Gå til innhold

Valg mellom Enermax Liberty 500W / 620W, PSU?

Anbefalte innlegg

Var meningen jeg skulle oppgradere/bytte ut PC'en min for ca 1 måned siden, men jeg bestemte meg for å vente til CPU & Skjermkort ble billigere.

Skal nå selge den gamle PC'en, så jeg får ikke beholdt den gamle PSU'en.

Har derfor bestemt meg for en Enermax Liberty PSU, pågrunn av gode omtaler etc.

---------------------------------------------------------------------

Dette er systemet "Av det som tar strøm" jeg skal ha:

- CPU: Intel Core 2 Duo E6600 @2.4Ghz.

- Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI.

- Skjermkort: Asus GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 eller 640MB Versjonen.

- RAM: Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4.

- Harddisker: 1x Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 & 1x Samsung SpinPoint P120 250GB IDE ATA/133.

- Kabinett: APLUS Twin Engine, Black. < 2x250mm Vifter som trenger "egne" Strømkabler.

- CPU Vifte: Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet.

----------------------------------------------------------------------

Så valget står mellom disse to:

- Enermax Liberty 500 Watt.

^500wattenca9.jpg

- Enermax Liberty 620 Watt.

^620wattenkr8.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------------

Så hvilken av disse er best egnet til Hardware'n jeg skal ha? ^

1. Har tenkt litt på å kjøpe 620 Watten med ett 8800GTS 320MB.

Konklusjon: Bruke mer penger på PSU som kanskje er ett godt valg med tanke på fremtidige oppgraderinger.

2. Eller burde jeg satse på 500Watten og ett 8800GTS 640MB.

Konklusjon: Bruke mer penger på Skjermkort for å få en litt ekstra ytelsesboost i spill nå og senere spill.

-------------------------------------

Skulle gjerne hatt noen kloke innspill på dette. :hmm:;)

Hilsen LoFFeN. :)

Endret av -LoFFeN-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er kanskje ikke så dumt det. :hmm::) Har lest en del reviews osv så det blir nok ett godt valg.

Så jeg tror jeg satser på Corsair 620W'en med ett 8800GTS 320MB. 320MB kommer nok til å holde til mitt bruk, siden jeg bruker 1280x1024 Oppløsning.

Kan dere gi innspill angående Støy & Stabilitet på Corsair'en? :)

Takker for rådene btw. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja det er kanskje ikke så dumt det. :hmm::) Har lest en del reviews osv så det blir nok ett godt valg.

Så jeg tror jeg satser på Corsair 620W'en med ett 8800GTS 320MB. 320MB kommer nok til å holde til mitt bruk, siden jeg bruker 1280x1024 Oppløsning.

Kan dere gi innspill angående Støy & Stabilitet på Corsair'en?  :)

Takker for rådene btw. :thumbup:

8436895[/snapback]

Du bør virkelig ta deg en tur til SPCR og lese om anbefalte strømforsyninger. Enermax er i allefall ikke en av dem. Corsair sine er modulær, men svært dyr. Seasonic (som lager Corsair) er ikke modulær, men er på tilbud hos komplett.no denne uka. Husk at det er S12 du ønsker, ikke M12 som har en 60mm vifte i bakkant.

Har MIST500W selv, men vurderer Corsair eller Seasonic selv, siden jeg skal ha litt mer diskplass og ATI HD2900XT til neste måned ;) (mest sannsynlig da)

Lenke til kommentar
Der gjorde du deg selv en stor tjeneste :)

8437107[/snapback]

Ja, det tror jeg også ;) Si ifra hvordan resultatet ble.

Faktisk så burde det være opprettet en sticky tråd med PSU erfaringer. Muligens jeg skal lage en slik. Det burde i allefall være noen regler for posten med bilder av PSU'ens etikett slik at alle detaljer kommer frem.

Hva sier dere om noe slikt? En erfaringstråd for PSU tror jeg ville vært knall for mange her!

Lenke til kommentar

8436895[/snapback]

Unnskyld meg, men det er helt idiotisk. :nei:

Selv i såpass lav oppløsning vil 320MB bli i minste laget i enkelte av dagens spill (GRAW) og en rekke kommende (Crysis, UT3...). Og hva skal du så med PSU som leverer minst dobbelt så mye som maskinen vil trekke ved full last? Det virker ikke som du er så interessert i det råeste innen maskinvare, så hvordan mener du at du skal få bruk for så mye strøm?

Lenke til kommentar

8436895[/snapback]

Unnskyld meg, men det er helt idiotisk. :nei:

Selv i såpass lav oppløsning vil 320MB bli i minste laget i enkelte av dagens spill (GRAW) og en rekke kommende (Crysis, UT3...). Og hva skal du så med PSU som leverer minst dobbelt så mye som maskinen vil trekke ved full last? Det virker ikke som du er så interessert i det råeste innen maskinvare, så hvordan mener du at du skal få bruk for så mye strøm?

8437255[/snapback]

Kanskje en drøy påstand han kom med, men hvorfor skal han velge 520W varianten når den er omtrent like dyr/billig som 620W ? Såklart, kanskje han kunne ha klart seg med en Seasonic S12 430W, men det er jo også en fin investering for fremtiden. At man ikke har verdens beste peiling på strømforbruk og likestrøm, betyr jo ikke at man fortjener stempelet "IDIOT".

Forøvrig vil jeg linke til erfaringstråden som jeg har tatt min frihet til å lage. Håper dere får bruk for den eller ønsker å poste i den selv. Får se hvor mange som synes det var en god idè eller ei.

Lenke til kommentar

@EasyRaider:

:blush:

1. Kommer primært til å game Battlefield 2 & Armed Assault.

Etter å ha sett benchmarks så holder 8800GTS 320 mere nok til de to i 1280x1024 uten full guffe på AA/AF, med en E6600 & 2GB DDR2 RAM.

2. Satser på 620W'en mest pågrunn av fremtidige oppgraderinger etc.

Lenke til kommentar
Kanskje en drøy påstand han kom med, men hvorfor skal han velge 520W varianten når den er omtrent like dyr/billig som 620W ? Såklart, kanskje han kunne ha klart seg med en Seasonic S12 430W, men det er jo også en fin investering for fremtiden.

300-400 kr er da ikke lommerusk. Bruk de heller på noe annet. Egentlig ville han klart seg med S12 380, men jeg kan til nød gå med på at Corsair 520 kan være en lur investering.

At man ikke har verdens beste peiling på strømforbruk og likestrøm, betyr jo ikke at man fortjener stempelet "IDIOT".

8437299[/snapback]

Jovisst. :p

Vel, jeg mener at det er en viss forskjell på å kalle et valg for idiotisk og på å kalle personen idiot. Men "uvitende, misinformert" hadde vært mer korrekt.

Lenke til kommentar
1. Kommer primært til å game Battlefield 2 & Armed Assault.

Etter å ha sett benchmarks så holder 8800GTS 320 mere nok til de to i 1280x1024 uten full guffe på AA/AF, med en E6600 & 2GB DDR2 RAM.

Greit nok. Spar pengene.

2. Satser på 620W'en mest pågrunn av fremtidige oppgraderinger etc.

8437363[/snapback]

Ikke smart. Spar pengene.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Gå for Corsair HX620. Jeg har den og den er fantastisk: høy effektivitet (85%), bra komponenter og så er den stillegående og modulær. Med såpass mye effekt vil det våre 0 problem hvis du vil oppgradere til SLI senere (dvs. kjøpe et til likedan GTS 320MB kort)

Corsair mener (selv om den ikke er sertifisert for det av nvidia) at den takler 8800GTX SLI også fordi den klarer å levere såpass mange ampere på +12V.

Å prøve og spare inn penger på PSU er ikke verdt det. Det er en utrolig kritisk del av et system.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Gå for Corsair HX620. Jeg har den og den er fantastisk: høy effektivitet (85%), bra komponenter og så er den stillegående og modulær.

Å prøve og spare inn penger på PSU er ikke verdt det. Det er en utrolig kritisk del av et system.

8437990[/snapback]

Da bør han vel satse på minst 1000W med en gang da... Husk, det er ikke verdt det å spare inn penger på PSU. :roll:

At folk kan anbefale 620W til et system som anslagsvis trekker rundt 250W maks...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...