Gå til innhold

Hvilken vin synest du er best ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Winelibrary har en fin mengde videoreviews av diverse sorter vin som kan være veldig fine om en sitter og vurderer kjøp av vin for helgens spetakkel eller kveldens middag.

 

Ikke alle viner er like tilgjengelige for kjøp her i Norge. I testen av Shiraz-viner f.eks er det bare Yellow Tail, som rangerer dårligst av de han tester(men som han rangerer over middels av de Shiraz han har smakt), som er listet på vinmonopolets sider.

 

Uansett er det en fin plass for en veileder på forskjellige sorter vin, håper dere tar nytte av den :)

 

Kudos til Diggnation for å ha nevnt den på sitt show :)

Lenke til kommentar
Som sagt holder jeg meg unna hjemmebrygg, så har nok ingen råd å komme med vedrørende slik syssel :)

8520000[/snapback]

 

Det er liksom anna smak på hjemmebrygg ! det blir lettere å drikke på ein måte :thumbup:

Men alle har jo forsjellege smaker :thumbup:

 

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Vin til 16.mai ? ka som e så spesielt med 16.mai da ?

For meg personelig så er 16 mai den skikkelige nasjonaldagen, det er da riksforsamlingen i plenum vedtok grunnloven. 17 mai er dagen riksforsamlingen utnevnte Christian Fredrik til konge og undertegnet grunnloven.

 

Jeg er motstander av monarkiet og synes derfor 16 mai er en fin dag å feire Norge.

 

Men andre har vel en vane for å feire 16 mai nettop fordi neste dag er det fri og en kan ligge hjemme i senga med bakrus og banne over hornmusikken utforbi :)

 

På fest o.l så foretrekker eg heimebrygga vin. ikkje rød/hvit vin, det er heilt anna smak, og går an å styrte :p

Jeg nyter heller et par flasker god vin, eller noe øl og tar noen shots om jeg vil være helt på bærtur :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Vin til 16.mai ? ka som e så spesielt med 16.mai da ?

 

 

 

 

 

På fest o.l så foretrekker eg heimebrygga vin. ikkje rød/hvit vin, det er heilt anna smak, og går an å styrte :p

8554333[/snapback]

viss du skal feste så er vell egentlig ikke så nøye hvilken vin...

 

Masse spennede forslag her inne =)

Er enig med at hjemmelaga kiwi vin er godt =)

Ellers kan jeg jo si at den rødvinen som reklameres mye for på discovery (diablo ett ellet annet) den smakte ugg... :thumbdown:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Diablo er en mer typisk mat vin, funker gjerne dårlig å drikke uten noe til.

8578155[/snapback]

den het mer enn bare diablo, litt tøff flaske foresten...

Tja drikker bare vin til mat jeg da... men syns ikke denne var noe spesiell god til mat heller... men den var ikke så ille i gløggen, eller i rødvinsaus...

 

fant navnet

*Casillero del Diablo*

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vil si jeg blir litt skuffet når folk nevner black tower... kan jo nesten ikke betegnes som vin engang, er jo det fjortissene drikker.

 

Men over til viner.

 

Dette her er en søt vin fra tyskland. Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Auslese Goldcapsel 2005

 

Denne er noe av det yperste av riesling kvalitet. Koster jo en del men.

 

Av rødvin er det jo masse og velge imellom

 

Kan nevne denne her: Castello Mona Lisa Riserva 2001

 

Er en utrolig god vin, kan godt lagres i mangfoldige år, har både smakt 1990,1998 og 2001. Alle årgangene er nydelige.

 

Hvitvin, chablis er veldig godt, chardonnay er også bra hvitviner, finner ikke fram noen spesielle her.

 

Rosevin: Zaccagnini er en fatastisk rosevin! God fylde og mye god aroma og ikke for syrlig.

Kan både brukes til kjøtt/fisk og drikes uten mat.

 

Kan også nevne Il Mimo, men den er umulig å få tak i hvis du ikke jobber på en restaurant som har gode kontakter. Men det er det beste av det beste når det kommer til rosevin.

 

Kan jo også nevne at champagne er jo alltids godt ;)

8428292[/snapback]

 

Du tøffer deg ganske mye ovenfor andre her, med tanke på hva du skriver selv. Du går fra å være utrolig spesifikk om en riesling(som forøvrig er en drue, ikke en kvalitet. Tenker du på Auslese(Når druene er plukket?)?) fra Rheingau (som du ikke nevner) til slenge rundt deg med chardonnay(som er en svært vanlig drue, 1109 titler på vinmonopolet.no) og chablis(som er et område, som morsomt nok omtrent utelukkende dyrker chardonnay)

 

Il Mimo har jeg forøvrig ingen problemer med å få tak i på mitt lokale pol. Sjekk f.eks. her

for å finne den der du bor. De har i skrivende stund f.eks. 7 i Ørsta:) (Synes forøvrig 2006 er enda bedre enn 2005)

 

Det er forskjell på kunnskap om vin og vinsnobberi.

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at når jeg posted det innleget så var ikke Il Mimo å få tak i på polet. Den har ikke vært pol vare før i år så vidt jeg veit.

Jeg vil nesten si det omvendte av deg, men smaken er jo som baken den er delt.

Syntes 2006 Il Mimo var mere fyldig og ikke så frisk som den bruker være, men kan være hodet mitt som spiller meg et puss.

 

Jeg veit riesling er en drue, men viner fra fritz Haag, som er en produsent er noe av det yperste og beste du kan få tak i til "normale" priser.

 

Ja Chardonnay er en utrolig mye brukt drue. Men Chardonnay druen lager vanligvis ganske enkle og lettdrikkenes viner, hvis du ikke går opp i pris.

Selv om Chablis lages på Chardonnay er det jo ikke en typisk "Chardonnay vin". Typisk for chablis er jo mineralene du smaker i vinen siden vinstokkene er plantet i gamel sjøbunn.

Det som gjør at chardonnay er so mye brukt er at den er unik i sin måte til å ta smak fra Jordsmonnet og omgivelsene.

Lenke til kommentar

Så ikke så nøye på datoen på innlegget ditt, beklager det.

 

Det jeg mente var at du nevnte et par titler spesifikt og det er bra, men å kommentere at "chardonnay og chablis er godt" i beste fall er veldig generelt.

 

Men for å holde det faglig og ikke trekke deg mere ned; har du smakt mye fra østerrike? Mye bra og billig rosé..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...