Gå til innhold

Vannkjøling av barebone (Iwill ZMAXDP)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver for tiden å skal begi meg ut på mitt første vannkjølingsprosjekt og så dum som jeg er så blir det første prosjektet et litt vanskelig et. Hovedpoenget med dette prosjektet er IKKE ekstrem kjøling, men å få en mer effektiv og stillegående kjøling.

For de som ikke er spesielt kjent med Iwill ZMAXDP så er dette en "shuttle-sized" barebone med 2x socket 940 CPU-slots. Disse har en ganske teit løsning for montering av kjøleribber idag ved at de to CPU-kjølerne deler 2 av de 4 skruehullene i hjørnene. (altså, for 2 kjøleribber med 4 skruer finnes det 6 skruehull). Jeg kan prøve å hoste opp noen bilder av dette så fort jeg får knabba til meg et kamera.

Mine 2 store alfa-omega-spørsmål er da som følger:

- Finnes det noen vannblokker som jeg kan benytte, eller må jeg igang med modifisering av eksisterende vannblokker?

- Hvor stor radiator må jeg regne med i dette systemet? Overklokking og ekstrem kjøling er ikke poenget med dette, jeg vil kun ha en mer effektiv kjøling enn det er orginalt i denne maskinen. Det som er mulig å få plass til er 1x80mm, 2x80mm eller 1x120mm. Jeg ønsker å ha minst mulig radiator, men fortsatt ha en brukbar temperatur.

Jeg har sett på HWLabs sin Black Ice Alpha Micro. Den skal være rated for 938.89 BTU per hour. Fra wikipedia finner jeg at dette tilsvarer i overkant av 250Watt per hour. En slik en med en OK vifte kan vel ikke fjerne 250Watt varme?

Prøver jeg å gjøre noe umulig eller har jeg faktisk en sjanse for å få dette til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...