Gå til innhold

17" spill-PC, Dell i9400?

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg skal tilbringe neste år i utlandet, og da blir det veldig tungvint å ta med min stasjonære PC. I de siste par månedene har jeg vært på jakt etter en bærbar PC.

Jeg trenger en kraftig PC med rask prosessor og mye minne til å kjøre 3d-programmene jeg jobber i. I tillegg har jeg lyst på et bra skjermkort, sånn at jeg kan spille omtrent like bra som på min stasjonære (3500+, 1GB RAM, 7900GTO).

Størrelse og tyngde er ikke så viktig for meg, siden jeg har innebefunnet meg med at jeg må opp til 17" for å få en kraftig nok PC.

Akkurat nå har Dell en del tilbud på sin Inspiron 9400. PC-en jeg har satt sammen ser slik ut:

Prosessor: Core2Duo 7200 (2,0 GHz, 4 MB L2-buffer, 667 MHz systembuss)

Minne: 2048 MB (533 MHz)

Skjerm: 17" Wide Screen WXGA+(1440x900)

Skjermkort: GeForce Go 7900GS (256 Mb)

Harddisk: 160 Gb (5400 RPM)

Batteri: 9-cellers litiumionbatteri (85 W/t)

Dette får jeg levert på døra til 13000. Tilbudene som jeg benytter meg av (fri frakt, 5 % rabatt, 1300,- rabatt) går ut den 25. april.

Jeg har lest en del om glossy v. matt skjerm, men det føles feil å betale 2000,- for å få WUXGA-skjermen. 500,- mer for glossy med samme oppløsning virker også litt meningsløst.

Det eneste jeg har å utsette på PC-en er at harddisken er en smule treg, samt at jeg skulle ønsket meg 667 Mhz på minnet. Når jeg bygger PC-en på Dells hjemmesider finnes det bare ett alternativ til 160Gb (5400 RPM), og det er den enda tregere 200 Gb (4200 RPM). Å oppgradere fra 533 til 667 Mhz koster 1162,50, som er 800-900,- dyrere enn jeg kunne tenkt å betale.

Jeg har vært og sjekket litt rundt omkring hos andre forhandlere, men jeg har ikke funnet noe som kan måle seg med denne PC-en i pris og ytelse.

Har noen av dere erfaringer som tilsier at man kan få Dell til å levere andre komponenter enn databyggeren viser? Jeg ser for meg at jeg kunne kjøpt i9400 med 512 Mb av en dårlig RAM, og så kjøpt 2Gb med bra OCZ-ram etterpå. Harddisk er det nok verre med.

Til slutt, vet dere om andre alternativer jeg kan se på? Budsjettet mitt strekker ikke så langt som til f.eks. XPS-ene (5000,- mer for bra skjerm og 7900GTX).

- Tommy

Endret av dejarik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har noen av dere erfaringer som tilsier at man kan få Dell til å levere andre komponenter enn databyggeren viser? Jeg ser for meg at jeg kunne kjøpt i9400 med 512 Mb av en dårlig RAM, og så kjøpt 2Gb med bra OCZ-ram etterpå. Harddisk er det nok verre med.

Om du ringer til en selger, kan du konfigurere med andre komponenter enn de du finner på nettet.

Jeg har WUXGA skjermen på min xps M1710 og kan ikke si annet enn at den er nydelig. Du kan jo spørre hva selgeren skal ha for i9400 med en slik skjerm. Min erfaring er at man ofte kan få bedre (av og til mye bedre) tilbud hos en selger. Kan være en ide å vifte med en konkurrent som gir deg nesten det samme for en lavere pris. F.eks. Toshiba Satelite Pro A100 som er på tilbud for tiden. Lenke

Lenke til kommentar

Om du ringer til en selger, kan du konfigurere med andre komponenter enn de du finner på nettet.

Jeg har WUXGA skjermen på min xps M1710 og kan ikke si annet enn at den er nydelig. Du kan jo spørre hva selgeren skal ha for i9400 med en slik skjerm. Min erfaring er at man ofte kan få bedre (av og til mye bedre) tilbud hos en selger. Kan være en ide å vifte med en konkurrent som gir deg nesten det samme for en lavere pris. F.eks. Toshiba Satelite Pro A100 som er på tilbud for tiden. Lenke

8420930[/snapback]

Jeg fikk chattet med en fra dell på nettet i dag, og det går an å kjøpe en annen harddisk enn opplistet. Minnet er derimot fast, og det koster faktisk over 1000 kroner å oppgradere til 667 Mhz.

Takk for linken til Toshiba-PC-en, da har jeg noe å argumentere med :)

- Tommy

Lenke til kommentar

Skjerm: 17" Wide Screen WXGA+(1440x900)

Den skjermen var jo litt sløv. Har ikke dell oppgraderingsmuligheter på 17"? Blæ, hoppet over det avsnittet du skrev.

Jo høyere oppløsning jo bedre, men det er da etter mitt syn.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere går det ikke an å nedgradere minnet, og siden jeg ikke vil betale over 1000,- for å oppgradere til 667 Mhz, ender jeg nok opp med 2 Gb, 533 Mhz.

Siden 7200 RPM-harddisken var 400,- billigere, vurderer jeg å oppgradere til hva Dells "17-tommers XGA-bredskjerm + (1440x900) TFT-skjerm med TrueLife™". Jeg har snakket med en bekjent av meg og han skrøt TrueLife/Glossy opp i skyene. De fleste trådene om matt vs. glossy sier at gjenskinn er det største problemet med glossy, og det skal jeg klare å unngå greit nok.

Lenke til kommentar

Da har jeg gått til anskaffelse av en Inspiron 9400:

Prosessor: Core2Duo 7200 (2,0 GHz, 4 MB L2-buffer, 667 MHz systembuss)

Minne: 2048 MB (533 MHz)

Skjerm: 17" Wide Screen WUXGA+(1920*1200)

Skjermkort: GeForce Go 7900GS (256 Mb)

Harddisk: 100 Gb (7200 RPM)

Batteri: 9-cellers litiumionbatteri (85 W/t)

Siden jeg har Vista Business fra før (får det via NTNU), fikk jeg med XP Home i stedet for Home Premium.

Total pris, inkludert frakt, er på 13900.

Hva tror dere? Var det en god deal?

Lenke til kommentar

Det ser ut som en knall PC! Gratulerer så mye. For bare noen måneder siden kostet maskinen 17.000! Men vær forberedt på at batteritiden ikke kommer til å være allverden med den harddisken. Tror også du kunne kranglet deg til å få levert Pcen uten OS i det hele tatt -- har ikke Dell mulighet for å levere med Linux også?

Vi er tre kompiser som vurderer å benytte oss av denne ukens tilbud også. Regner med at vi kanskje kan få en grupperabatt? Er det mulig å krangle seg til å få benytte seg av dette tilbudet selv om neste ukes tilbud kanskje er ræva?

Lenke til kommentar
Det ser ut som en knall PC! Gratulerer så mye. For bare noen måneder siden kostet maskinen 17.000! Men vær forberedt på at batteritiden ikke kommer til å være allverden med den harddisken. Tror også du kunne kranglet deg til å få levert Pcen uten OS i det hele tatt -- har ikke Dell mulighet for å levere med Linux også?

Vi er tre kompiser som vurderer å benytte oss av denne ukens tilbud også. Regner med at vi kanskje kan få en grupperabatt? Er det mulig å krangle seg til å få benytte seg av dette tilbudet selv om neste ukes tilbud kanskje er ræva?

8450771[/snapback]

Batteritid kommer ikke til å være så viktig for meg uansett, jeg har ikke tenkt å flippe PC-en opp på hver en café jeg befinner meg på. For det meste skal den være hjemme eller på skolen.

Ut ifra det selgeren sa, krevde Microsoft at PC-ene ble levert med en eller annen versjon av Windows.

Når det gjelder rabatter, ville jeg ha holdt meg innenfor grensene til tilbudene. Eller hadde det bare vært mulig å vente til tilbudene gikk ut for å se om det kom noe bedre etterpå.

Lenke til kommentar

8450771[/snapback]

Har som regel rundt 3 timer batteritid med nøyaktig den samme disken så....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...