Heilage Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Spennende. Vi snakker vel her om "åndelig belønning"? 8430693[/snapback] Hva med tilfredsstillelsen man er påkrevd å oppnå i fellesskapets ånd? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Om du ser litt utenfor VG og Dagbladet så finner du raskt ut at det du sier der ikke stemmer. Gjennomsnittsnordmannen ønsker ikke at noen skal sitte med makta i Norge (ingen partier har over 50% av stemmene), men det betyr ikke at vi skal ha anarki her i landet. Det er også feil å sammenligne partiet Rødt med Bolsjevikene og kommunismen i Soviet. Jeg vil også minne deg om at marxime ikke er det samme som kommunisme. Global oppvarming er ikke et globalt problem for menneskeheten, men et problem for de som ikke har ressurser til å klare seg. 8430262[/snapback] 1. Jeg skjønner hva du mener, men at VG og Dagbladet likssom er subjektive kilder, det skjønner jeg bare ikke. 2. Ja, jeg vet at det er en forskjell, jeg er bare redd for at disse forskjellene kan bli utydelige etterhvert. 3. Jeg vil heller si at det er et globalt problem. Menneskeheten vil kanskje ikke få fart på ræva før polisen faktisk er borte, og global oppvarming vil gå utover alle her i verden. Hele nasjoner står i fare for å bli vår tids Atlantis! Jeg er bekymret Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Problemet er enkelt og innlysende, hverken mennesker eller andre grupper/arter i naturen er skapt til å leve "klasseløst". 8426319[/snapback] Jeg er så enig med deg Scenario 2012: Rødt har makta i Norge, og har sendt en marxist til Afrika for å dele ut et brød. Der møter marxisten 3 sultne afrikanere, og han sier til dem: "I det kalde land Norge har marxistene inntatt regjeringskvartalet, og de har bedt meg om å gi dette brødet til dere. I marxismens navn ber jeg dere å dele dette brødet mellom dere." Hva skjer? Jo, sultne afrikanere er nok verdens beste kapitalister, og de tar frem hver sin machete og begynner å hugge løs på hverandre for å få brødet. Da kan man ha hver sin mening om hvordan det vil se ut i Norge, men i Afrika tror jeg ikke de bryr seg særlig om å dele når hundersnøden er innom hjemmet hver dag Om man mener marxismen vil fungere i Norge eller ei vil den iallefall ikke funke i Afrika Endret 20. april 2007 av Slettet+12341842 Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Spennende. Vi snakker vel her om "åndelig belønning"? 8430693[/snapback] Mente ikke akkurat noen "religiøs" belønning... Klart bonusordinger kan brukes til en viss grad... Lenke til kommentar
kapitalisten Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Vil ikke FrP/Rasistene at alle som ikke er født i vesten skal sulte og dø. At ingen som har rike foreldre skal få utdannelse og at bare de rike skal få lov til å vite hva "rettferdighet" er? 8430688[/snapback] Full, eller? Med dette inntar du posisjonen som den største klovnen på forumet. Lenke til kommentar
kalle_klovn_1990 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) "Sosialisme sier ikke nødvendigvis at du ikke skal få belønning for å yte. Det finnes mange former for belønnning." Lenin gir deg en kjeks og sier flink gutt. DET er belønning det Endret 20. april 2007 av Jurgemaister Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Påfallende lite saklighet i denne tråden. Men hvorfor diskutere politikk seriøst Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Vil ikke Rødt/Kommunistene at alle skal tjene det samme. At ingen skal tjene mer andre uansett hva så det blir rettferdig? Vel jeg har grublet og tenkt på hvordan det er mulig å leve slik uten å gå tilbake til steinalderen. Fremtidens teknologi ville gått rett til helvete hvis denne ideologien ble virkelig. Hvorfor skulle noen gidde å jobbe livet av seg og ta store sjangser når man likevel tjener like lite en importert vaskedame fra utlandet? Uten konkuranse eller fremgang er det ingen grunn til å utvikle noe nytt eller bedre når man har null å tjene på det. Mennesket er grådig i natur og slikt ville bare bringe masse korrupsjon og elendighet. Lurer fryktelig på hvordan dette skulle gå.. Hva er argumentene deres kommunister? 8430591[/snapback] Vil ikke FrP/Rasistene at alle som ikke er født i vesten skal sulte og dø. At ingen som har rike foreldre skal få utdannelse og at bare de rike skal få lov til å vite hva "rettferdighet" er? Vel jeg har grublet og tenkt på hvordan det er mulig å leve slik uten å gå tilbake til steinalderen. Fremtidens teknologi ville gått rett til helvete hvis denne ideologien ble virkelig. Hvorfor skulle noen gidde å jobbe livet av seg og ta store sjangser når man likevel sulter og dør fordi eliten utnytter en på det groveste? Uten rettferdighet eller fornuft er det ingen grunn til å gidde å leve eller tenker på andre når man har null å tjene på det. Mennesket er grådig i natur og vi skal derfor leve med masse korrupsjon og elendighet. Lurer fryktelig på hvordan dette skulle gå.. Hva er argumentene deres rasister? 8430688[/snapback] Jeg antar at du er ironisk her. Problemet er at kommunismen består av så mange selvmotsigelser at det er vanskelig, for å ikke si umulig, å skjønne hva kommunistene egentlig vil. Og når man så spør om det som ønskes er at alle skal tjene det samme, så er det for å forsøke å få litt oppklaring. Men når ditt svar bare ironiserer uten å si noe som helst konkret, så vet man i ettertid akkurat like lite om hva Rødt egentlig vil. Eneste du har oppnådd er å gi et negativt inntrykk. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Vil ikke Rødt/Kommunistene at alle skal tjene det samme. At ingen skal tjene mer andre uansett hva så det blir rettferdig? Vel jeg har grublet og tenkt på hvordan det er mulig å leve slik uten å gå tilbake til steinalderen. Fremtidens teknologi ville gått rett til helvete hvis denne ideologien ble virkelig. Hvorfor skulle noen gidde å jobbe livet av seg og ta store sjangser når man likevel tjener like lite en importert vaskedame fra utlandet? Uten konkuranse eller fremgang er det ingen grunn til å utvikle noe nytt eller bedre når man har null å tjene på det. Mennesket er grådig i natur og slikt ville bare bringe masse korrupsjon og elendighet. Lurer fryktelig på hvordan dette skulle gå.. Hva er argumentene deres kommunister? 8430591[/snapback] Vil ikke FrP/Rasistene at alle som ikke er født i vesten skal sulte og dø. At ingen som har rike foreldre skal få utdannelse og at bare de rike skal få lov til å vite hva "rettferdighet" er? Vel jeg har grublet og tenkt på hvordan det er mulig å leve slik uten å gå tilbake til steinalderen. Fremtidens teknologi ville gått rett til helvete hvis denne ideologien ble virkelig. Hvorfor skulle noen gidde å jobbe livet av seg og ta store sjangser når man likevel sulter og dør fordi eliten utnytter en på det groveste? Uten rettferdighet eller fornuft er det ingen grunn til å gidde å leve eller tenker på andre når man har null å tjene på det. Mennesket er grådig i natur og vi skal derfor leve med masse korrupsjon og elendighet. Lurer fryktelig på hvordan dette skulle gå.. Hva er argumentene deres rasister? 8430688[/snapback] Sprøytet du ga meg hadde absolutt ingenting med hva jeg spurte om, jeg ser det er vansklig for deg å svare på dette så du vrir deg unna og bruker det overbrukte ordet "Rasist". Dette begynner å bli gammelt. Endret 21. april 2007 av Myagos Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Sprøytet du ga meg hadde absolutt ingenting med hva jeg spurte om, jeg ser det er vansklig for deg å svare på dette så du vrir deg unna og bruker det overbrukte ordet "Rasist". Dette begynner å bli gammelt. 8434736[/snapback] Når du blander kortene mellom hva partiet Rødt er, hva som foregikk i et land for snart 30 år siden og dine kapitalistiske meningen blir det hele ganske useriøst. Du fikk derfor et useriøst innlegg i retur. Etter responsen og dømme så er det greit å slenge dritt om venstresiden, men når noen påpeker holdninger som eksisterer på høyresiden (jeg sier ikke at alle har slike holdninger) blir det plutselig FY FY! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Når du blander kortene mellom hva partiet Rødt er, hva som foregikk i et land for snart 30 år siden og dine kapitalistiske meningen blir det hele ganske useriøst. Du fikk derfor et useriøst innlegg i retur. Etter responsen og dømme så er det greit å slenge dritt om venstresiden, men når noen påpeker holdninger som eksisterer på høyresiden (jeg sier ikke at alle har slike holdninger) blir det plutselig FY FY! 8435860[/snapback] Når du setter FrP og rasister i samme kategorisk henvisning ber du jo om å få litt bråk. Det er som om jeg skulle sagt Rødt og massemordere i samme kategorisk henvisning i et innlegg hvor jeg skulle argumentere for mine egne meninger. Jeg hadde fått bråk fra dere igjen. Og det er en like usann kategorisk henvisning som Frp og rasister. Forøvrig ber jeg om at vi holder en seriøs og nøytral tone i debatten, da det opprinnelige emnet er veldig interessant. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Full, eller? Med dette inntar du posisjonen som den største klovnen på forumet. Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen. Innlegg med personangrep vil kunne bli fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel. (Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.) Lenke til kommentar
McFly Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Naturen har gitt oss en urkraft som driver oss til å gjøre alt for å overleve. En forutsetning for å tilfredstille dette instinktet er at man evner å stille seg bedre rustet enn gjennomsnittet.Johnny Puma 8426319[/snapback] Nå er har det jo eksistert ganske mange primitive stammesamfunn som kan sannelig kan klassifisere som rimelig klasseløse. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Om man mener marxismen vil fungere i Norge eller ei vil den iallefall ikke funke i Afrika 8431701[/snapback] Det er umulig å snakke om marxisme i Afrika. Marx selv hevdet nemlig at marxisme kun ville fungerer i samfunn som hadde hatt kapitalisme først. Et krav som svært få at de kommunistiske landene har oppfylt. Nå hevder jeg for all del ikke at marxismen hadde fungert i rike land idag, men det å se på landene som har hatt marxisme er ikke en rettferdig test av marxismen. Årsaken er at Marx selv hevdet at marxismen ikke ville fungere i de landene. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Sprøytet du ga meg hadde absolutt ingenting med hva jeg spurte om, jeg ser det er vansklig for deg å svare på dette så du vrir deg unna og bruker det overbrukte ordet "Rasist". Dette begynner å bli gammelt. 8434736[/snapback] Når du blander kortene mellom hva partiet Rødt er, hva som foregikk i et land for snart 30 år siden og dine kapitalistiske meningen blir det hele ganske useriøst. Du fikk derfor et useriøst innlegg i retur. Etter responsen og dømme så er det greit å slenge dritt om venstresiden, men når noen påpeker holdninger som eksisterer på høyresiden (jeg sier ikke at alle har slike holdninger) blir det plutselig FY FY! 8435860[/snapback] Har møtt flere som har disse meningene enda. Jeg er rett og slett nysjerrig på hvordan Rødt som står for dette kan forsvare det.. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Om man mener marxismen vil fungere i Norge eller ei vil den iallefall ikke funke i Afrika 8431701[/snapback] Det er umulig å snakke om marxisme i Afrika. Marx selv hevdet nemlig at marxisme kun ville fungerer i samfunn som hadde hatt kapitalisme først. Et krav som svært få at de kommunistiske landene har oppfylt. Nå hevder jeg for all del ikke at marxismen hadde fungert i rike land idag, men det å se på landene som har hatt marxisme er ikke en rettferdig test av marxismen. Årsaken er at Marx selv hevdet at marxismen ikke ville fungere i de landene. 8438969[/snapback] Det argumentet er bare gyldig dersom Marx hadde en god begrunnelse relevant for hvor marxismen/kommunismen alltid har feilet. Hvis ikke blir det bare appell til autoritet. Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Det argumentet er bare gyldig dersom Marx hadde en god begrunnelse relevant for hvor marxismen/kommunismen alltid har feilet. Hvis ikke blir det bare appell til autoritet. 8441699[/snapback] Rødt mener tidligere forsøk har feilet bl.a. pga mangel på demokrati. Fra prinsipprogrammet: 6.5 Historiske erfaringer Alle det forrige århundrets forsøk på å bygge sosialisme mislyktes og endte opp med samfunn med en ny overklasse ved makta. Realiteten ble etter ei tid et totalitært styre av toppene i parti- og statsbyråkratiet. Disse statene undertrykte alle opposisjonelle, og holdt vanlige arbeidere og bønder nede. De ulike revolusjonene og opprørene kan likevel sies å ha vært rettferdige. De førte i en periode til framskritt; med økonomisk og teknologisk modernisering, og de inspirerte mange undertrykte folk i hele verden. Men ingen av dem ble reelt demokratiske over tid. Årsakene til dette er sammensatte: En sterk imperialistisk omverden motarbeida dem, de hadde en lite utvikla økonomi og de fleste av dem mangla demokratiske tradisjoner. Samtidig fantes det i de sosialistiske bevegelsene feilaktige ideer om at en elite kan lede samfunnet fram til sosialismen på vegne av arbeidsfolk. Et oppgjør med alle slike ideer er nødvendig, om ikke sosialisme i land som Norge skal utvikle seg på samme måten. Historia har vist at det bare er gjennom reelt demokrati og folkelig deltakelse det er mulig å utvikle sosialismen. Rødt tar sterk avstand fra overgrep mot menneskerettigheter, politiske drap og folkemord som er gjennomført i sosialismens navn. http://roedt.no/om/program/sosialisme/ Endret 22. april 2007 av Tokse Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 En sterk imperialistisk omverden motarbeida dem, .... 8441763[/snapback] Det er bra de nå verdsetter demokrati og innser farene ved å innføre kommunisme gjennom væpna revolusjon. Men det overstående vil vel tross alt alltid gjelde, så er det ikke bare å innse at slaget er tapt for kommunismen for all fremtid? Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 En sterk imperialistisk omverden motarbeida dem, .... 8441763[/snapback] Det er bra de nå verdsetter demokrati og innser farene ved å innføre kommunisme gjennom væpna revolusjon. Men det overstående vil vel tross alt alltid gjelde, så er det ikke bare å innse at slaget er tapt for kommunismen for all fremtid? 8442022[/snapback] Hvis denne utviklingen får fortsette i all evighet; hvem vet hvilke reaksjoner som vil komme... (…)i USA, der sjefene i de største selskapene i 1980 tjente 40 ganger mer enn en arbeider, mens de nå tjener 400 ganger så mye. http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/10/28/382023.html Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg driter i hvor mye de rikeste tjener. Jeg bryr meg mye mer om hvordan de fattigste har det. Det appelerer kun til misunnelse å snakke om forskellen hele tiden. Feil fokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå