mrgood Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Hei Har nå fått nye varer i huset og sitter her å lurer på om jeg skal bruke min 2 år gamle raptor 74 GB eller den nye Seagate 250 GB disken i den nye maskinen... Har også kjøpt windows vista Ultimate som tar litt plass Følgende spørsmål surrer i hue mitt : 1. Blir det for lite plass på Raptor disken.. 2. Kommer Raptoren til å gå dukken før Seagate disken.. 3. Kommer jeg til å merke noen ytelse forskjell mellom de når pc`n brukes til spill.. Info om annen ny vare Asus P5B Premium Vista Edition, P965, Socket-775 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB x 2 Asus GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 Hadde satt pris på noen innspill her Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg vil tro at Raptor disken nok går fortere en Seagaten. Men nå vet jeg så lite om Seagaten. Selv kjører jeg Windows Vista på en 80 GB ATA harddisk. Fungerer egentlig helt topp. Det burde holde, og hvis ikke kan du jo bruke den andre disken til programfiler o.l.. Greit å ha Windows på en kjapp disk. Men indekserer du begge to, finner den jo frem i ting o.l mye raskere enn Windows XP uansett. Vista tar en del ressurser, men bruker dem jammen bedre enn XP etter min mening. Lenke til kommentar
cdr Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Om du bruker raptor disken til OS, programmer og spill, vil du ha en ytelsesfordel. Mitt tips til deg: bruk raptor'n til OS, programmer og spill, og bruk en separat disk (om du f.eks har en gammel 40GB disk liggende e.l.) til internett cache og swap-filen (virituelt minne). Desto mer du fyller opp raptor disken, desto dårligere blir ytelsen. Merk deg også at en harddisk yter best på "starten" av disken. Alt lagres ytterst på disken først, og deretter innover - en disk yter best ytterst, ettersom sporene er størst der, og aksesstidene er høyere, ettersom lesehodet beveger seg mindre. En raptor disk burde aldri brukes til lagring. Ingenting varer evig, slik er det også med harddisker. Jeg vil råde deg til å ta gjevnlig backup av systemdisken din. Et RAID5 oppsett er også anbefalt. Eksempelvis har jeg én 75gb raptor disk til OS, programer og spill, én 80GB disk til virituelt minne og internett-cache, og ett RAID5-oppsett med 4 disker. Jeg tar backup av systemdisken annenhver dag, og lagrer aldri verdifulle filer andre steder enn i raidet. Fordelen med et raid5 er at om én disk ryker, finnes all dataen fra den disken på de andre diskene, slik at det bare er å erstatte den ødelagte disken med en ny og reparere raidet. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Jeg vet ikke hva du tåler av støy. Men i en dårlig isolert kabinet vil du oppleve Raptor disken som irriterende, på grunn av mer aktivitet under Vista. Forslag:Installere Vista på begge 2 og prøve. Du har 30 dager tross alt. Ellers er det nok med 74GB+progs til Vista. Å installere Vista på den 250 GB , delt i to partisjoner, vil også være et godt valg. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Kan skrive under på at Raptor 74GB bråker mye ja. På serveren min som står på 24/7 har jeg en raptor og resten er Samsung SpinPoint 250 GB disker. Dem hører jeg aldri noe til så og si, litt når de jobber for fullt. Men raptoren hører du godt, og da mener jeg godt. Men den er kjapp. Og jeg liker å ha en egen disk til OS, siden det er lett å bytte om den går i stykker. Og en OS disk er det alltid mye aktivitet på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå