Dorian Gray Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hva er tåpelig med å ikke gi et menneske en sjanse til? Hvis det ikke er en selvfølge at det er tåpelig, så er det sannsynligvis ingenting jeg kan skrive nå som vil overtale deg. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hva er tåpelig med å ikke gi et menneske en sjanse til? Hvis det ikke er en selvfølge at det er tåpelig, så er det sannsynligvis ingenting jeg kan skrive nå som vil overtale deg. 8440944[/snapback] Har noen du har vært skikkelig glad i noen gang vært utro mot deg? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hva er tåpelig med å ikke gi et menneske en sjanse til? Hvis det ikke er en selvfølge at det er tåpelig, så er det sannsynligvis ingenting jeg kan skrive nå som vil overtale deg. 8440944[/snapback] Har noen du har vært skikkelig glad i noen gang vært utro mot deg? 8441007[/snapback] Jeg antar at ved å svare nei her så vil du kalle min argumentasjon irrelevant, så jeg velger å lyge og si ja. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Nei, sier ikke at dine utsagn er irrelevent, men jeg skal lett stå inne for at jeg synes du har veldig sterke meninger om ting du ikke helt vet hva innebærer... Blir litt som å skryte av hvor enkelt det er å drible, uten selv å ha rørt i en ball. Mener ikke å være respektløs, men her virker det som om du muligens er i litt fremmed farvann... Endret 22. april 2007 av LiamH Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg kan si at jeg ville tilgitt en jente som tidligere har vært utro, og det er gjerne det vi snakker om nå, er det ikke? Jeg er usikker på om jeg kunne tilgitt en kjæreste jeg var glad i hvis hun var utro med meg, men hvis det har skjedd tidligere i livet så ville jeg gitt henne en sjanse til, og ikke diskvalifisert henne med en gang, slik det virker som flere her ville gjort. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Vel, jeg bare lurte på hvordan/om det er lurt å spørre om hvor mange kjæresten har hatt sex med? 8415239[/snapback] Ikke spør - du vil neppe like svaret. Og sånn for ordens skyld; samme hva du gjør i senga så har alltid noen vært der før og gjort det samme. Kanskje tilogmed mye bedre enn deg... Nuh, hjalp det på selvtilliten Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Man gir nok den personen en sjanse, men tviler på jeg personlig hadde gått inn med samme tro og selvtillit vist jeg viste fyren hadde vært utro mot exen og muligens flere. Jeg hadde nok ikke stolt blind på han som jeg kanskje ville ha gjort vist jeg viste at den samme fyren aldri hadde vært utro. Om det da er smart å si man har vært utro? Spørr damen ville jeg sagt at du hadde det, men angret ( vist man gjorde det da ). Men vist det ikke blir noe tema så er det ingen vits heller å rope det ut til halve verden. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvis innstillingen til damen er "en gang utro, alltid utro" og jeg har gjort den tabben en gang i mitt liv, så gjør hennes innstilling til at jeg må velge mellom å være ærlig eller beholde jenten. Hvis det viser seg at vi holder sammen lenge og er lykkelig (og trofaste) fordi jeg holdt det hemmelig, er det da uetisk at jeg sa at jeg aldri hadde vært utro? Er det bedre at jeg innrømmer det og er ærlig, og blir dumpet på stedet grunnet hennes mangel på tro (evt gjør henne skeptisk, slik at helt uskyldige ting som å kysse en venninne på kinnet får henne til å tro at jeg gjentar tabben fra tidligere av)? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg kan si at jeg ville tilgitt en jente som tidligere har vært utro, og det er gjerne det vi snakker om nå, er det ikke? Jeg er usikker på om jeg kunne tilgitt en kjæreste jeg var glad i hvis hun var utro med meg, men hvis det har skjedd tidligere i livet så ville jeg gitt henne en sjanse til, og ikke diskvalifisert henne med en gang, slik det virker som flere her ville gjort. 8441099[/snapback] Alle disse meningene som har flakset i mellom her, er veldig forskjellige og de som har sett på en partners tidligere erfaringer som totalt irrelevent, fremstår for meg som ganske skånet for de opplevelsene som gjør at jeg og flere finner det viktig å se ann en partner ut fra det livet de har levd og de valgene de har tatt. Om du ville gitt en person en ny sjangse hvis de var utro før, vil jeg tro var ganske avgjørende ut fra om du selv har opplevd utroskap tidligere. Med andre ord, så tror jeg at du sier det du sier, fordi du ikke har opplevd utroskap. Hadde du gjort det, så hadde du neppe vært like "frisinnet". Det som av og til provoserer meg her inne, er denne "cool"-holdningen som flere har til dette emnet og det prates av mange om det, som om sex var den enkleste ting i verden og helt uten komplikasjoner. Hva hver enkelt her inne synes, er helt opp til dem. Jeg er glad at jeg er ferdig med den fasen og har lært min lekse, noe som mange her inne sansyneligvis kommer til å gjøre med den holdningen de har. Det at det derimot argumenteres mot det å ta forbehold, som om at det var gammeldags eller overdrevet, synes jeg er utrolig komisk, særlig når det åpenbart kommer fra folk som ikke har den villeste anelse hva de prater om. Den dagen man opplever noe som kan knyttes til dette emnet, så vil jeg sterkt tro at både erfaringene og følelseskaoset man går igjennom, kommer til å tilføre en litt større ydmykhet til hva man tenker om saken. For å gjøre en lang historie kort, og jeg mener ikke det som nedlatende, men jeg føler meg ganske "gammel" i denne tråden, for å si det slik. Mitt poeng er at før eller siden, så kommer mange her inne til å bli like "gammel" og jeg tror bare at holdningene vil være litt anderledes da. Det ble nevnt her tidligere at man ikke har noe rett til å spørre hvor mange man har ligget med og hvilke valg de har tatt frem til nå. Vel, jeg forbeholder meg retten til å vite, hvis noen skal få tilang til min tillit og mine følelser! Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Jeg er enig i mye om det du sier LiamH. Utrolig hvor komplisert et slik enkelt spørsmål kan få til svar Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg håper jeg beholder min carefree-innstilling, egentlig. Det virker som jeg har det bedre. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg håper jeg beholder min carefree-innstilling, egentlig. Det virker som jeg har det bedre. 8441345[/snapback] Ingen skal ta den fra deg vettu Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Hehe. Jasså da? Men jeg syns fremdeles det er riktig å spørre om dette. Dersom du vil vite svaret, får du tåle svaret. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Jeg håper jeg beholder min carefree-innstilling, egentlig. Det virker som jeg har det bedre. 8441345[/snapback] Det du ikke vet, har du ikke ondt av... helt til det kommer å slår deg i trynet! Jeg unner ingen opplevelsen, men jeg unner dem erfaringen. Din carefree-holdning fungerer sikkert til et visst punkt, men jeg garanterer at du ikke kommer til å gå gjennom livet uten å få en større brist i den. Om du har det bedre enn meg, kan vel bare avgjøres ut fra hva man definerer som lykke. Jeg er sjeleglad for at jeg har de erfaringene jeg har og at jeg har lært meg å ta ordentlig vare på meg selv. Aldri i livet om jeg ville blitt 20 år igjen og gått igjennom alt av utfordringer på nytt og enda en gang ha måttet høste erfaringene og kunnskapen om hvordan jeg skulle takle dem... Endret 22. april 2007 av LiamH Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg håper heller ikke at jeg opplever utroskap, men jeg håper enda mer at jeg ikke lar enkelte hendelser endre synet mitt på folk. Det siste jeg vil er å oppleve utroskap fra en jente, og la det gå utover den neste jenten. Hvis jeg må begynne å forklare skepsisen min med dårlige erfaringer, så vil jeg nok selv føle at jeg behandler henne urettferdig og at paranoiaen har tatt over. Spørsmålet blir vel hva som er smartest; å være "safe" ved å ekskludere en større del av befolkningen som har tidligere oppført seg "dårlig, eller å være "sorry" ved å ta sjansen og risikere å bli såret igjen. Jeg liker å være åpen til de fleste mennesker, og gi alle som fortjener det (altså, det er alltid forskjell på "jeg var utro en gang og angrer" og "jeg har vært utro i hvert forhold, men tror det skal gå bra denne gangen") en sjanse til å vise at de kan lære av sine feil. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvilket grunnlag sier du det på? 8420729[/snapback] Sannsynligvis paranoia og fordommer. 8420763[/snapback] Dog hadde det vært interessant å se om det var en korrelasjon, så kunne man sluppet sepskulasjonen.. AtW 8437851[/snapback] Om det så finnes en statistikk som passer til utsagnet, så er det likevel ikke noe jeg gidder å dømme på forhånd. Er et menneske kronisk utro så er det ikke noe galt med å holde seg unna, men å ikke kunne tilgi ett tilfelle av utroskap blir bare tåpelig. Hvis jeg først var utro og innrømte det fordi jeg ville være ærlig med den nye kjæresten, og hun dumpet meg fordi jeg hadde vært utro tidligere, så er det ikke akkurat motivasjon til å være ærlig og innrømme det fremover. 8440567[/snapback] Vi "dømmer" folk på forhånd hele tiden, man prøver hele tiden å danne seg et bilde av hvordan et menneske er, også igjennom spørsmål. Det er måten vi mennesker fungerer på. At man gjør det betyr ikke at man automatisk vil dumpe noen fordi vedkommende har hatt mange partnere. AtW Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Om det så finnes en statistikk som passer til utsagnet, så er det likevel ikke noe jeg gidder å dømme på forhånd. Er et menneske kronisk utro så er det ikke noe galt med å holde seg unna, men å ikke kunne tilgi ett tilfelle av utroskap blir bare tåpelig. Hvis jeg først var utro og innrømte det fordi jeg ville være ærlig med den nye kjæresten, og hun dumpet meg fordi jeg hadde vært utro tidligere, så er det ikke akkurat motivasjon til å være ærlig og innrømme det fremover. 8440567[/snapback] Mulig jeg har misforstått deg tidligere her, men mener du utroskap begått i tidligere forhold? I så fall er jeg enig med deg at det er tåpelig, med mindre det er snakk om gjentatte hendelser. Jeg kan si at jeg ville tilgitt en jente som tidligere har vært utro, og det er gjerne det vi snakker om nå, er det ikke? Jeg er usikker på om jeg kunne tilgitt en kjæreste jeg var glad i hvis hun var utro med meg, men hvis det har skjedd tidligere i livet så ville jeg gitt henne en sjanse til, og ikke diskvalifisert henne med en gang, slik det virker som flere her ville gjort. 8441099[/snapback] Hvis jeg har tolket deg riktig over her så er jeg enig med deg. Jeg er ihvertfall ikke så langt unna. Det blir bare litt vrient å forstå hva du mener når du snakker om å tilgi folk for ting de har gjort før de evt traff deg. Dersom jeg er helt på jordet med det jeg skviver her nå blir de to uttalelsene jeg har markert rimelig motsigende. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg håper heller ikke at jeg opplever utroskap, men jeg håper enda mer at jeg ikke lar enkelte hendelser endre synet mitt på folk. Det siste jeg vil er å oppleve utroskap fra en jente, og la det gå utover den neste jenten. Hvis jeg må begynne å forklare skepsisen min med dårlige erfaringer, så vil jeg nok selv føle at jeg behandler henne urettferdig og at paranoiaen har tatt over. Spørsmålet blir vel hva som er smartest; å være "safe" ved å ekskludere en større del av befolkningen som har tidligere oppført seg "dårlig, eller å være "sorry" ved å ta sjansen og risikere å bli såret igjen. Jeg liker å være åpen til de fleste mennesker, og gi alle som fortjener det (altså, det er alltid forskjell på "jeg var utro en gang og angrer" og "jeg har vært utro i hvert forhold, men tror det skal gå bra denne gangen") en sjanse til å vise at de kan lære av sine feil. 8441439[/snapback] Nettopp! Og derfor er dette spørsmålet som vi diskuterer, er et fullstendig naturlig spørsmål som det må være lov å stille. Det er ikke bare slik at en som har flydd rundt før, har retten til å sitte der og fraskrive seg den utryggheten en slik måte å leve på, tilfører et forhold. På samme måte, må man vise forståelse den andre veien også. Derfor påstår jeg at antall partnere ikke automatisk sier noe om hvem du er, men at tanken bak måten man lever på, har mye å si. Hvis et slikt spørsmål gir en person et så stort ubehag, at de ungår det, så er vel det ganske selvforklarende! Det å sitte og si at "hva jeg har gjort frem til nå, har ikke du noe med", er en rimelig kynisk og naiv tankemåte. Hvem du er og de valgene du har tatt, er definitivt noe din fremtidige partner har noe med, i og med at det er denne personen som skal stole på deg og bli glad i deg! Tror uansett, at vi er mer enige enn det kommer frem her. Vi prater bare litt mye forbi hverandre. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvis jeg har tolket deg riktig over her så er jeg enig med deg. Jeg er ihvertfall ikke så langt unna. Det blir bare litt vrient å forstå hva du mener når du snakker om å tilgi folk for ting de har gjort før de evt traff deg. Dersom jeg er helt på jordet med det jeg skviver her nå blir de to uttalelsene jeg har markert rimelig motsigende. 8441769[/snapback] Det ser ut som du tolket riktig; jeg ville tilgitt et tidligere tilfelle av utroskap hvis dette var noe personen angret på, uten at jeg er sikker på om jeg kunne tilgitt at personen var utro mot meg. LiamH: Hvis svaret på et slikt spørsmål fører til skepsis og paranoia, fordi han som hørte svaret ikke likte det, så er det ikke fortiden som ødelegger forholdet, men hvordag den andre takler det. Det er dette jeg ikke liker. Man må gjerne være ærlig, men hvis man har innstilt seg til å unngå folk som har gjort feil i livet, så kan man ende opp med å ekskludere mennesker man ikke burde basert på det man tror man vet om livsstilen. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Svar til første post: Hvorfor ikke vite det? Forholdet er sånn halvveis skakkjørt om man må skjule dette dersom man skal ha det bra sammen. Tror seriøst jeg hadde begynt å lure, om dama ikke sa seg villig til å oppgi hvor mange hun hadde invitert i "heimen". Da kan man jo faktisk ikke kjenne den personen man er i et forhold med så godt som man ønsker da. Hvorfor ikke si det? Det spiller da ingen rolle, utenom hvis hun har en rimi-pose i russeluen. Nei, åpenhet og ærlighet er noe som prioriteres. Heller det enn å late som om man ikke har hatt noe fortid på godt eller vondt, og fortsette med spillet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå