ikke trenger å respektere det. Det er en del personlige grunner involvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg