Makky Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Er interessert i kurset IT-Drift. Er det noen her som tar det, eventuelt også tenker i den samme retningen? Hva er din mening om skolen? Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Du har to retninger å gå, microsoft retning eller cisco retning. Første året vil du lære CNAP CCNA og senere microsoft XP/2003 server. Må bare si at det første halve året er tøft. Etter 3 uker med rolig A+ stoff så starter kjøret med Cisco. Du får lært utrolig mye om nettverk på det tracket og mye labbing. Men kun ett år vil gi deg jobb på support, men dog være en kvalifisert supportmedarbeider. Fortsetter du med det nye CNAP CCNP vil du være en meget kvalifisert til å jobbe med Cisco. De har akkurat forandret pensum og alt du lærer er veldig relevant og etterspurt i markedet. Og jeg lover, dette er ingen papirsertifisering, du vil bringe noen hundre timer i labb. Du kan også jobbe microsoft retning og de jeg vet som ble MCSE med Security+ hadde ingen problemer å få seg jobb i fjor. Endret 19. april 2007 av Happyone3 Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg valgte sefølgelig Cisco og har ikke angret på det. Lenke til kommentar
Punishah Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Du har to retninger å gå, microsoft retning eller cisco retning. Første året vil du lære CNAP CCNA og senere microsoft XP/2003 server. Må bare si at det første halve året er tøft. Etter 3 uker med rolig A+ stoff så starter kjøret med Cisco. Når velger man Microsoft eller Cisco-retning? Er det etter første året, sånn at hvis man kun tar ett år, så har man ikke noe valg? Altså, første året er likt for alle som går IT-driftskandidat, alle får CCNA etc.? Setter pris på svar. Endret 24. september 2007 av Punishah Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Spørs når på året du begynner. Fra høsten starter CNAP CCNA løpet og fra våren starter Microsoftløpet. Man velger retning etter det. Lenke til kommentar
Punishah Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Spørs når på året du begynner. Fra høsten starter CNAP CCNA løpet og fra våren starter Microsoftløpet. Man velger retning etter det. 9567140[/snapback] Ahh, ok. Tusen takk for svar, både dette og andre utfyllende svar du har gitt tidligere. Blir nok Microsoft-retning på meg, så kan jeg eventuelt ta CCNA og CCNP når jeg har litt mer erfaring. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) hehe den kjedlige retningen. Vil påstå at du vil få mye ut av CNAP CCNA. Opplegget er litt mere strømlinjeformet enn microsoftløpet når det gjelder labbing og matriale. Med nettverk i bunn så blir 70-291 straks litt lettere. Det er ikke så mye A+ stoff lengre fordi man har gjerne gutteroms erfaring fra før. Man tok det ut fordi CNAP CCNA har utvidet pensum og man trengte tre ekstra uker. Endret 24. september 2007 av Happyone3 Lenke til kommentar
Punishah Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 hehe den kjedlige retningen. Vil påstå at du vil få mye ut av CNAP CCNA. Opplegget er litt mere strømlinjeformet enn microsoftløpet når det gjelder labbing og matriale. Med nettverk i bunn så blir 70-291 straks litt lettere. Det er ikke så mye A+ stoff lengre fordi man har gjerne gutteroms erfaring fra før. Man tok det ut fordi CNAP CCNA har utvidet pensum og man trengte tre ekstra uker. Hm, er det så kjedelig da? Og er 70-291 så krevende at man bør har CCNA fra før? På meg virket det som Microsoft-retningen var en del lettere, og at det kanskje kan være lurt å ta det først.. Ble veldig i tvil her nå. Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Nei. Microsoft har ikke eget opplegg. Du får bøker, det er klasserom undrervisning og så har man labber hvor lærerne er experter og som også jobber i markedet. Man bruker gjerne VM-Ware oppsett til det. Det er ikke alltid at labber fungerer som de skal. Det er microsoft i ett nøtteskall, og det er gjerne små ting som er utrolig vanskelig å søke på for å finne ut hva som stopper. Søkefunksjonen i Cisco, univercd er mange ganger bedre. I Cisco så er det 99% av feilene imellom tastaturet og skjermen. Og når nye klager på cisco utstyret på at det ikke fungerer så er det fordi de gjør lette feil som feks kabling, glemt en kommando eller brukt feil ipaddresser. Det jeg fikk mest utbytte av microsoft var Active Directory og prosjektet jeg gjorde. Men det var litt kjedlig å lære seg verktøy man visste ikke blei brukt i bedriftssammenheng. Som feks RIS og gamle SUS. Jeg har lærte gamle ting under cisco kurset også. Jeg kan ISDN og er blitt frame-relay expert, ting som ikke brukes i Norge idag. Pensumet idag har nettopp blitt fornyet, selv om man ikke slipper unna Frame-Relay, men man lærer ting som MPLS som er veldig relevant idag. Så foretrekker jeg en kommandolinje og ikke GUI. Å huske arkfaner i GUI er litt kjedlig. Og det må du huske på til detaljnivå når du tar 70-291 (microsoft nettverk)som er regnet for å være en av de vanskeligste. Har du hatt CCNA vil ta subnettingen/vlsm/supernnetting med strak arm og du kan standarderene som microsoft prøver å implementere. Synes microsoft er litt mer diffus, også med de spørsmålene de kommer med på testene. Jeg trodde jeg ikke skulle jobbe med microsoft bokser i ettertid, men det ser jeg at jeg kommer borti i nå. Feks om jeg skal jobbe med unified communication eller innstallere NAC. Så er det greit å ha vært borti AD og WSUS feks. Jeg trenger ikke å bli expert på det fordi jeg vil jobbe med en som er det, men man må kunne basic. Man ser mer og mer at ting blir integrert. Når det er sagt så foretrekker jeg å jobbe på laverere lag i OSI modellen, alt som har med reachability å gjøre. Microsoft er mer på applikasjon og services. Endret 25. september 2007 av Happyone3 Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Hm, er det så kjedelig da? Og er 70-291 så krevende at man bør har CCNA fra før? På meg virket det som Microsoft-retningen var en del lettere, og at det kanskje kan være lurt å ta det først.. Ble veldig i tvil her nå. Før MS sitt løp så er det en fordel med CCNA først men kan du sette IP addresser,Subnetmask,Default gateway samt vite hvilken IP addresse,maske som hører til riktig subnet så er du godt rustet når det gjelder TCP\IP biten. MS kurset forutsetter egentlig at du har driftet MS i 2 år og du kommer garanter til å bli frusterert hvis du ikke er litt erfaren. Før Cisco så bør du ikke ha så mye kunnskaper da det er mer logisk,men det går fort akkurat som MS så jeg anbefaler å begynne å lese i forveien før begge kursene. MS synes jeg var definitift vanskligere å sette seg inn i da alt ikke er like logisk. Cisco har mye logikk som ikke gjør det så vanskelig bare man har nok tid,men det går fort så les allerede nå. Jeg personlig hater MS fordi jeg kan plundre med irriterende småfeil i flere timer og ventetiden på en reboot er ikke morsom når du er nødt til å reboote ofte. Cisco følger mer logikken 1+1=2 men MS ikke har svaret. Endret 25. september 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå