Gå til innhold

Hvordan styre lyspærer via pc-en

Anbefalte innlegg

Etter etterspørsel fra npen brukere her på forumet har jeg laget en tråd som forklarer hvordan man styrer lys via pc-en.

Vil bare med en gang si at det er best du har litt peil på lodding og elektronikk før di begynner med sånt. Det er ditt ansvar hvis noe går galt, f.eks. at du ødelegger noe.

Forsikre deg om det er en fungerende parallelport på pc-en din. Hvis du ikke har det, må du kjøpe deg et kontrollkort med parrallelport eller en usb->parallel adapter.

Utstyrliste:

Rele for 12V

NPN-transistor

Grenuttak

Molex hann-kontakt

Parlell kabel

Rekkeklemmer/sukkerbiter (anbefales de på 1,5 - 2,5mm^2) (anbefales for å gjøre noen tilkoblinger lettere)

Ledninger er kjekt å ha.

Utstyr:

Armantlingstang

Div. skrutrekkere

Loddebolt med utstyr (som stativ og svamp)

Multimeter

Kort om valg av utstyr

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Rele:

Jeg anbefaler at du bruker et rele som går på 12V. Du kan bruke releer beregnet for høyere spenning, men da må du ha en ekstern spenningkilde som kan levere den spenningkilden. Velger du et rele beregnet for under 12V, kan det hende du må koble en motstand i serie med spolen. Bruker du et rele beregnet for 12V, kan du bruke strøm fra PSU i pc-en uten altfor mye stress. Et 12V lysrele med arbeidskontakt (NO) for kr30 fra biltema eller lignende skal fungere utmerket. :thumbup:

Transistor:

Jeg har valgt en NPN transistor. På i hvert fall de fleste transistorer står det et nummer. Søk på det nummeret på Google og se hva slags transistor det er. MOSFET kan også brukes. Da er tilkoblingene på MOSFETen slik:

Base -> Gate

Collector -> Sourse

Emitter -> Drain

Grenuttak:

Du kan selv velge hva slags grenuttak du vil ha, så lenge det er enfas (de færreste har vel trefas-stikkontakter hjemme?). Jeg har en forgreining med tre uttak og alle blir styrt av releet.

Parallel kabel:

Du velger selv hva du vil bruke. Om du har en paralell hann-kontakt kan du gjerne bruke det. Da blir du spart for en helvetesjobb som er å finne lederene du trenger.

Først må vi vite hvilke ledere til parallelkabelen vi skal bruke. Utganger vi kan bruke er pin 2-9. Jordpinner vi kan bruke er pin 20-25. Du trenger bare å bruke en av de.

Slik er pinnene plassert på hann-kontakten. På hunn-kontakten (den som sitter på pcen) er bildet speilvendt.

portdp3.png

Så er det bare å finne de lederene du trenger. Pin 2-9 er utgangene du kan bruke. Du trenger bare å finne så mange som det du kommer til å bruke av utganger. Pin 20-25 er jordinngangene. Du trenger kun å finne en av de.

Finne riktige ledere

Å finne ledere kan være en tålmodighetsprøve. Først starter du med å klippe over kabelen. Min måte var å først avmantle alle de 25 lederene. Så brukte jeg multimeteret som jeg hadde på pip-modus (piper når du tar pinnene mot hverandre), tok den ene pinnen mot pinnen jeg skulle finne og så feide over lederene med den andre pinnen. Når det peip, sjekket jeg lederene som det var mest sannslig det var. Slik gjorde jeg til jeg hadde funnet nok ledere. De andre stripset jeg og tok til siden. :p

Koble til transistor

Så er det å lage kretsen. Pinnen fra utgangen (2-9) kobler du på transistorens "Base". Så tar du en av jordpinnene (20-25) og en av de svarte kabelene fra PSU og lodderde på transistorens "Emitter". "Collector" lar du være inntil videre.

Koble til rele

Jeg har brukt et lysrele fra BilXtra. Oppå releet er det vanligvis et koblinsskjema. Under ved kontaktene er numreringen. Start med å ta av ytterisolasjonen på selve forgreiningen. Så kutter du en av lederene (ikke den gul/grønne) og kobler de endene til kontaktene 30 og 87 på releet. Så kobler du kontakten 85 til "Collector" på transistoren der jord er koblet til. Så kobler du kontakt 86 til "Emitter" på transistoren.

Siste sjekk

Det jeg mener er det viktigste er at ingenting blir kortsluttet. Forsikre deg om at styringen er koblet riktig på releet. Etterpå måler du isolaskinsresistansen i forgreineren. For meg så det greit ut (over 1MOhm), så da kobla jeg til parallelporten og 12V og sjekka om det virket. Så sjekket jeg at det var spenning i forgreininga når releet slo inn. Så sjekka jeg med en lampe. Funka perfekt! :thumbup:

Koblingssjema for NPN transistor:

lampestyringyp3ai0ir6.th.png

Bilde av forgreineren. Har koblet en lysdiode i parallel med releet så jeg kan se om det er av eller på. Bruker en formotstand på 340Ohm, for det er ikke noe særlig å få 12V rett inn i lysdioden.

spa1569wi4.th.jpg

Spenningen over motstanden = spenningskilde - spenning til lysdioden

=12V-3V=9V

Motsand = spenning over motstanden / strømmen i lysdioden

=9V/0,03A (30mA)=300Ohm

340Ohm var det nærmeste jeg hadde

Nærbilde av releet. Blir ikke verdens beste kvalitet med et mobilkamera. Har tatt teip rundt kontaktene for at det i hvert fall skal være litt berøringssikkert. Releet har jeg skrudd fast og festet litt ekstra med teip.

spa1571jh3.th.jpg

Samme har jeg gjort med rekkeklemma.

spa1573rb0.th.jpg

Forgreininen ser ikke så vedig pen ut akkurat, men den har jeg satt bak databordet sammen med resten av kabelrotet. :whistle:

Her har jeg et nærbilde av transistoren. Brukte webcamet for å få det skarpere.

picture0651ed9.th.jpg

Yes, it works!

spa1574ur6.th.jpg

For å styre lyset, bruker jeg programmet Hauk og Parallel Port Monitor. Begge to finnes her. Hvis du vil kan du lage et program som styrer lysa dine på måten du vil.

Du kan gjerne styre flere lys. Bare sørg for at duhar nok releer og transistorer. Pin 2-9 kan brukes.

Det var det tenker jeg. :whistle:

Spørsmål kan jeg ta her, evt. ting du mener bør forandres. :thumbup:

Har ikke sjekket orntelig igjennom posten ennå, så det kan være noen slurvefeil. Det vil evt. bli retta på i morra.

Edit 19. april 07:Fjernet spenningsregulator

Edit 21. april 07:Koblet Emitter på jord som noen har anbefalt

Endret av ;P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal vi se om jeg har forstått: Driver du lyset av PSU og parallellport eller styrer du bare en bryter som slår av og på, og så er lyset koblet i stikkontakten?

8418579[/snapback]

Jeg styrer en av/på bryter. Lyset er koblet i stikkontakten.

*mine ogsa*

Mulig at du selger ferdig lagde losninger? :innocent:

8418403[/snapback]

*tenke på det*

Endret av ;P
Lenke til kommentar
Emitter og kollektor ser ut til å være byttet om i teksten.Med en NPN så er det emitter som skal jordes. Spenningsregulator kan ikke brukes på den måten du har i skjemaet ditt. Ellers er det en meget bra guide.

8418992[/snapback]

Jeg fant ikke noe feil i teksten på tegningen. Det ser ut til å være riktig sammenlignet med bildet av transistoren og hva jeg fant på . Der er collector koblet til jord, base er koblet til utgang og emitter er koblet til enheten som skal styres.

Men jeg har fjernet spenningsregulatoren fra koblingsskjemaet. Skal se litt på det.

Lenke til kommentar
Hehe, jaggumeg skrev du guiden også :D

Jeg har ikke det som trengs her hjemme, men om jeg blir lei av å måtte gå 2 meter kanskje jeg fikser det :p

da jeg var 12 lagde jeg en anordning ved sengen som gjorde at jeg kunne kontrollere absolutt alt av lys ved hjelp av en bryter. det gjorde at jeg kunne gjøre diverse på rommet og ha en nødløsning til å skru av all lyset i tilfelle mine foreldre kom for å sjekke om jeg sov...

Lenke til kommentar
Det var veldig mye faktafeil på den siden, rart at han får det til å fungere i det hele tatt.  Transistoren funker med emitter og kollektor koplet feil, men ikke så bra som den gjør når den står rett vei.

8422742[/snapback]

Merker ikke noe spesielt. Hva vil jeg merke av forskjeller hvis jeg setter transistoren rett vei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...