Minus Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Heisann! Ja, nå er det ikke lenge til konfirmasjonene kommer som erter på en snor. Mange velger å servere forskjellig i selskapene og noen velger da å servere alkohol til mat og kaffe. Hva mener du er riktig? Personlig mener jeg at man godt kan vente til barnet er myndig før man serverer alkohol. Konfirmasjon er en dag for barnet, og med Norges drikkekultur, syns jeg ikke man skal "lovliggjøre" drikking i en slik setting. Hva blir det neste? At man sitter på første rad i kirka og drikker brennevin mens barnet blir døpt? Diskutér! Edit: Skrivefeil i tittelen. Enda en ting, jeg er ikke helt sikker på om dette er riktig plass. Si ifra om det er feil. Endret 18. april 2007 av Minus Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 En konfirmasjon er ikke ett egnet sted for drikkevarer synes jeg iallefall. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 la folk gjøre det hvis de føler det er rett mener jeg er riktig Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Såklart, det kommer jo helt ann på familien og vanene.. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Drikke er kultur. Blir feil i mine øyne å sammenligne det å drikke seg full, til det å nye et glass vin til maten, evt en god cognac etter maten. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Må gå an å servere vin til maten og noen edle dråper til kaffen, til de som ønsker. Trenger ikke bli en fyllafest av den grunn Grunnen til at vi har en fullstendig føcked drikkekultur her i landet i dag er at folk er så himla redde for å ta seg et glass vin til maten, og går heller ut og drikker seg sørpe dritings på lørdagskvelden når det er "tillatt". Men, obviously, konfirmanten får holde seg til saft Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg har aldri sett alkohol i noen av konfirmasjonene jeg har vært i. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 En konfirmasjon er konfirmanten sin dag,derfor skal det ikke serveres alkohol,siden han er under 18 år.De andre får klare seg en dag uten alkohol. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg fikk servert et glass vin fra det året jeg er født i konfirmasjonen min. Dette er tradisjon hos oss. Er det umoralsk? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 En konfirmasjon er konfirmanten sin dag,derfor skal det ikke serveres alkohol,siden han er under 18 år.De andre får klare seg en dag uten alkohol. selv om det er konfimantens dag er det haugevis med voksne, ansvarlige (vel, de fleste er ansvarlige iallefall) mennesker. som nevnt tidligere i tråden er det forskjellige tradisjoner for dette rundt omkring så jeg synes det er opp til den enkelte vertskap å avgjøre om de synes det er ritkig å skjenke gjestene alkohol. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg fikk servert et glass vin fra det året jeg er født i konfirmasjonen min. Dette er tradisjon hos oss. Er det umoralsk? 8419139[/snapback] Slike tradisjoner er jo litt morsomme, det må være lov. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Personlig mener jeg det er unødvendig, man skal jo bare ferie konfirmanten. Men samtidig så er det egentlig irrelevant for min del, så lenge ingen blir fulle. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Har aldri vært i en konfirmasjon der det har blitt servert alkohol. Pleier å være mange som kjører hjem samme dagen. Endret 19. april 2007 av Superior Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hvorfor skal man ikke bruke alkoholholdige drikker i en konfirmasjon på linje med alle andre 'happenings'? Selv om familien sammles til jul der det er unger med betyr ikke at voksne kan ta seg en akkevitt eller en øl, altså hvor ligger problemet? I min konfirmasjon var det såvidt jeg husker tillgang til både øl og vin for de som måtte ønske det, samt brus og mineralvann. Jeg drakk cola. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg husker selv at vi fikk servert Rosèvin i min komfirmasjon. Ser ikke noe galt med det. Så lenge menneskene som deltar er ansvarlig og ikke drikker seg fulle, men faktisk nyter drikken og koser seg så ser jeg ikke problemet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Har aldri vært i en konfirmasjon der det har blitt servert alkohol. Pleier å være mange som kjører hjem samme dagen. selv om det er noen som kjører så bør ikke det gå ut over de som ikke kjører. det går jo ann å ha alkoholfri øl/vin som alternativ til de som kjører. som nevnt er det vanlig å servere alkohol i andre sammenkomster så jeg ser heller ikke problemet her. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 poden har jo blitt voksen, og da er det bare rett og rimelig å kjøre vedkommende rett på fylla. Hallo, konfirmasjon er jo liksom da man får "nå er du voksen" stempel i panna. Det får være opp til de som har festen om de vil drikke. Men altså, sunnt bondevett gjelder like mye der som alle andre plasser, så det er ikke sikkert at alle konfirmasjoner passer det med rotbløyte, eller et glass til maten, eller alkohol overhode. Det kommer an på. Men eg er for å drikke brennevin på første rad under dåpen i kirka ja ... det hadde jo vært mye mer gøy. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 topic og første tråden også gjelder generell skjenking i selskaper og ikke kun på konfirmanten selv. Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 er en grunn til at alkohol har en aldersgrense på 18 år . øl hadde jo ikke gjort noe Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Det er opp til familietradisjonene, men hvis konfirmanten vil ha alkoholfri feiring, så skal man selvfølgelig respektere det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå