Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om blodgivning og THC


Gjest Potensiell blodgiver

Anbefalte innlegg

Gjest Potensiell blodgiver

Det er for få folk i Norge som gir blod og det er en konstant behov for blod i de norske blodbankene så jeg har tenkt til å vurder om jeg skal gi blod.

 

Men...[alltid et men :p] så har man hatt et inntak av THC i løpet av den siste mnd og lurer på bare rett og slett, hvorfor vil det være farlig for meg som har tatt en blås denne mnd å gi blod?

Fordi man er beregnet som farlig fordi man røyket hasj og derfor ikke kan gi blod eller er det en for at det kan ha en skadelig effekt på blodet når THC-verdiene er høyere en normalt?

 

Noen som klarer å finne ut av dette? Alt man finner av svar fra giblod.no var:

  Spørsmål: Kan jeg være blodgivere når jeg røykte hasj to ganger for fem år siden?

Svar: Narkomani utelukker fra blodgivning. Sporadisk bruk av hasj for fem år siden gir ikke automatisk slik utelukkelse, men all bruk av injeksjonspreparater gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Narkomani: (l. -mania, -ae f., av g. narke, bedøvelse + mania) sykelig trang til narkotika; forgiftning og avhengighet av narkotiske midler som cannabis, morfin, LSD osv.; jfr narkotika

 

Narkotikamisbruk: All bruk av narkotika som ikke er medisinsk motivert, uansett om avhengighet er oppstått el. ikke; jfr narkomani.

 

Kilde: Gyldendals Store medisinske ordbok

 

Med andre ord; slutt å røyk tjall hvis du vil gi blod!

Lenke til kommentar
Si meg, blir man automatisk sjekket for sykdommer som hepatitt, HIV osv før man skal donere blod?

8419733[/snapback]

ja. og sporadisk eller var det 1-2 ganger i året.. husker ikke helt det.

Har vært blodgiver nå i snart 5 år og er søkk rik på sokker og vaskekluter :)

Lenke til kommentar
Kan man ikke få penger ved å gi bort blod? 50-100kr?

8419901[/snapback]

Man gir ikke bold for pengene sin skyld. Man gir blod for å gjøre en god jærning.

Hvis du virkelig vil ha penger for blodet ditt kan jo altids prøve å selge det på et svart marked (hvis det eksisterer). Alternativt kan du jo bare selge en av nyrene dine. Det kan du få en del penger for. :tease:

Man får vel også jerntabeletter hvis man gir blod.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Er det flere som mener at systemet for blodgiving idag er diskriminerende?

 

- Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

 

Homofile som har/ahr hatt analsex med en annen mann får ikke lov til å donere blod. Man blir sjekket for sykdommer som er relevante for det å donere blod...

 

Reglen for heteroseksuelle er at hvis man skifter seksualpartner må man vente 6 mnd før man får donere blod igjen, og hvis dette gjalt homoseksuelle også hadde det vel ikek vært noe problem?

 

Men så vil noen si "ja, men det er mye større fare for sykdommer når man blir penetrert i no. 2, og DERFOR burde ikke homofile få lov til å donere blod". Her kan man vel bare lese det som står ovenfor egentlig, blir man sjekket og holder seg til en person, er det null problem.

 

Hvis jeg var homo og mann ville jeg blitt sint.

Lenke til kommentar
Man gir ikke bold for pengene sin skyld. Man gir blod for å gjøre en god jærning.

Hvis du virkelig vil ha penger for blodet ditt kan jo altids prøve å selge det på et svart marked (hvis det eksisterer). Alternativt kan du jo bare selge en av nyrene dine. Det kan du få en del penger for.  :tease:

Man får vel også jerntabeletter hvis man gir blod.

8437689[/snapback]

Hadde fått mer blod hvis man hadde gitt penger. Narkomane osv er jo allerede ekskludert.

Lenke til kommentar
Er det flere som mener at systemet for blodgiving idag er diskriminerende?

 

- Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

 

Homofile som har/ahr hatt analsex med en annen mann får ikke lov til å donere blod. Man blir sjekket for sykdommer som er relevante for det å donere blod...

 

Reglen for heteroseksuelle er at hvis man skifter seksualpartner må man vente 6 mnd før man får donere blod igjen, og hvis dette gjalt homoseksuelle også hadde det vel ikek vært noe problem?

 

Men så vil noen si "ja, men det er mye større fare for sykdommer når man blir penetrert i no. 2, og DERFOR burde ikke homofile få lov til å donere blod". Her kan man vel bare lese det som står ovenfor egentlig, blir man sjekket og holder seg til en person, er det null problem.

 

Hvis jeg var homo og mann ville jeg blitt sint.

8439610[/snapback]

 

Det handler om å utelate risikogrupper. Det er vist opplest og vedtatt at homofile samt narkomane er two slike risikogrupper.

 

Hvorfor skal ikkje de sprøyte narkomane få gi blod, de blir jo diskriminering de også.

 

Til trådstarter:

Alle i blodbanken har taushetsplikt og på de skjemaene som fylles ut ved hver tapping spør de om du har brukt narkotiske stoffer bl.a hasj siden sist du var der. Hva skal du svare på det ?

Slik jeg forstår det så må du svare JA,

Husk også at ingen er interessert i at folk lyver på disse skjemaene det kommer ingen ting godt ut at det. Da er det opp det de i blodbanken å avgjøre.

Endret av ORF
Lenke til kommentar
Dunno, hvis folk som bruker ulovlige stoffer ikke får gi blod, så burde vel ikke folk som drikker alkohol få lov heller, eller?

 

ulovlige stoffer setter spor etter seg i flere måneder . det gjør ikke alkohol.

 

jeg har selv vært blodgiver i 14 år oggitt blod cirka 50 ganger. som sagt over så blir en ikke rik av å gi blod; det er den gode gjerningen som teller.

 

alle gangene jeg har gitt blod har jeg takket ja til glas fra Hadeland glasverk. Jeg har nå en så å si komplett samling med glass som står i glassskapet i stuen. disse hadde kostet en god del 1000-lapper hvis jeg skulle kjøpt dem selv i butikken. jeg slår derfor to fluer i et smekk: gjør en god gjerning og får meg en nice glass-samling.

 

Jeg vil samtidig oppfordre folk til å gi blodplater. dette tar endel lengere tid enn når en gir blod men dette er et produkt det er mangel på og som trengs. disse brukes hovedsakelig til pasienter som behandles for leukemi og andre ondartede sykdommer.

 

du blir testet for diverse sykdommer hver gang du gir blod og dette er for å forsikre seg om at mottageren av blodet ikke blir smittet. du får dermed også gratis sjekk for diverse sykdommer 4 ganger i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...