Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg fikk 6000kr i bot, eller 12 dager i fengsel.

asad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som må synes klart her først og fremst er at det er påtalemyndighetene som har utskrevet boten og at det derfor ikke nytter å snakke med NSB som enkelte her foreslår. Dette da det ikke trengs noen anmeldelse fra NSB i denne saken.

Grunnen til denne boten virker nok også å være meget klar. Det er vel snakk om både identitetstyveri og / eller dokumentfalsk. Ut ifra dette er vel boten og dens størrelsesorden på sin plass.

Videre er det nok mulig å komme frem til en nedbetalingsordning med statens innkrevingssentral. Dersom man overhodet ikke ønsker å godta denne boten bør du nok forhøre deg med en advokat om hva du skal gjøre. Da fortrinnsvis en advokat som kan tilby fritt rettsråd. Altså gi deg råd om hva du kan / bør / ikke kan, gratis før det evt blir noen sak av det.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen alle sammen. Jeg velger nok å betale boten og er rimelig sikker på at jeg hadde angret dersom valget ble fengsel, i ettertid. Og siden jeg får delt den opp i mindre beløp, blir det ikke så mye å svelge på EN gang, heldigvis.

Lenke til kommentar
Det andre du sier lurer jeg også på, hvorfor skal det koste 7000kr å starte en rettsak som jeg har krav på?Høres veldig tvilsomt ut :S

8418696[/snapback]

Dersom du blir dømt så er det ikke urimelig at du må betale omkostningene ved saken. Blir du frikjent så slipper du selvsagt det. Slik du beskriver faktum bør du godta boten - det er neppe tvilsomt at du vil bli dømt i en evt. sak.

Lenke til kommentar
12 dager i fengsel er veldig lenge, 6000kr vel, er ikke allverden. mal et hus svart så har du 6000.

8418875[/snapback]

12 dager lenge? 6000 rett ut av vinduet virker mye værre for min del. Men så har ikke jeg fast jobb eller noe da så 6000 er kanskje en god del mer for meg en for dere som jobber.

Lenke til kommentar
Er ganske opgitt nå, har EGENTLIG ikke gjort så mye galt her. Har vært fast kunde hos nsb i 4 år nå, hver mnd.

Hva bør jeg gjøre?Jeg synes 6000 kr er en utrolig høy sum for det jeg har gjort...

8418604[/snapback]

Du er kjent skyldig i dokumentforfalskning.

Uansett om du velger bot eller fengsel så kommer dette til å stå på rullebladet ditt. Hvor lenge vet jeg ikke, men det snakk om lenge.

Dokumentfalsk straffes strengt i Norge, og synes ikke 6000 kroner er så ille.

Som sagt kan du få delt opp boten i bindre beløp.

Lenke til kommentar

Fu har egentlig flere muligheter:

1. Si deg skyldig og gjøre opp med staten. (Går ikke inn på drøftelse fengsel vs. forelegg).

2. Du kan nekte skyld og bringe saken inn for retten.

3. Du kan si deg skyldig, men du kan hevde at forelegget er for høyt pga. inntekt og livssituasjon. Slik at saken blir sendt for retten.

Det kan være lurt å høre rundt på sånne gratis steder, og kanskje også juss-buss.

Men hvis du ser deg enig i forelegget og størrelsen på det så er det jo selvfølgelig bare å vedta. Ellers blir det rettssak.

I en rettssak kan du enten få strengere straff eller du kan få det nedsatt straffen.

Antar da at påtalemakten har godebeviser siden du ble tatt på fersk gjerning. Slik at det du kan dra opp i retten da er at du mener forelegget er for høyt. Men her er det lurt å sjekke andre saker også som ligner.

Lenke til kommentar

Mhm betale boten er nok det beste ;)

Tapte penger glemmer man fort, men å ha sittet i fengsel husker man sikkert litt lenger ;)

Tør jeg forresten spørre hva avgiften for det kortet var? Har du altså ingen mulighet til å få lånt et par kroner av familie og venner for så å spare inn igjen summen på rabatter? ;)

Lenke til kommentar

Uansett om du velger bot eller fengsel så kommer dette til å stå på rullebladet ditt. Hvor lenge vet jeg ikke, men det snakk om lenge.

8420708[/snapback]

På rullebladet står det resten av livet ditt.

Men om du søker på jobb i f.eks barnehage, kommer kun opplysninger for siste 10 år frem.

Jobb i politiet, eller fengsel kan man glemme, da det sjekkes på "uttømmende" d.v.s resten av din levetid.

Vel og merke om det ikke er et forenklet forelegg man har fått. Det kommer ikke på rullebladet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du tenker på og gå i fengsel i 12 dager?

vel jeg hadde nok sikkert gjort det, 12 dager soving :D

men spøk til alvor, problemet i norget er at du i prinsipp ikke får lov til og gå i fengsel, det er så lang ventetid at folk blir tvungnet til og betale bøter

men hadde jeg kunnet velge hadde jeg valgt fengsel, ett rulleblad viser at du har vert i fengsel, men dette pga pengemangel, du vil også få oppført boten i strafferegisteret uansett, ikke nok med det, men så forsvinner ting fra rullebladet ditt etter såså mange år (alt etter hva du har gjort)

MEN det du gjorde er som og regne som dokument forfalskning, tenk litt over på det

Lenke til kommentar

Jeg tok boten jeg..Fikk regning på 6000kr , ringte dem og ba om å få delt opp betalingen, 500kr i mnd. De sa det var greit :) Da får jeg bare betale.

Konklusjonen er klar: Skal jeg gjøre noe ulovlig må jeg gjøre det FULLT ut for å ikke bli tatt :D ...eller droppe å gjøre det^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...