asad Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) For å gjøre historien så kort som mulig: Jeg får ikke studielån, av div grunner. Bi vil ikke gi meg et klistremerke som gjør det mulig for meg å kjøpe studentmånedskort, fordi jeg ikke hadde penger til å betale avgiften. ( i etterkant sier de at de har beggynt å gi ut disse klistremerkene uten betalt avgift ) Jeg ber en kompis om å kjøpe kortet til meg, men damen skriver på kunde nr på selve kortet, så jeg bruker et "midlertidig" kort i hans navn Det er kontroll på toget, jeg sier jeg heter det som står på kortet.Det opgitte personnummeret stemmer selvsagt ikke med det som var hans, siden jeg ikke kunne det. De ringte og sjekka det. Der og da fikk jeg beskjed at saken vil bli sendt til politiet. Idag får jeg brev fra polititet der der står at jeg får 6000kr i bot, eller 12 dager i fengsel hvis jeg ikke kan betale. Det vil koste 7000kr å starte en rettsak. Er ganske opgitt nå, har EGENTLIG ikke gjort så mye galt her. Har vært fast kunde hos nsb i 4 år nå, hver mnd. Hva bør jeg gjøre?Jeg synes 6000 kr er en utrolig høy sum for det jeg har gjort... edit: jeg vurderer sterkt å gå i fengsel i 12dager, er det bare å velge å gjøre det eller trekker de pengene fra kontoen min?Vil jo egentlig ikke ha det stående på rullebladet heller Endret 18. april 2007 av asad Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Du får nok mye bedre respons i Juss-forumet. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Er det ikke mulig å få det trukket fra eventuelle utbetalinger du får? Jeg betaler 460kr i måneden for en bot jeg fikk for ca ett år siden. DVS jeg betaler ikke de bare trekker meg 230 per 14.dag. Lenke til kommentar
asad Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Er det ikke mulig å få det trukket fra eventuelle utbetalinger du får? Jeg betaler 460kr i måneden for en bot jeg fikk for ca ett år siden. DVS jeg betaler ikke de bare trekker meg 230 per 14.dag. 8418633[/snapback] Hmm. Hvor stor var boten?Er det en enkel sak å få til en avbetalingsplan?Kunne tenkt meg 500kr i mnd eller noe sånt... Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Du kan nok ikke "bare" gå i fengsel. Det var hvertfall det jeg fikk oppgitt. De trekker deg fra lønna først, hvis du ikke har noe lønn så finner de på noe annet å ta. Men det er som Lars sier, du kan fint dele opp summen slik at det bare blir noen hundre kroner i måneden. Ta kontakt med Statens InnkrevningsSentral (tror det er det det heter, men det står uansett bakpå "giroen" du får.) Lenke til kommentar
asad Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Du kan nok ikke "bare" gå i fengsel. Det var hvertfall det jeg fikk oppgitt. De trekker deg fra lønna først, hvis du ikke har noe lønn så finner de på noe annet å ta. Men det er som Lars sier, du kan fint dele opp summen slik at det bare blir noen hundre kroner i måneden. Ta kontakt med Statens InnkrevningsSentral (tror det er det det heter, men det står uansett bakpå "giroen" du får.) 8418649[/snapback] Ok. Så jeg skal ikke skrive noe om det på "boten er godtatt"-brevet til politiet? Og en annen ting, kommer dette på rullebladet, eller blir det sett på som "forenklet forelegg" elns? Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Ok. Så jeg skal ikke skrive noe om det på "boten er godtatt"-brevet til politiet? Og en annen ting, kommer dette på rullebladet, eller blir det sett på som "forenklet forelegg" elns? 8418653[/snapback] Jo, du må skrive at du godtar boten. Da vil det gå noen dager eller uker før du får en giro i posten med hele beløpet, da kan du ringe til SI og få delt den opp. Nettsiden deres Om det kommer på rullebladet er jeg ikke sikker på, men jeg vil nesten tro det (men jeg er ikke sikker så det blir bare synsing). Det burde du høre med politet om før du eventuelt godtar boten. Endret 18. april 2007 av Aldhissla Lenke til kommentar
marsipankake Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Jeg ville fått meg en deltidsjobb og betalt boten/det forenklede forelegget. Det er litt kjekt å kunne si til sivgermor at man aldri har sittet i fengsel. Endret 18. april 2007 av marsipankake Lenke til kommentar
asad Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Ok. Så jeg skal ikke skrive noe om det på "boten er godtatt"-brevet til politiet? Og en annen ting, kommer dette på rullebladet, eller blir det sett på som "forenklet forelegg" elns? 8418653[/snapback] Jo, du må skrive at du godtar boten. Da vil det gå noen dager eller uker før du får en giro i posten med hele beløpet, da kan du ringe til SI og få delt den opp. Nettsiden deres Om det kommer på rullebladet er jeg ikke sikker på, men jeg vil nesten tro det (men jeg er ikke sikker så det blir bare synsing). Det burde du høre med politet om før du eventuelt godtar boten. 8418665[/snapback] Tusen takk for linken. Skal høre med politet, men det har vel egentlig ikke noe å si siden det bare er en måte å løse saken på. Jeg vil sasnnsynligvis fortsatt godta boten selvom det kommer på rullebladet... Lenke til kommentar
asad Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Jeg ville fått meg en deltidsjobb og betalt boten/det forenklede forelegget. Det er litt kjekt å kunne si til sivgermor at man aldri har sittet i fengsel. 8418674[/snapback] Jeg har en deltidsjobb...utifra hva jeg har fått vite i den andre tråden, heller jeg mot å dele opp beløpet og godta boten, og være ferdig med det Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Tusen takk for linken. Skal høre med politet, men det har vel egentlig ikke noe å si siden det bare er en måte å løse saken på. Jeg vil sasnnsynligvis fortsatt godta boten selvom det kommer på rullebladet... 8418678[/snapback] Bare hyggelig. Du må nok betale boten og eventuelt få en plett på rullebladet, men det er alltid greit å høre før man skriver under på noe Det løser seg nok dette her. Endret 18. april 2007 av Aldhissla Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Du bør prøve å snakke med nsb og forklare situasjonen. Legg frem bevis for at du er student, og også var det på det aktuelle tidspunktet. (En skriftlig erklæring fra BI kan sikkert være til hjelp her.) Legg ut om at grunnen til at du ikke fikk semestermerke på studentbeviset var for sen betaling av semesteravgift grunnet pengeknipe, og håp på sympati. Dersom du har utrolig flaks kan det hende det ordner seg, men det spørs om det ikke er for sent. Forresten: Det koster da ingenting å starte en rettssak? Det er klart det kan komme saksomkostninger i tillegg dersom du taper, men det er jo en annen sak. Lenke til kommentar
asad Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Du bør prøve å snakke med nsb og forklare situasjonen. Legg frem bevis for at du er student, og også var det på det aktuelle tidspunktet. (En skriftlig erklæring fra BI kan sikkert være til hjelp her.) Legg ut om at grunnen til at du ikke fikk semestermerke på studentbeviset var for sen betaling av semesteravgift grunnet pengeknipe, og håp på sympati. Dersom du har utrolig flaks kan det hende det ordner seg, men det spørs om det ikke er for sent. Forresten: Det koster da ingenting å starte en rettssak? Det er klart det kan komme saksomkostninger i tillegg dersom du taper, men det er jo en annen sak. 8418690[/snapback] Det er nok for sent å snakke med nsb og, jeg hørte med de dagen det skjedde og de hadde allerede sendt saken videre. Det andre du sier lurer jeg også på, hvorfor skal det koste 7000kr å starte en rettsak som jeg har krav på?Høres veldig tvilsomt ut :S Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg mener å ha hørt av noen at man ikke kan velge å gå i fengsel fordi Norge ikke har råd til bare å la alle bare ta fengsel. Er det noe sannhet i dette? Lenke til kommentar
undeadchampion Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Tusen takk for linken. Skal høre med politet, men det har vel egentlig ikke noe å si siden det bare er en måte å løse saken på. Jeg vil sasnnsynligvis fortsatt godta boten selvom det kommer på rullebladet... 8418678[/snapback] Bare hyggelig. Du må nok betale boten og eventuelt få en plett på rullebladet, men det er alltid greit å høre før man skriver under på noe Det løser seg nok dette her. 8418685[/snapback] dokoment forfalskning, strenge saker du for ikke lov til og ta lon.. det er shiipt Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Det er nok for sent å snakke med nsb og, jeg hørte med de dagen det skjedde og de hadde allerede sendt saken videre. Det andre du sier lurer jeg også på, hvorfor skal det koste 7000kr å starte en rettsak som jeg har krav på?Høres veldig tvilsomt ut :S 8418696[/snapback] Regnet med at det var en automatikk i det å sende saker videre egentlig, men de kan da fortsatt trekke anmeldelsen? Uten at jeg vet hvem de sender det videre til. Å sende dem et tiggerbrev gjør i hvert fall ingen skade. Vi får se om noen med mer peiling enn meg har noe å si om de 7k. Lenke til kommentar
asad Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Jeg mener å ha hørt av noen at man ikke kan velge å gå i fengsel fordi Norge ikke har råd til bare å la alle bare ta fengsel. Er det noe sannhet i dette? 8418717[/snapback] Utifra hva jeg har hørt hittil, ja. Hvis de på en eller annen måte kan få pengene fra meg, kan jeg ikke velge fengsel... Lenke til kommentar
War Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Vet ikke hvor streng nsb er men på buss i trondheim er det bot om man ikke har med semesterkort. Man kan vise skolesekk , studentmånedskort og skolekort med bilde og nummer det står 2007 student på. Det hjelper ikke en dritt om man ikke har med det såkalte semesterkortet, en gul liten papirbit. Kan heller ikke ettervise dette. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Vel, å bruke andres indentitet (uten eller med samtykke) er jo i og for seg veldig alvorlig. NSB kan også se på at du brukte et månedskort du ikke hadde krav på å bruke (hvis du ikke mer eller mindre viser frem semesteravgift) som svindel. Det er dumt å velge fengsel i ditt tilfelde mtp. jobber, militæret, reise osv. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Du kan ikke velge mellom fengsel eller bot. Du er idømt (?) en bot på 6000 kr, subsidiært 12 dg fengsel. Det betyr at dersom du overhodet ikke makter å betale, må du sone 12 dager. Du kan imidlertid når du har mottatt regning fra statens innkrevingssentral, be om å få delt opp beløpet i så mange deler du vil, rentefritt. Og du kan når som helst velge å betale resten av beløpet alt på en gang, dersom den øk. sit. endrer seg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå