danielsn Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Er det mulig å gjøre så en bash-komando kjøres hver gang datamaskinen skrur seg på? Kjører debian. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Les om init.d. EDIT: Link http://www.scit.wlv.ac.uk/cgi-bin/mansec?4+init.d Endret 19. april 2007 av ze5400 Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Skjønner ikke helt.. hvordan skal jeg anngi bash-komando i scriptet? Lenke til kommentar
krigun Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Du kan også lage en fil i hjemmeområdet ditt (hvis den ikke allerede eksisterer) som heter .bashrc Der kan du skrive rm -Rf ~, hvis du liker et rent hjemmeområde for eksempel (det siste der var litt tull) Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Heheh.. da fik jeg det til.. =D samtidig.. er det mulig å få datamaskinen til å reboote automatisk hver natt kl. 4 elns? Lenke til kommentar
krigun Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Ja, ved hjelp av cron. Pass på at crond kjører, og lag en cron entry som følger: 0 4 * * * /sbin/shutdown -r now >/dev/null 2>&1 Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Ja, ved hjelp av cron. Pass på at crond kjører, og lag en cron entry som følger: 0 4 * * * /sbin/shutdown -r now >/dev/null 2>&1 8420142[/snapback] Hvordan lager jeg et "entry"? Føler meg litt blond nå, har ikke drevet noe med akkurat dette før Lenke til kommentar
ways Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 crontab -e hvis du ikke er vant til "vi" som crontab lar deg redigere som, så gjør dette først: export EDITOR=nano Lenke til kommentar
comicz Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hva rc.local angår er det jo bare å legge til kommandoer: echo "lol" > /dev/null 2>&1 ...du bør vel passe på å kjøre stdout/stderr et sted, så den ikke står og henger ved boot om det skulle være noe. Hva cron gjelder, gjør som root: crontab -e ...forøvrig er alt dette flott og dokumentert, finnes bøttevis av cron-guider på nett :-) Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Hva rc.local angår er det jo bare å legge til kommandoer: echo "lol" > /dev/null 2>&1 ...du bør vel passe på å kjøre stdout/stderr et sted, så den ikke står og henger ved boot om det skulle være noe. Hva cron gjelder, gjør som root: crontab -e ...forøvrig er alt dette flott og dokumentert, finnes bøttevis av cron-guider på nett :-) 8420398[/snapback] Takk så mye! =D Da funker alt som jeg vil ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå