Gå til innhold

Hvilken gruppe/artist formet din musikksmak

Fanta4free

Anbefalte innlegg

Som de fleste har jeg hør på musikk hele livet mit. Det begynnte med mys forskjellige barnesanger. Etter det gikk det mye i det min far hørte på; AC/DC, Motorhead, Rush, og lignende band. Det var nok en rap periode inni der også.

Det hele forandret seg når en kompis kom med ei Manowar plate. dette var inngangen til metal. fra Manowar gikk det over til mer ekstrem musikk. Etterhver kom jeg til Emperor. Dette var et band som gjørde mye for meg. Musikk hadde aldri hadd så stor betydning for meg, men med Emperor forandret dette seg. Jeg fikk et helt annet syn på musikk...

Før Emperor var musikk bare lett underholdning og bakgrunnsstøy. Etter Emperor har jeg fådd et nytt syn på musikk. Det er den ultimate kunstform og/eller uttrykk for følelser. Musikk er det som er viktigst i livet mitt akkurat nå. Alt fra Grieg til Anaal Nathrakh

Takk til Manowar som fikk meg til å oppdage metal.

Stor takk til Emperor som fikk meg til å oppdage musikk

Endret av svartskog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... formet musikksmaken min.. :p har hørt på Queen siden jeg gikk i femte klasse, så Michael Jackson, U2 osv. deretter har det egentlig gått over til alt. Bortsett fra heavy metall og techno (trance, dance o.l.). Har vel egentlig en forkjærlighet til soft rock for å si det sånn :)

Er forresten veldig glad i artiser med særegen vokal :love:

Endret av Mavado
Lenke til kommentar

Har egentlig aldri vært noe spesielt musikkintressert untatt de siste årene. Likte The Offspring veldig godt i sjuende klasse husker jeg. Litt senere da jeg fikk en Maiden plate (TNOTB) kom jeg mer inn i metal sjangeren. Har prøvd meg i mange andre sjangere, og har egentlig en veldig variert variasjon idag. Holder meg til gitarbasert musikk.

Lenke til kommentar

Porcupine Tree former meg as we speak. Jeg blir mer og mer overbevist om at dette er det mest fantastiske bandet ever.. :)

Dessverre sliter jeg med å finne artister som likner. Ja, jeg kan finne artister som likner på -deler- av PTs lydbilde, men det fantastiske med PT er jo at de kombinerer..

Lenke til kommentar

Det var vel først på ungdomskolen at jeg fikk en noenlunde selvstendig musikksmak. Dengang var det forholdvis hard metall som gjaldt, favorittene var Slayer, Megadeth og Anthrax. I 1990 kjøpte jeg "Lights....Camera....Revolution!" av Suicidal Tendencies, og det fikk meg endelig til å innse at variasjon er en bra ting, og jeg begynte å utvide min musikalske horisont... Siden fulgte band som Faith no More, Pearl Jam og Radiohead.

Gamle plater av Led Zeppelin, Black Sabbath og Pink Floyd fikk meg til å innse at den beste musikken finner man ved å plukke det beste fra hver tid. Dermed fant band/artister som The Beatles, Blondie, Nico, Kate Bush, Siouxsie&the banshees, The Mamas and the Papas m.m. sin vei inn i platesamlingen min.

Gustav Holts' "Planetene" var det første klassiske stykket som virkelig vekket min interesse for klassisk musikk. Siden har det ballet på seg og klassisk musikk utgjør nå en betydlig andel av musikksamlingen min.

Som ung rocker var jeg purist, og elektronisk musikk var FY! Dette endret seg med Aphex Twin's "Come to Daddy" (Ja, jeg vet dette er langt fra hans beste arbeid, men det var her det begynte :D ) og siden FSOL's "ISDN". Dermed åpnet det seg en helt ny verden for meg, når jeg endelig kunne begynne å lytte på band som Kraftwerk, Depeche Mode, Front 242, Skinny Puppy, Apoptygma Berzerk, m.m

Lenke til kommentar

Min musikksmak er ganske variert, men var vell Turboneger og Metallica som dro meg vekk fra listepop og hiphop for knapt 5 år siden. Nå hører jeg ikke mye på Metallica lenger, men Turboneger er fortsatt favoritt bandet etterfulgt av (ikke nummerert rekkefølge) Iron Maiden, Mötley Crüe, Pink Floyd, Gluecifer, Guns N Roses, Jokke...

Hører en del på norsk rock, gammel prog rock og gamle metall band...

Lenke til kommentar

Eg har vore innom mykje forskjellig, men det som verkeleg åpna auga mine for rock og metal var Helloween. Bror min hadde (som eg har no) Time Of The Oath, eit album eg har høyrt ufatteleg mykje på. Etterkvar som eg byrja å utvide min horisont kjøpte eg like alle albumene dei hadde gitt ut til den dags dato. I seinare tid har eg og anskaffa med dei tre siste albumene, og høyrer på dei ofte.

Har høyrt og høyrer på Metallica, Megadeth, Iron Maiden, Red Hot Chili Peppers, men det som verkeleg la grunnlaget for min musikksmak var Tool som er oppdaga her på forumet og som er mitt favorittband. Ellers har eg etterkvart høyrt mykje på rock og alternative rock som Incubus og Alice In Chains.

Lenke til kommentar

hmm.... begynte faktisk ikke å høre på noe særlig musikk før i 8. klasse...

men så hørte jeg "Moondance" av nighwish og "fear of the dark" av Iron Maiden hos en venn.

Iron Maiden står for mesteparten av det som utformet min musikksmak og hører for det meste på denne type musikk fortsatt :) minus trash metal, death metal osv... grensa går ved heavy metal :innocent:

i dag sjedde det noe rart da.... jeg tok meg selv i å høre på Odd Nordstoga :whistle: mye stili der...

Lenke til kommentar

Nirvana var vel det første bandet jeg begynte å like ordentlig av litt hardere kategori. Ei stund var de så og si det eneste bandet jeg hørte på. Deretter sjekka jeg ut andre band innen grungen som Pearl Jam, Alice in chains & Soundgarden. Siden har musikksmaken min stadig utvikla seg i en hardere retning og jeg finner inspirasjon & lytterglede i musikk jeg tidligere aldri kunne forestille meg at jeg ville like! Nå hører jeg stort sett på metal. Groove metal & Melodic death faller nok aller best i smak hos meg dersom jeg skal trekke frem noe... Kan også høre på enkelte band innen andre nokså anderledes musikkstiler som Travis & Red Hot Chili Peppers, selv om det er skjeldnere jeg føler for å høre på det...

Lenke til kommentar

Min interesse for musikk var ganske svak en god stund i min barndom og ungdom, men den startet virkelig i 2004 når jeg så en konsert med John Mayall and The Bluesbreakers, skaffet meg en plate av dem, også John Mayall and The Bluesbreakers with Eric Clapton, som fortsatt den dag i dag er min absolutt favoritt plate. Hørte på bare blues i ca to år; B.B. King, Buddy Guy, Muddy Waters, Lightin' Hopkins, Johnny Winter, Canned Heat, The Fabulous Thunderbirds, The Bluesbreakers osv. I 2006 var jeg på skoletur, og på vei tilbake med fly satt jeg ved siden av kompisen min, som hadde en cd-spiller. Spurte om jeg kunne låne den, for kjeda meg sånn, den eneste cd'en han hadde var Pink Floyds Dark Side of the Moon. Ble frelst, har nå skaffet meg det meste av cd'ene deres pluss solo greier. Har nå utviklet meg langt utover blues røttene, elsker for tiden 60, 70 talls rock og prog rock, har oppdage The Beatles, The Who, The Doors bl.a. og fler, og oppdager flere nye band hver uke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Var vel Metallica som fikk meg til å starte å høre på metal. Bigbang og Jimmy Hendrix fikk meg til å slutte med det.

Lenke til kommentar

Det var faktisk Nightwish som banet vei for metal i min musikksamling. Og nei, det var ikke når de kom med Once og alle fjortissene begynte å høre på det. ;) Da hadde jeg allerede beveget meg over til hardere saker gitt.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg har hørt på musikk så og si hele livet. Kommer fra en veldig musikalsk familie. I begynnelsen var det for det meste barnesanger, men også en del reggae som jeg pleide å danse til da foreldrene mine spilte det hele tiden. Da jeg ble eldre i ca 4 klasse hørte jeg for d meste på spicegirls aqua britney osv. en del boyband ble det vel desverre også. Etter som jeg ble eldre ble tecno og r'n'b mer og mer populært. Fra første stund jeg hørte den "typiske" fjortis tecnoen forsto jeg at jeg måtte finne noe nytt, og det litt brenkvikt dette falt absolutt ikke i smak.

En stund hørte jeg en del på whitney huston, mariah carey og andre som hadde musikk jeg kunne synge sammen med. jeg er nemlig veldig glad i å synge. Men jeg gikk fort lei denne musikken, det var liksom noe som manglet.

Det viste seg å være gitar bass og trommer.

Jeg forelsket meg da i limp bizkit, og hørte mye på det en god stund. Jeg "oppgaget" også mange andre grupper i denne perioden: Nirvana, RHCP, Alanis Morisette, Bjørk, Linkin park, Jeff Buckley, bigbang muse og radiohead for å nevne noen. I slutten av 9. begynnelsen av 10. begynte jeg å høre på system of å down, deftones, og Tool. En stund etter ble jeg også introdusert for weezer og placebo Nå for tiden har jeg falt hart og kraftig for NIN og A perfect circle.

Jeg har ikke en definert sjanger jeg liker og finner stadig "nye" grupper/artister jeg liker hele tiden. Er så mange flere jeg kunne nevnt, men det er disse som har ledet veien.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Etter jeg for fult begynte å høre på musikk har det bare ballet på seg, jeg finner ny musikk hele tiden. Er i gunn litt trist å tenke på alle de bra der ute jeg går glipp av.

edit: trykk leif

Endret av Stichi
Lenke til kommentar

Vil påstå at The Clash, AC/DC, Pink Floyd og Queen har vært mye med på å forme min musikksmak, da pappa og min stefar har hørt endel på dette oppigjennom åra. Men tidligere skulle jeg selvfølgelig ikke høre på samme musikk som mine foreldre, så dette er vel band jeg har funnet tilbake til etterhvert.

Noe av det første jeg kan huske å ha hørt på og finni helt for egen maskin som introduserte meg for litt anna musikk enn alle andre rundt meg hørte på, var vel Span, P.O.D og Nirvana, tror jeg.

Så etterhvert hørte jeg litt på Nightwish og Sonata Arctica. Som igjen førte meg videre til Blood for Blood, Children of Bodom, Cradle of Filth, Megadeth, Dimmu Borgir og Old Mans Child. Og derifra balla det bare på seg :wee:

Noen band har festa seg, mens andre ikke har vært helt for meg.

Det har selvfølgelig vært veldig mange flere band med på veien enn det som er nevnt her, men de nevnte er de som var størst for meg da og som jeg husker nå (;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...