Chilliwawa Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Hei. Sitter her med en eksamensoppgave som jeg er rellativt sikker på at vi får på heldagsprøven i denne uke. Kunne i den anledning trengt litt hjelp på en oppgave. Ekteparet Anne Bjørk og Birger Nilsen giftet seg i 1982. Anne og Birger hadde begggodt betalt arbeid. I 1991 fikk de tvillingene Astri og Anniken. Det var først og fremst Anne som tok seg av barna. De tre første årene hadde hun permisjon, inntil tvillingene var store nok til å begynne i førskolen. Også etter at Anne begynte å arbeide igjen, var det hun som i stor grad tok seg av tvillingene. Det skyldtes at Birger ofte var på forretningsreiser. Han arbeidet også mye overtid. Anne og Birger var enige om at dette var greit, for Birger tjente meget godt. I julen 2003 hadde Anne og Birger en opprivende konflikt, og det ble klart for dem at de hadde svært lite felles. De ble derfor enige om å skilles. Etter at de var innvilget separasjon, startet de arbeidet med å dele de verdiene de hadde. Eneboligen de bodde i, ble verdsatt til kr 2 700 000. Den hadde de kjøpt for to år siden for kr 2 000 000. For å finansiere kjøpet solgte de rekkehuset de hadde kjøpt sammen i 1984, for kr 1 600 000. I tillegg bidrog Birger med kr 400 000 som han hadde spart av inntekten sin de siste årene. Birger og Anne hadde hver sin bil. De ble taksert til henholdsvis kr 500 000 og kr 100 000. Da Anne kjøpte bilen sin, måtte hun låne en stor del av kjøpesummen. Det som nå gjenstod av lånet, var kr 100 000. Innbo og løsøre ble verdsatt til kr 500 000. I tillegg hadde Birger en sparekonto som lød på kr 1 100 000. Kontoen hadde han opprettet etter at han for en stund siden solgte aksjer for kr 1 000 000. Aksjene hadde han kjøpt for kr 200 000 tre uker før han og Anne giftet seg. Birger s at pengene på sparekontoen ville han bruke på tvillingene når de en gang i framtide flyttet hjemmefra. Anne og Birger hadde ikke skrevet ektepakt om særeie. Anne mente at alt de eide, skulle deles likt. Dette avviste Birger. Han påstod at hele beløpet på sparekontoen var hans og skulle holdes utenfor delingen. Anne fastholdt at hun hadde krav på halvparten av kontoens pålydende, i hvert fall på den verdistigningen som hadde funnet sted mens de var gift. Birger hevdet også at han skulle ha mer av eneboligens verdi enn Anne. Han hadde tross alt bidratt med kr 400 000 av sparepengene sine da de kjøpte huset. Anne mente at en felles bolig selvfølgelig skulle deles likt. Anne sa at restlånet etter bilkjøpet, kr 100 000, også skulle deles likt mellom dem. Dette avviste Birger. Lånet hadde hun selv tatt opp og brukt i egen interesse. Anne mente at Birgers syn på hvordan de skulle dele, førte til at hun bare satt igjen med en liten del av de totale verdiene de hadde da ekteskapet opphørte. Dette fant hun helt uakseptabelt. Vurder påstandene fra ektefellene, og foreta en begrunnet fordeling av Her sitter jeg litt fast, spørsmålet er så om noen kunne å satt opp et enkelt løsningsforslag , eller svare direkte på oppgaven. Har fått til deler av det, det er mer eller mindre de to siste rettspørsmålene jeg har problemer med og vet ikke om jeg har gjort riktig. Hadde hvert greit å fått en fasit på dette så fort som mulig, har testen på fredag(20.4.07). Første rettspørsmål jeg kom opp med er som følger: 1. Hvordan skal beløpet på sparekontoen fordeles? Her tok jeg i bruk paragrafene E - §59(1) og E - §61(e) 2. Hvordan skal eneboligen fordeles mellom Birger og Anne? Paragrafene E - §59(1) og E - §58(?) 3. Hvordan skal restlånet fordeles mellom Anne og Birger? Ingen paragrafer, sitter fast Klarer ikke å fordele boet Har ikke peiling på om jeg har gjort noen av dem riktig, har jobbet med det i hele dag så jeg orker dessverre ikke å skrive ned konklusjonen til rettspørsmålene i skrivende stund... Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hei. Sitter her med en eksamensoppgave som jeg er rellativt sikker på at vi får på heldagsprøven i denne uke. Kunne i den anledning trengt litt hjelp på en oppgave. Ekteparet Anne Bjørk og Birger Nilsen giftet seg i 1982. Anne og Birger hadde begggodt betalt arbeid. I 1991 fikk de tvillingene Astri og Anniken. Det var først og fremst Anne som tok seg av barna. De tre første årene hadde hun permisjon, inntil tvillingene var store nok til å begynne i førskolen. Også etter at Anne begynte å arbeide igjen, var det hun som i stor grad tok seg av tvillingene. Det skyldtes at Birger ofte var på forretningsreiser. Han arbeidet også mye overtid. Anne og Birger var enige om at dette var greit, for Birger tjente meget godt. I julen 2003 hadde Anne og Birger en opprivende konflikt, og det ble klart for dem at de hadde svært lite felles. De ble derfor enige om å skilles. Etter at de var innvilget separasjon, startet de arbeidet med å dele de verdiene de hadde. Eneboligen de bodde i, ble verdsatt til kr 2 700 000. Den hadde de kjøpt for to år siden for kr 2 000 000. For å finansiere kjøpet solgte de rekkehuset de hadde kjøpt sammen i 1984, for kr 1 600 000. I tillegg bidrog Birger med kr 400 000 som han hadde spart av inntekten sin de siste årene. Birger og Anne hadde hver sin bil. De ble taksert til henholdsvis kr 500 000 og kr 100 000. Da Anne kjøpte bilen sin, måtte hun låne en stor del av kjøpesummen. Det som nå gjenstod av lånet, var kr 100 000. Innbo og løsøre ble verdsatt til kr 500 000. I tillegg hadde Birger en sparekonto som lød på kr 1 100 000. Kontoen hadde han opprettet etter at han for en stund siden solgte aksjer for kr 1 000 000. Aksjene hadde han kjøpt for kr 200 000 tre uker før han og Anne giftet seg. Birger s at pengene på sparekontoen ville han bruke på tvillingene når de en gang i framtide flyttet hjemmefra. Anne og Birger hadde ikke skrevet ektepakt om særeie. Anne mente at alt de eide, skulle deles likt. Dette avviste Birger. Han påstod at hele beløpet på sparekontoen var hans og skulle holdes utenfor delingen. Anne fastholdt at hun hadde krav på halvparten av kontoens pålydende, i hvert fall på den verdistigningen som hadde funnet sted mens de var gift. Birger hevdet også at han skulle ha mer av eneboligens verdi enn Anne. Han hadde tross alt bidratt med kr 400 000 av sparepengene sine da de kjøpte huset. Anne mente at en felles bolig selvfølgelig skulle deles likt. Anne sa at restlånet etter bilkjøpet, kr 100 000, også skulle deles likt mellom dem. Dette avviste Birger. Lånet hadde hun selv tatt opp og brukt i egen interesse. Anne mente at Birgers syn på hvordan de skulle dele, førte til at hun bare satt igjen med en liten del av de totale verdiene de hadde da ekteskapet opphørte. Dette fant hun helt uakseptabelt. Vurder påstandene fra ektefellene, og foreta en begrunnet fordeling av Her sitter jeg litt fast, spørsmålet er så om noen kunne å satt opp et enkelt løsningsforslag , eller svare direkte på oppgaven. Har fått til deler av det, det er mer eller mindre de to siste rettspørsmålene jeg har problemer med og vet ikke om jeg har gjort riktig. Hadde hvert greit å fått en fasit på dette så fort som mulig, har testen på fredag(20.4.07). Første rettspørsmål jeg kom opp med er som følger: 1. Hvordan skal beløpet på sparekontoen fordeles? Her tok jeg i bruk paragrafene E - §59(1) og E - §61(e) 2. Hvordan skal eneboligen fordeles mellom Birger og Anne? Paragrafene E - §59(1) og E - §58(?) 3. Hvordan skal restlånet fordeles mellom Anne og Birger? Ingen paragrafer, sitter fast Klarer ikke å fordele boet Har ikke peiling på om jeg har gjort noen av dem riktig, har jobbet med det i hele dag så jeg orker dessverre ikke å skrive ned konklusjonen til rettspørsmålene i skrivende stund... 8416840[/snapback] Hvilke paragrafer du skal bruke her, vet jeg ikke. Men hovedregelen er slik: De har felleseie; dvs at sparekontoer i de 20 år de var gift, og gjeld som er opptatt, skal deles likt, boligverdi deles på to, også bilenes takst. I 1982 var vel ikke regelen kommet ennå, den som sier at det du tar med inn i ekteskapet kan du ta med ut. Derfor kan vel ikke mannen kreve skjevfordeling; kreve å ha enerett til de 200.000 (gjeldfrie aksjer) han tok med inn i ekteskapet. Lovparagrafene finnes på Rådhuset /trygdekontor/ sosialkontor, små hefter til bruk for par som skiller seg. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå