Gjest Slettet+12341842 Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Nå har jeg som høyre-mann hørt en del snakk om denne marxist-revolusjonen fra partiet Rødts side. Nå har ikke jeg helt skjønt hva denne revolusjonen går ut på (bortsett fra: "En stor revolusjon"), så jeg vil spørre noen spørsmål til de som støtter den. (Jeg spør flere etterhvert) Spørsmål 1 Det er blitt sagt at "Rødt ønsker ikke å gjøre Norge til et nytt Sovjet" og "Rødt står for å innføre marxistmen for fullt i Norge" (hørte det fra en bekjent som er medlem i Rød Ungdom). Hvis dere skal ha en ren marxistme i Norge, og i tilleg vil unngå å skape et nytt Sovjet, hvordan skal dere organisere landsbygda? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Skal vi få en norsk Stalin? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Tja, skal Rødt ta makten så håper jeg det blir med mitt idol Knut Nærum som leder (han er medlem av Rødt). Det kunne bli en ganske artig affære det Men jeg er spent på svaret på spørsmålet her. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg tror ikke de fleste som stemmer rødt er fullt klar over alt det rødt stemmer for, samme vil jeg påpeke til deg efloan. Det er mye man kan kritisere høyre for med deres idelogi. Bare se bakover på hva de har stemt tidligere på stortinget. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg tror ikke de fleste som stemmer rødt er fullt klar over alt det rødt stemmer for, samme vil jeg påpeke til deg efloan. Det er mye man kan kritisere høyre for med deres idelogi. Bare se bakover på hva de har stemt tidligere på stortinget. 8419364[/snapback] Jeg sier for all del ikke at jeg er med i alt Høyre sier og har sagt, bare at jeg ikke helt skjønner hva Rødt står for utenom "revolusjonen". Hadde Rødt hatt makta i Norge hadde jeg flyttet til Estland eller Island Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Jeg sier for all del ikke at jeg er med i alt Høyre sier og har sagt, bare at jeg ikke helt skjønner hva Rødt står for utenom "revolusjonen". Hadde Rødt hatt makta i Norge hadde jeg flyttet til Estland eller Island 8422174[/snapback] Rødt er sosialister - Torstein Dahle sa selv at "revolusjonen" kom til å foregå gradvis. Dvs. bl.a at kapitalismen gradvis skal fases ut.Du må vite Rødts tolkning av sosialisme for at du skal skjønne hva det dreier seg om. Likte denne: "Sosialisme er ikke verdens løsning på alle problemer, sosialisme bare fører til nye!" - Erik (14) Kan du konkretisere hva som er galt med et klasseløst samfunn hvor alle kan føle seg hjemme og være med på å bestemme? Neida, men kan du utdype hvilke nye problemer det skaper? Ps: Jeg er ikke medlem i Rødt eller RU. Edit: leif. Endret 19. april 2007 av Dimanche Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Nå er jeg ikke medlem i rødt men kommunist er jeg. Rødt kommer aldri, aldri til å revolusjonere. Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) hvordan skal dere organisere landsbygda? 8415598[/snapback] Kan du spesifisere spørsmålet litt, jeg forsto ikke helt problemstillingen? Organisere hva ved landsbygda? Tenker du på distriktspolitikk, bøndene, landbrukstilskudd, fiskeripolitikk eller hva? I et rent markedsstyrt samfunn så vil landsbygda skrumpe drastisk inn fordi mange av arealene som idag brukes til dyrket mark, beitemark etc. vil bli ulønnsomme å drive videre. Miljøskadene ved landbruket vil dessuten bli langt værre fordi insentivet vil ligge ved størst mulig produksjon på minst mulig areal, noe som bl.a. medfører at man pumper inn store mengder miljøskadelige stoffer (kunstgjødsel, pesticider etc.) Idag gis de største landbrukstilskuddene i form av areal- og kulturlandskapstøtte for å fremme insentiver for å produsere med svakere intensitet på større arealer og for å fortsette driften av beitemark som bl.a.er helt nødvendig for å ta vare på det biologiske mangfoldet, i og med at en stor del av de rødelista planteartene forutsetter dette biotopet. Ren markedsstyring vil si rasering av landsbygda. Endret 19. april 2007 av Tokse Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Ren markedsstyring betyr ikke nødvendigvis lovløshet (at man kan gjøre hva man vil uten grenser.) Lenke til kommentar
JohnnyPuma Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Kan du konkretisere hva som er galt med et klasseløst samfunn hvor alle kan føle seg hjemme og være med på å bestemme? Neida, men kan du utdype hvilke nye problemer det skaper? Ps: Jeg er ikke medlem i Rødt eller RU. Edit: leif. 8422325[/snapback] Problemet er enkelt og innlysende, hverken mennesker eller andre grupper/arter i naturen er skapt til å leve "klasseløst". Naturen har gitt oss en urkraft som driver oss til å gjøre alt for å overleve. En forutsetning for å tilfredstille dette instinktet er at man evner å stille seg bedre rustet enn gjennomsnittet. Mennesket trenger belønning for å yte, å tro at alle skal finne sin plass i samfunnet for det samme rasjoneringskortet hver uke er i beste fall naivt vrøvl. Johnny Puma Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Nå har jeg som høyre-mann hørt en del snakk om denne marxist-revolusjonen fra partiet Rødts side. Nå har ikke jeg helt skjønt hva denne revolusjonen går ut på (bortsett fra: "En stor revolusjon"), så jeg vil spørre noen spørsmål til de som støtter den. (Jeg spør flere etterhvert) Spørsmål 1 Det er blitt sagt at "Rødt ønsker ikke å gjøre Norge til et nytt Sovjet" og "Rødt står for å innføre marxistmen for fullt i Norge" (hørte det fra en bekjent som er medlem i Rød Ungdom). Hvis dere skal ha en ren marxistme i Norge, og i tilleg vil unngå å skape et nytt Sovjet, hvordan skal dere organisere landsbygda? 8415598[/snapback] Hvorfor skal denne som du sier - landsbygda - organiseres, er Høyre ett organisasjonsparti, tilhenger av sterke reguleringer som virkemiddel? siden dette er noe av det første du spør om? En revolusjon kan være at ett parti får så stor oppslutning, gjerne uventet, slik at det`i seg selv er en revolusjon. Revolusjon kan forekomme innen dataverden, bilindustri, ja overalt og det innebærer ikke nødvendigvis våpen. ( Vet da at væpnet revolusjon var ett mulig valg på 60/70-tallet ). Hvis det er eierforholdene du tenker på, er det Statsskog og den Norske kirke som er blandt de største eierer, i tillegg har vi noen store grunneiere både i sør Norge og nord - Trøndelag, bla. Plathe,s eiendommer. Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Mennesket trenger belønning for å yte, å tro at alle skal finne sin plass i samfunnet for det samme rasjoneringskortet hver uke er i beste fall naivt vrøvl. 8426319[/snapback] Sosialisme sier ikke nødvendigvis at du ikke skal få belønning for å yte. Det finnes mange former for belønnning. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Landsbygda er jo allerede delvis organisert i samvirker som Tine og Gilde. I en sosialistisk økonomi ville sikkert disse blitt videreført. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Jeg sier for all del ikke at jeg er med i alt Høyre sier og har sagt, bare at jeg ikke helt skjønner hva Rødt står for utenom "revolusjonen". Hadde Rødt hatt makta i Norge hadde jeg flyttet til Estland eller Island 8422174[/snapback] Rødt er sosialister - Torstein Dahle sa selv at "revolusjonen" kom til å foregå gradvis. Dvs. bl.a at kapitalismen gradvis skal fases ut.Du må vite Rødts tolkning av sosialisme for at du skal skjønne hva det dreier seg om. Likte denne: "Sosialisme er ikke verdens løsning på alle problemer, sosialisme bare fører til nye!" - Erik (14) Kan du konkretisere hva som er galt med et klasseløst samfunn hvor alle kan føle seg hjemme og være med på å bestemme? Neida, men kan du utdype hvilke nye problemer det skaper? Ps: Jeg er ikke medlem i Rødt eller RU. Edit: leif. 8422325[/snapback] 1. Ok, da har jeg skjønt litt mer av denne revolusjonen 2. "Mottoet" er egentlig bare ment som humoristisk 3. Problemer med sosialisme (i altfor stor grad): A) Det blir ikke skapt nye øknomiske verdier, etter min mening. B) Staten får for mye kontroll over hver enkelt persons hverdag. Hvorfor skal ikke myndige personer få lov til å kjøpe øl i butikken etter et visst tidspunkt på kvelden? Enkelte ting har ikke staten noe med. C) At sosialistene (stort sett) ikke ønsker medlemsskap i EU fører bare til ytterligere isolering fra verdenssamfunnet. Det må til enda mer samarbeid med resten av verden for å løse problemer som f.eks global oppvarming. D) Jeg tror personlig ikke noe på at man får noen stor medbestemmelse i samfunnet om Rødt sitter ved makta. Og til slutt et par sammenhengende spørsmål: Hvorfor er det kun et land i verden hvor man kan ha kommunismen som ideologi (Cuba) uten at folk demonstrerer? I Sovjetunionen måtte man bruke makt (som å sende politiske motstandere o.l. til Sibir) for å holde seg i regjeringskvartalet - hvorfor måtte man ty til slike barbariske ting? Jo: Fordi at gjennomsnitts-sovjeteren ikke ønsket at bolsjevikene skulle sitte ved makta! Det er kanskje også svaret på hvorfor Rødt ikke sitter med makta i Norge? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hvorfor skal denne som du sier - landsbygda - organiseres, er Høyre ett organisasjonsparti, tilhenger av sterke reguleringer som virkemiddel? siden dette er noe av det første du spør om? En revolusjon kan være at ett parti får så stor oppslutning, gjerne uventet, slik at det`i seg selv er en revolusjon. Revolusjon kan forekomme innen dataverden, bilindustri, ja overalt og det innebærer ikke nødvendigvis våpen. ( Vet da at væpnet revolusjon var ett mulig valg på 60/70-tallet ). Hvis det er eierforholdene du tenker på, er det Statsskog og den Norske kirke som er blandt de største eierer, i tillegg har vi noen store grunneiere både i sør Norge og nord - Trøndelag, bla. Plathe,s eiendommer. 8427086[/snapback] Når jeg sier "organiseringen av landsbygda" mener jeg: Hvordan skal man drive gårdene? Kollektivbruk? Nei, Norge skal jo ikke bli et nytt Sovjet. Privateide gårder? Hvordan i all verden skal man løse det, da? Hvis Rødt vinner neste valg: Jeg tror det vil bli bare rot i 1-2 år, og at det vil bli for mye statlig styring i de to siste. For en stund siden diskuterte flere sosialist-politikere hvordan man skulle styrke eggproduksjonen i Norge. Riktig svar (jeg mener): Det har ikke saten noe med; enkelte ting fikser markedet selv. Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 B) Staten får for mye kontroll over hver enkelt persons hverdag. Hvorfor skal ikke myndige personer få lov til å kjøpe øl i butikken etter et visst tidspunkt på kvelden? Enkelte ting har ikke staten noe med. 8430083[/snapback] Rødt mener at alle skal være med å bestemme. Vil ikke folket at det skal være åpent etter kl halv 4, så blir det ikke det. Vil folket at det skal bli åpent på søndager - så blir det altså det. Fra nettsiden Kjerna i sosialismen er at maktforholdene i samfunnet endres fundamentalt. Sosialismen er virkeliggjøringa av et demokratisk samfunnssystem. Den bygger på arbeidermakt i stedet for kapitalmakt. En sosialistisk omvelting er forutsetninga for å bygge et frihetlig og likeverdig samfunn. Hvilken form sosialismen tar må bestemmes av de som skaper den, og kan ikke bestemmes i detalj nå. Hvis du skjønner... Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) 1. Ok, da har jeg skjønt litt mer av denne revolusjonen 2. "Mottoet" er egentlig bare ment som humoristisk 3. Problemer med sosialisme (i altfor stor grad): A) Det blir ikke skapt nye øknomiske verdier, etter min mening. B) Staten får for mye kontroll over hver enkelt persons hverdag. Hvorfor skal ikke myndige personer få lov til å kjøpe øl i butikken etter et visst tidspunkt på kvelden? Enkelte ting har ikke staten noe med. C) At sosialistene (stort sett) ikke ønsker medlemsskap i EU fører bare til ytterligere isolering fra verdenssamfunnet. Det må til enda mer samarbeid med resten av verden for å løse problemer som f.eks global oppvarming. D) Jeg tror personlig ikke noe på at man får noen stor medbestemmelse i samfunnet om Rødt sitter ved makta. Du stemmer jo Høyre, så det er ikke så rart du mener det du skriver her. Og til slutt et par sammenhengende spørsmål:Hvorfor er det kun et land i verden hvor man kan ha kommunismen som ideologi (Cuba) uten at folk demonstrerer? I Sovjetunionen måtte man bruke makt (som å sende politiske motstandere o.l. til Sibir) for å holde seg i regjeringskvartalet - hvorfor måtte man ty til slike barbariske ting? Jo: Fordi at gjennomsnitts-sovjeteren ikke ønsket at bolsjevikene skulle sitte ved makta! Det er kanskje også svaret på hvorfor Rødt ikke sitter med makta i Norge? 8430083[/snapback] Om du ser litt utenfor VG og Dagbladet så finner du raskt ut at det du sier der ikke stemmer. Gjennomsnittsnordmannen ønsker ikke at noen skal sitte med makta i Norge (ingen partier har over 50% av stemmene), men det betyr ikke at vi skal ha anarki her i landet. Det er også feil å sammenligne partiet Rødt med Bolsjevikene og kommunismen i Soviet. Jeg vil også minne deg om at marxime ikke er det samme som kommunisme. Edit: Global oppvarming er ikke et globalt problem for menneskeheten, men et problem for de som ikke har ressurser til å klare seg. Endret 20. april 2007 av CAT0 Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Vil ikke Rødt/Kommunistene at alle skal tjene det samme. At ingen skal tjene mer andre uansett hva så det blir rettferdig? Vel jeg har grublet og tenkt på hvordan det er mulig å leve slik uten å gå tilbake til steinalderen. Fremtidens teknologi ville gått rett til helvete hvis denne ideologien ble virkelig. Hvorfor skulle noen gidde å jobbe livet av seg og ta store sjangser når man likevel tjener like lite en importert vaskedame fra utlandet? Uten konkuranse eller fremgang er det ingen grunn til å utvikle noe nytt eller bedre når man har null å tjene på det. Mennesket er grådig i natur og slikt ville bare bringe masse korrupsjon og elendighet. Lurer fryktelig på hvordan dette skulle gå.. Hva er argumentene deres kommunister? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Vil ikke Rødt/Kommunistene at alle skal tjene det samme. At ingen skal tjene mer andre uansett hva så det blir rettferdig? Vel jeg har grublet og tenkt på hvordan det er mulig å leve slik uten å gå tilbake til steinalderen. Fremtidens teknologi ville gått rett til helvete hvis denne ideologien ble virkelig. Hvorfor skulle noen gidde å jobbe livet av seg og ta store sjangser når man likevel tjener like lite en importert vaskedame fra utlandet? Uten konkuranse eller fremgang er det ingen grunn til å utvikle noe nytt eller bedre når man har null å tjene på det. Mennesket er grådig i natur og slikt ville bare bringe masse korrupsjon og elendighet. Lurer fryktelig på hvordan dette skulle gå.. Hva er argumentene deres kommunister? 8430591[/snapback] Vil ikke FrP/Rasistene at alle som ikke er født i vesten skal sulte og dø. At ingen som har rike foreldre skal få utdannelse og at bare de rike skal få lov til å vite hva "rettferdighet" er? Vel jeg har grublet og tenkt på hvordan det er mulig å leve slik uten å gå tilbake til steinalderen. Fremtidens teknologi ville gått rett til helvete hvis denne ideologien ble virkelig. Hvorfor skulle noen gidde å jobbe livet av seg og ta store sjangser når man likevel sulter og dør fordi eliten utnytter en på det groveste? Uten rettferdighet eller fornuft er det ingen grunn til å gidde å leve eller tenker på andre når man har null å tjene på det. Mennesket er grådig i natur og vi skal derfor leve med masse korrupsjon og elendighet. Lurer fryktelig på hvordan dette skulle gå.. Hva er argumentene deres rasister? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Mennesket trenger belønning for å yte, å tro at alle skal finne sin plass i samfunnet for det samme rasjoneringskortet hver uke er i beste fall naivt vrøvl. 8426319[/snapback] Sosialisme sier ikke nødvendigvis at du ikke skal få belønning for å yte. Det finnes mange former for belønnning. 8429416[/snapback] Spennende. Vi snakker vel her om "åndelig belønning"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå