Gå til innhold

På besøk hos Telenor

Anbefalte innlegg

Ungdomskolen vår ble invitert av Telenor, til å komme til det svære bygget deres på Forus (Rogaland). Dette gikk inn under "uteskole" på timeplanen vår, og å møte opp er dermed obligatorisk da det er i skoletid.

Vi møtte opp, og vi kom inn i en møtesal med scene og en svær bakprosjektert (150" kansje?) skjerm. For det første fikk de ikke til skjermen, så det ble en halvtime forsinket. Læreren vår spøkte med at de burde ringe "Telenor Support", men da ble de litt sure. Det endte med at jeg måtte opp og hjelpe dem.

Det "foredraget" skulle handle om, var generelt om mobiltelefonen. Hvordan den virket, og fungerte. Men det gjorde det ikke, viste det seg når de kom i gang. Det handlet bare om alle abbonomentene de hadde, og hvor billige og bra de var. De kastet ut kontantkort opp i luften, spilte musikk og det hele minnet om et om digert pyramide konsept.

Det er utrolig hvor billig vi har det. Det koster bare 99 øre i minuttet og ringe med dette abbonomentet

Telenor er den beste opperatøren og har best rekkevidde (...) Vi har kommet best ut av samtlige tester (...) Telenor er den eneste opperatøren i Norge som har støtte for videosamtale (...) Vi er billigst (...) 0,- kr måneden (..) Dette er ike lureri (...)

Det hele var bare et stort salgstriks.

Det var også en representant fra Telehuset der, som viste frem diverse produkter som mobiltelefoner og bærbare høyttalere. Leste opp priser, og mer skryt.

Vi hadde som lekse dagen før å skrive ned 3 spørsmål, som vi skulle ta med. Jeg hadde egentlig ikke noe jeg ville spør om som jeg ikke visste fra før, men jeg skrev ned for å ikke få en annmerkning. Så det ble til at jeg spurte om hvilket nett de skulle bruke til mobiltv, og da svarte de at de skulle bruke 3G til å sende TV signaler. De hadde aldri før hørt om DAB IPDC eller DVB-H el.l... De mente masse forskjellig, og jeg svarte dem med å dra frem mobilen, finne artikkel på amobil, endte med høytlesning, latter fra publikum og røde foredragsholdere.

Synes det hele stinket, og at det var latterlig av både skolen og Telenor. Vi er tross alt tvunget til å møte opp, notere ned og følge med (selv om det bare er reklame).

Synspunkter?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, jeg kjenner meg igjen i dette. Fra forskjellige kurs hos leverandører av elektrisk utstyr (f.eks. elko link home / elkomatic-kursene) er rene salgskurs som visstnok kjøres av en "salgsingeniør". Så det sier sitt..hehe.. overrasker ikke at telenor prøver å kapre noen stakkars ungdommer som er stuck i en foredragssal. Det er tross alt oss ungdommer telenor tjener grovt på.

Lenke til kommentar

Kom på en liten ting til nå...

Det var ei jente som lurte på noe om Telenor Trådløs Familie (som de også mente at de var først ute med), og lurte på hvordan det fungerte i og med at hun hadde Netcom.

Litt senere spurte han ene om hvilken Telenor reklame de hadde sett mest på TV i det siste... Joda, jenta med Netcom rakte opp hånda og svarte Windows Live Messenger på mobilen, som var rett. Så ga han henne et kontantkort på 150,- kr, selv om han godt visste at hun hadde Netcom.

Tror dere dette bare var et sjakktrekk fra han å gi henne et kort, slik at hun med neste gang skulle kjøpe mobil som hadde Telenor, slik at hun fikk bruke kontantkortet som hun hadde liggende? Eller var det av ren godhet? :hmm:

Lenke til kommentar

Det "foredraget" skulle handle om, var generelt om mobiltelefonen. Hvordan den virket, og fungerte. Men det gjorde det ikke, viste det seg når de kom i gang. Det handlet bare om alle abbonomentene de hadde, og hvor billige og bra de var. De kastet ut kontantkort opp i luften, spilte musikk og det hele minnet  om et om digert pyramide konsept.

8417566[/snapback]

hehe . De prøvde ikke å selge dere ISDN telefoner også. Noe de var veldig flinke til da ADSL hadde kommet ut for å melke kundene ekstra.

Nei de lever godt på skeptiske nordmenn som ikke tør å gå for andre enn "det trygge mobilselskapet" .

Lenke til kommentar
Telenor er den beste opperatøren og har best rekkevidde (...) Vi har kommet best ut av samtlige tester (...) Telenor er den eneste opperatøren i Norge som har støtte for videosamtale (...) Vi er billigst (...) 0,- kr måneden (..) Dette er ike lureri (...)

8417566[/snapback]

jeg har ikke vært på lignende, men alikevel det sjokkerer meg at de kan si sånt, de må jo vite at folk vet at netcom har støtte for videosamtale?? :ermm:

du skullle ha tatt opp video/lyd fra foredraget, hadde vært utrolig morsomt å høre her! :D

Lenke til kommentar
De kastet ut kontantkort opp i luften, spilte musikk og det hele minnet  om et om digert pyramide konsept.

8417566[/snapback]

For det første så må du være medlem i et pyramidespill. De krever ofte at du investerer en viss sum som de igjen garanterer at du vil få igjen i løpet av en viss tid hvis du verver et visst antall venner. De må naturligvis også investere samme summen og får samme garantien som du har fått. T5PC er et eksempel på et pyramidespill. Det du beskriver er et eneste stort reklamestunt og har altså ingenting med pyramidespill å gjøre.

Det var ei jente som lurte på noe om Telenor Trådløs Familie (som de også mente at de var først ute med), og lurte på hvordan det fungerte i og med at hun hadde Netcom.

8417839[/snapback]

Telenor var først ute med dette. Det er mange år siden de lanserte FamilieNett. Da dette ikke slo an valgte de å slutte å annonsere dette, men produktet eksisterte fremdeles. Da NetCom introduserte sin Trådløs Familie og dette ble populært gjorde Telenor de nødvendige endringene i tjenesten og relanserte den.

Man kunne naturligvis håpe at Telenor ville stilt med et noe mer lærerikt show når de inviterer skoleelever, men de er naturligvis interessert i å selge og det å påvirke ungdom er en fin måte å få nye kunder på.

Endret av zand
Lenke til kommentar

Jeg må bare spør om dette er noe som Telenor har lov til å gjøre en gang? Markedsføring mot barn er jo ikke tillatt her i landet.

Må også si at jeg har jobbet i Telenor for lenge siden, og det var mye negativt der, men at de ville synke så lavt som å bruke slike metoder, og også ty til direkte løgn det trodde jeg faktisk ikke...

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det burde du rette frustrasjonen mot skolen din, og ikke mot Telenor. Hvis jeg var i ditt sted ville jeg enten gjennom elevrådet eller i direkte skriftlig hendvendelse til skoleledelsen gi uttrykk for noen av de følelsene du lar komme fram her. Fortell skolen at dere ønsker dere en reel teknologi-, økonomi og bedriftskulturfokusert ekskursjon og ikke en live reklamefilm. De fleste skoler vil ta en slik hendvendelse meget seriøst hvis den fremsettes på n seriøs måte.

Lenke til kommentar
nei.. slapp av da.. jeg bare sa kanskje du kunne ta opp litt lyd når du hadde mistanke om hva slags greier dette var, sånn midt i showet.. er du irritert..? :dontgetit:

8427079[/snapback]

Hehe, tror kansje du misforsto litt! Jeg var oppgitt over at jeg glemte å ta med noe å ta opp med, ikke sur på deg ;)

Zand: Jeg vet veldig godt hva et pyramide selskap er, det minnet bare om de der show'ene de har for å lokke kunder :)

Det med familienett viste jeg ikke.

Har snakket med én lærer, og hun var helt enig. Vet ikke hvor langt jeg skal gå med dette, for jeg tror ikke skolen vår skal dit igjen uansett.

Det jeg er mest skuffet over, er at vi ikke heller gikk på Telemuseet. Kan tenke meg at det ville vært mye mer intressant.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Hehe.. Minner meg om den tiden jeg jobbet i Telehuset.

Jeg kom fra en jobb i det som den gang het Janco Kabeltv (GET) og vi hadde lansert telefoni på eget nett lenge før jeg begynnte i Telehuset.

Vi skulle ha et 4 dagers kurs i ISDN. En av foredragsholderne brukte nesten en time på å messe om at Telenor var den eneste leverandøren som kunne levere linje helt frem til forbruker, og sån kom det til å være i mange år. Når jeg da påpekte at det faktisk ikke stemte og at jeg faktisk hadde levert telefonlinje til mange hundre abbonenter selv ble det en heftig krangel hvor Telenor representanten presterte å kalle meg en løgner og satte spørsmålstegn ved min lojalitet osv... Det tok meg ca 10 minutter å finne dokumentasjon på min påstand, men da fikk jeg beskjed om å holde kjeft og ikke forstyrre foredragene...

:p

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvordan selskaper som prøver å fremstå som seriøse deltakere i et slikt voksende marked prøver å lure mindreårige til å velge dem som teleselskap! Det er uhørt! Hadde de bare visst hvilke lov-verk de brøt ved å gjøre et slikt stunt hadde de nok tenkt seg om!

(Det er ikke lov å lage direkte markedsføring rettet mot mindreårige, men det finnes desverre smutthull..)

Lenke til kommentar

Jeg HATER de som skal insistere på at de er de eneste som har det og det, at de er de billigste uten noe grunnlag eller dokumentasjon i bakgrunnen, særlig når det er for lettpåvirkelige ungdomsskoleelever. Og det at det attpåtil er Telenor som gjør det. Den største operatøren i Norge. :dontgetit:

Nå vet jeg ihvertfall at neste gang vi skal noe sted, skal jeg spørre de om noe de skal slite litt med og svare på. :yes:

Laland - ungdomskoleelev ;)

Lenke til kommentar
De kastet ut kontantkort opp i luften, spilte musikk og det hele minnet  om et om digert pyramide konsept.

8417566[/snapback]

For det første så må du være medlem i et pyramidespill. De krever ofte at du investerer en viss sum som de igjen garanterer at du vil få igjen i løpet av en viss tid hvis du verver et visst antall venner. De må naturligvis også investere samme summen og får samme garantien som du har fått. T5PC er et eksempel på et pyramidespill. Det du beskriver er et eneste stort reklamestunt og har altså ingenting med pyramidespill å gjøre.

8417839[/snapback]

Telenor var først ute med dette. Det er mange år siden de lanserte FamilieNett. Da dette ikke slo an valgte de å slutte å annonsere dette, men produktet eksisterte fremdeles. Da NetCom introduserte sin Trådløs Familie og dette ble populært gjorde Telenor de nødvendige endringene i tjenesten og relanserte den.

Man kunne naturligvis håpe at Telenor ville stilt med et noe mer lærerikt show når de inviterer skoleelever, men de er naturligvis interessert i å selge og det å påvirke ungdom er en fin måte å få nye kunder på.

8427128[/snapback]

Jeg må bare spørre da jeg aldri har hørt om Familie Nett? Har telenor hatt et Fri Familie/Trådløs familie konsept der medlemer i familien kunne ringe helt gratis til hverandre uten oppstart/tellerskritt kostnadder? Altså en tilleggstjeneste som kan brukes til valgfritt abb.?

Dumt jeg ikke har hørt om dette før for det hadde jeg spart mye på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...