Gå til innhold

Alkohol i konfirmasjon - riktig?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ja, nå er det ikke lenge til konfirmasjonene kommer som erter på en snor.

Mange velger å servere forskjellig i selskapene og noen velger da å servere alkohol til mat og kaffe.

Hva mener du er riktig?

Personlig mener jeg at man godt kan vente til barnet er myndig før man serverer alkohol. Konfirmasjon er en dag for barnet, og med Norges drikkekultur, syns jeg ikke man skal "lovliggjøre" drikking i en slik setting. Hva blir det neste? At man sitter på første rad i kirka og drikker brennevin mens barnet blir døpt?

Diskutér! :)

Edit: Skrivefeil i tittelen. Enda en ting, jeg er ikke helt sikker på om dette er riktig plass. Si ifra om det er feil.

Endret av Minus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må gå an å servere vin til maten og noen edle dråper til kaffen, til de som ønsker. Trenger ikke bli en fyllafest av den grunn ;) Grunnen til at vi har en fullstendig føcked drikkekultur her i landet i dag er at folk er så himla redde for å ta seg et glass vin til maten, og går heller ut og drikker seg sørpe dritings på lørdagskvelden når det er "tillatt".

Men, obviously, konfirmanten får holde seg til saft ;)

Lenke til kommentar
En konfirmasjon er konfirmanten sin dag,derfor skal det ikke serveres alkohol,siden han er under 18 år.De andre får klare seg en dag uten alkohol.

selv om det er konfimantens dag er det haugevis med voksne, ansvarlige (vel, de fleste er ansvarlige iallefall) mennesker.

som nevnt tidligere i tråden er det forskjellige tradisjoner for dette rundt omkring så jeg synes det er opp til den enkelte vertskap å avgjøre om de synes det er ritkig å skjenke gjestene alkohol.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ikke bruke alkoholholdige drikker i en konfirmasjon på linje med alle andre 'happenings'? Selv om familien sammles til jul der det er unger med betyr ikke at voksne kan ta seg en akkevitt eller en øl, altså hvor ligger problemet?

I min konfirmasjon var det såvidt jeg husker tillgang til både øl og vin for de som måtte ønske det, samt brus og mineralvann. Jeg drakk cola.

Lenke til kommentar
Har aldri vært i en konfirmasjon der det har blitt servert alkohol. Pleier å være mange som kjører hjem samme dagen.

selv om det er noen som kjører så bør ikke det gå ut over de som ikke kjører. det går jo ann å ha alkoholfri øl/vin som alternativ til de som kjører. som nevnt er det vanlig å servere alkohol i andre sammenkomster så jeg ser heller ikke problemet her.

Lenke til kommentar

poden har jo blitt voksen, og da er det bare rett og rimelig å kjøre vedkommende rett på fylla. Hallo, konfirmasjon er jo liksom da man får "nå er du voksen" stempel i panna.

Det får være opp til de som har festen om de vil drikke. Men altså, sunnt bondevett gjelder like mye der som alle andre plasser, så det er ikke sikkert at alle konfirmasjoner passer det med rotbløyte, eller et glass til maten, eller alkohol overhode.

Det kommer an på.

Men eg er for å drikke brennevin på første rad under dåpen i kirka ja ... det hadde jo vært mye mer gøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...