tomarild Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Hei! Jeg vurderer å kjøpe en Sony VPL-HS60 projektor, som hovedsaklig skal brukes i forbindelse med simulatorspill (Flight Simulator). Spørsmålet mitt er om dere tror jeg har mulighet til å oppnå et bilde som er 130 cm i bredden, selv om projektoren kun skal henge/stå 150-170 cm fra lerretet? Lurer også på om det går an å henge den i taket, men stille den nedover og allikevel få et normalt skalert bilde. Og en siste ting. Denne skal som nevnt brukes mest til flyging (sikkert som filmfremviser når jeg flytter til hus), og da blir jeg sittende kun en meter fra lerretet. Blir det helt umulig tror dere? Håper noen kan hjelpe til med dette! Lenke til kommentar
Boye Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Anbefaler at du forsøker denne kalkulatoren på projectorcentral.com: http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-H...culator-pro.htm 130cm blir rundt om 60", noe som er ganske smått til å være projektor. 150cm avstand kan bli problematisk, men det ser faktisk ut som 170cm kan gå med absolutt minimal zoom? En ting kan jeg si med en gang - de Sony projektorene har "screendoor"/rutenett struktur så det holder, de er knivskarpe! Noen elsker de for akkurat den skarpheten, andre hater det. Sett i forhold til f.eks. Panasonic sine som benytter Smoothscreen til å jevne ut rutenettet. PT-AE700 er ikke akkurat den mest fokuserte projektoren, men må si jeg liker den for akkurat det glatte bildet den gir. Selv har jeg plassert stolen 2m unna et 84" lerret godt bakoverlent. Det er meget mulig at du ville følt at bildet ble for grovt (for tydelig rutenett/screendoor) på selv 2m 60" med akkurat den projektoren. Jeg hadde seriøst vurdert 3m med eventuelt større bildet. Forøvrig en liten bemerkning angående avstand: Sitter du for nærme lerretet er det mulig du faktisk blokkerer bildet Ellers er det alltid fare for at man får hodepine/kvalme, på samme måte som enkelte blir bilsyke (been there....). Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hva er grunnen til at valget falt på HS60 (bare nysgjerrig)? Alle projektorer kan takmonteres. Projektoren skal imidlertid ikke tiltes nedover, den skal monteres i vater. HS60 har både horisontal og vertikal lens shift (linseforskyvning) som gjør at du kan flytte bildet opp, ned og sidelengs. Du står dermed relativt fritt til plassering. På en meters avstand kan det hende screendoor blir et problem siden du har valgt LCD, DLP er en del bedre på fillrate. For øvrig synes jeg en meter hørtes veldig nært ut. I følge projectorcentrals kalkulator er minste kasteavstand 176 cm med 130 cm bildebredde. 130 cm er lite til projektorbruk, hvis du har plass til større bilde ville jeg anbefalt at du øker litt. Større bilde=mer moro. Hm, ser ut som jeg har gjentatt mye av det Boye skrev, men det får bare være. Tråden flyttes fra Skjermer til Projektorer. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Projektor er MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOoooooohhhhhhhhro, trodde jeg skulle le meg halvt ihjel når jeg fyrte opp Babethread hahaha! Lenke til kommentar
tomarild Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Takk for svar folkens! Grunnen til at valget falt på akkurat den projektoren (har ikke kjøpt den enda da), er at de anmeldelsene og brukererfaringene jeg har lest er kun positive. Også er prisen akkurat no slikt jeg tenkte. Grunnen til at jeg ikke kan ha større bilde akkurat nå, er at den skal brukes i et rom som kun er 210 cm (lengde) * 130 cm (bredde) Det er inni der jeg har planer om å bygge meg en småfly-cockpit. Seinere, om et år eller to, flytter jeg til hus -og da skal projectoren få komme mer til sin rett i form av en filmfremviser i en hjemmekino. Godt å høre at bildet blir knivskarpt. Spørsmålet er bare om det er mulig å i det hele tatt få med seg noe når man sitter så nærme. Jeg tenkte på panorering og slikt. Kan vel hende at øynene ikke klarer å få med seg så mye så nærme. Jeg tror ikke jeg kan komme meg lenger bakover fra bildet egentlig. Maks 1,2-1,3 meter. OK.... nå har jeg tegna litt, hehe! Dette er rommet skissert fra siden. Alle mål og forhold er korrekte, i målestokk 1:10. Jeg ser jo at det blir vanskelig å plassere projektoren bak øverst i hjørnet, for da vil vinduet og takkonstruksjonen komme i veien. Poenget er at jeg gjerne vil ha bildet helt nedenfra a)-punktet. Noen som har forslag til hvordan jeg kan plassere dette? Her er bildet: Skisse av rommet sett sidelengs Mulig at LCD-skjermer hadde vært bedre, men det blir sabla dyrt hvis jeg skal ha to stykker i god nok kvalitet (til at jeg kan sitte bare 1,2 meter fra). Endret 19. april 2007 av tomarild Lenke til kommentar
Boye Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Det der ser fryktelig skrått ut for projektoren, men burde vel strengt talt gå å plassere den på cockpit tak over deg? Lenke til kommentar
tomarild Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Det der ser fryktelig skrått ut for projektoren, men burde vel strengt talt gå å plassere den på cockpit tak over deg? 8422318[/snapback] Ja, jeg vet det blir sykt skrått. Kan gjerne ha den på taket over. Men hva er absolutte minimumslengde til veggen for å klare et bilde på 130 cm tro? Skjønner ikke så mye av den utregninga på nettsiden dere linka til. Men jeg kan sikkert skrå taket litt mer, og bygge et platå til projektoren. Hm.... vrient! Andre forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå