Ståle Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg formaterte og partisjonerte disken min under XP installasjonen. Plutselig sa begynte den og formatere, da jeg hadde valgt at XP skulle installeres pa D:\ Alt sa fint ut, men da jeg ville formatere C:\ fra Windows, gikk det ikke helt. Da merket jeg at boot.ini la pa C og ikke D disken. Hvorfor? Er det mulig a boote fra D-disken istedenfor? http://stale.nl/feil/ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Du må bruke Disk Management for å se status. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Tipper du finner at du har separate System og Boot partisjoner. Du kan ikke formatere System da det ville strøket ut bootfilene. Det er vel ikke nødvendig å formatere? Det holder å stryke ut alle vanlige filer og foldere. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Det holder å stryke ut alle vanlige filer og foldere. skjonte ikke helt? Tok et screenshot jeg. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Kan du ikke bare formatere, partisjonere og innstallere XP på nytt? Det er fort gjort og du kan gjøre alt i en enkelt operasjon ved å boote fra XPCDen. Så innstallerer du XP på C: denne gangen og bruker overskuddsplassen til å lage deg en D:-partisjon. Da får du den ønskede partisjonen samtidig som alle boot - og systemfiler legger seg på en og samme partisjon (C:). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Er ikke så stiv i fransk, men det står vel at C er System og D er Boot. Da ligger det systemfiler på C som du ikke må fjerne, derfor kan du ikke formatere den. Disse filene er usynlig hvis du ikke har slått på visning av systemfiler og skjulte filer. Dermad kan du bare velge alle filer og slette de. Resultatet for din del blir det samme som å formatere, du får en tilnærmet tom disk. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Hmm.. er det mulig a legge sammen C og D partisjonene til en partisjon? Uten a reformatere? Skulle ha Linux pa den andre partisjonene men sa fikk jeg en ny PC, sa da trenger jeg ikke det lenger xD Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Det er kanskje mulig, men da trengs det tredjeparts partisjoneringprogram. Det er en viss risiko for å miste all tilgang til disken ved å bruke slike, så hvis du ikke har full backup vil jeg ikke anbefale det. Det anbefales jo normalt å ha to partisjoner, da er det mindre sjangs for å miste data hvis PC'en slår seg helt vrang og man må reinstallere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå