Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2MX trigonometri vanskelig

Anbefalte innlegg

Hei

Har støtt på en svært vanskelig oppgave i boka vår, og uten tilgang på lærer, går vi snart på veggen her hvis vi ikke finner ut av hvordan denne oppgaven løses.

post-68157-1176920636_thumb.jpg

Tallene inne i trekanten, er grader. Mens tallene utenfor er lengden av sidene i cm.

Oppgaven er å finne ut arealet av sirkelen. Sirkelen skal "fylle" trekanten, men mangler litt nøyaktighet. Vi tror vi klarer å finne frem til forskjellige ting, men har ikke peiling på hva vi skal med det, og når vi prøver, klarer vi det ikke allikevel. Uansett, vi har klart å komme frem til sirkelens midtpunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har støtt på en svært vanskelig oppgave i boka vår, og uten tilgang på lærer, går vi snart på veggen her hvis vi ikke finner ut av hvordan denne oppgaven løses.

post-68157-1176920636_thumb.jpg

Tallene inne i trekanten, er grader. Mens tallene utenfor er lengden av sidene i cm.

Oppgaven er å finne ut arealet av sirkelen. Sirkelen skal "fylle" trekanten, men mangler litt nøyaktighet. Vi tror vi klarer å finne frem til forskjellige ting, men har ikke peiling på hva vi skal med det, og når vi prøver, klarer vi det ikke allikevel. Uansett, vi har klart å komme frem til sirkelens midtpunkt.

8416274[/snapback]

Dette er en innskrevet sirkel. Radien, r , finner du vha følgende likning:

r = sqrt{ ((p-a)*(p-b)*(p-c))/p }

der a, b og c er sidene i trekanten og p er halve omkretsen til trekanten.

Bare å sette inn å regne ut... ;)

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

og "sqrt" er?

Takk for svar :) Men dette ser ut som om egentlig er litt over vårt nivå. Det er i alle fall en formel jeg aldri har hørt om (jeg er han andre som sliter med denna oppgaven:P) ^^

Skal nok være en måte å løse dette på ved hjelp av trigonometri.

Lenke til kommentar
og "sqrt" er?

Takk for svar :) Men dette ser ut som om egentlig er litt over vårt nivå. Det er i alle fall en formel jeg aldri har hørt om (jeg er han andre som sliter med denna oppgaven:P) ^^

Skal nok være en måte å løse dette på ved hjelp av trigonometri.

8418064[/snapback]

Siden forumet her ikke støtter TEX skriver jeg kvadratrota som sqrt (square root på engelsk).

Forøvrig er nevnte formel ikke vanskeligere enn cosinussetninga, som er pensum i 2MX.

(På et annent forum jeg frekventerer mye, er det en som tar IB i Wales (han går i 3. klasse vgs). De har matematikk der som tilsvarer 2-3 kurs på høgskole/universitet nivå i Norge (ca 30 studiepoeng)).

Hvis dere absolutt har lyst å løse dette på en anna måte, skal jeg prøve. Men har ikke tid akkurat nå.

Lenke til kommentar

Neida, skal inrømme at den ikke så så avskrekkende ut da jeg fikk høre at det var kvadratrot. Jeg trodde det var noe alá cos/sin/log etc som jeg ikke hadde hørt om engang.

Neida, formelen er ikke vanskelig den. Men jeg har aldri hørt om den, og har aldri fått nevt at halve omkretsen til en trekant kan ha en funsjon.

Du trenger ikke for min del jobbe med å løse den på en annen måte. Vi fikk riktig svar nuh ;)

Lenke til kommentar

Fant forresten en anna måte oxo. Liker matte jeg, så jeg regner den selvom dere har svaret.

Smal sak å regne ut arealet til trekanten: A(trekant) = 14,72

Hvis en merker av radius, r, i sirkel med penn, og trekker linjer til hvert hjørne har vi tre små trekanter. Arealene til disse (3) småtrekantene er lik 14,72. Kaller de hhv A(1), A(2) og A(3). Studer tegninga di, så sees at:

A(1) + A(2) + A(3) = 14,72.

Dvs:

0,5*(6,5*r) + 0,5*(5,2*r) + 0,5*(6*r) = 14,72

6,5r + 5,2r + 6r = 29,43 = 17,7r

r = 1,66

Og A(sirkel) = 8,66

Som stemmer overnes med den andre formelen jeg presenterte... :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...