mrbard Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg har nettopp kommet hjem med mitt nye EOS 400D, og har satt batteriet på lading. Dette skal ta 90 minutter i følge bruksanvisningen, men noen ganger når jeg har kjøpt elektroniske gjenstander (det var vel mest før i tiden), så pleide det å være slik at man skal lade batteriet litt lenger første gangen man lader det. Er det slik med 400D-batteriet også, eller kan jeg prøve kameraet etter 90 minutter? Det er et litium-ion-batteri, forøvrig. Lenke til kommentar
missilecatcher Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 I og med at det er et lithium-batteri så burde du lade den så lenge det står anvist, men merk deg at de tre første gangene du lader batteriet vil ytelsen være litt dårligere enn det den egentlig er. De tre gangene trenger den på å kalibrere seg. Etter nitti minutter er det bare å knipse i vei:) Lenke til kommentar
mrbard Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Flott! Takk for raskt svar. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Etter at lyset indikerer at batteriet er ferdig ladet, slutter laderen å lade og det har dermed ingen hensikt å lade "over natta". Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Bare for å gjøre det klart for nye fotografer: Nåtidens batterier tar IKKE skade av å lades ofte! Det er heller ikke "sunt" for batteriet at det lades helt ut hver gang dere skal lade batteriet. Det vil si at jo mer du lader det, jo bedre blir det, og kvaliteten på varigheten øker. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Nåja, det er vel en sannhet med modifikasjoner. Når de har blitt ladet et visst antall ganger synker batteritiden gradvis. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Dagens batterier og dagens batterier. Det er vel helst dagens LITIHUM batterier som har denne egenskapen Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Dagens batterier og dagens batterier. Det er vel helst dagens LITIHUM batterier som har denne egenskapen 8425315[/snapback] sant... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Det vil si at jo mer du lader det, jo bedre blir det, og kvaliteten på varigheten øker.Så når jeg har klattladet batteriet mitt 1000 ganger i løpet av en helg, så varer hver lading i 10-15 år? :!: Batterier har en maksgrense for hvor bra de kan bli... denne når man vanligvis når man har ladet det en 5 ganger, og man ikke har latt det bli helt tomt for hver gang. Etter dette, vil varigheten synke noe for hver lading, men i begynnelsen så lite at man ikke merker det. Her vil bruken spille en meget stor rolle for hvor lenge hver lading varer. Etter et par-tre år, vil man i de fleste tilfeller begynne å merke en generelt kortere levetid pr. lading, og herfra går det raskere nedover. Jo mer en bruker kameraet, jo oftere må man lade. Og for hver gang man lader et batteri, vil den totale levetiden synke noe. Hvor tomt batteriet er før du lader, har lite å si, bortsett fra at det kan skade batteriet om du bunnkjører det totalt før du lader hver gang. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Det vil si at jo mer du lader det, jo bedre blir det, og kvaliteten på varigheten øker.Så når jeg har klattladet batteriet mitt 1000 ganger i løpet av en helg, så varer hver lading i 10-15 år? :!: Batterier har en maksgrense for hvor bra de kan bli... denne når man vanligvis når man har ladet det en 5 ganger, og man ikke har latt det bli helt tomt for hver gang. Etter dette, vil varigheten synke noe for hver lading, men i begynnelsen så lite at man ikke merker det. Her vil bruken spille en meget stor rolle for hvor lenge hver lading varer. Etter et par-tre år, vil man i de fleste tilfeller begynne å merke en generelt kortere levetid pr. lading, og herfra går det raskere nedover. Jo mer en bruker kameraet, jo oftere må man lade. Og for hver gang man lader et batteri, vil den totale levetiden synke noe. Hvor tomt batteriet er før du lader, har lite å si, bortsett fra at det kan skade batteriet om du bunnkjører det totalt før du lader hver gang. 8436707[/snapback] Ken Rockwell som sa det, skyld på han! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Ken Rockwell som sa det, skyld på han!Hvorfor er jeg ikke det minste overrasket Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg har også hørt at Litihumbatteriene _skal_ klattlades, og ikke lades lenge og/eller utlades helt. Selvfølgelig vil levetiden på batteriet synke noe med hver lading, men det vil leve lenger om man klattlader det. Om jeg skal tro det jeg har lest. Lenke til kommentar
Homer_Jay Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hentet fra Wikipedia: Lithium-ion battery "A unique drawback of the Li-ion battery is that its life span is dependent upon aging from time of manufacturing (shelf life) regardless of whether it was charged, and not just on the number of charge/discharge cycles. So an older battery will not last as long as a new battery due solely to its age, unlike other batteries. This drawback is not widely publicized." Batteriet blir dåligere med alder uavhengig av lading, hvis man kan stole på Wikipedia da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå