fireofawakening Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Du får skaffe deg en "ærlig ordbok" og slå opp, da vet du. Den eneste som kan være relevant for å fortelle oss hva Gud legger i ordene "godt" og "ondt" må være bibelen. Skal du leke deg rundt med begreper man trenger spesiell innsikt i for å kunne benytte seg av - så får du definere dem. Hvis det faller vanskelig, kan du ikke bare si hvilke ord det gjelder, så skal jeg se om jeg ikke kan hjelpe deg. Hvis det er begrepet "ondt" du sikter til, så tenker jeg f.eks. på "onde gjerninger" som å brenne folk levende fordi de ikke trodde at Jesus var Gud. Som jeg prøvde å gjøre klart for deg, så må du bevise at dette er "ondt". I ditt forsøk må du være oppmerksom på at heksebrenning var helt vanlig i middelanderen; i dagens norge mener 99.9% av folket at det er greit å ramme uskyldige med tvang (psykopater som de ofte kalles), og at det skal stjeles over 2/3 av enhver nordmanns produkt, og i Iran steiner de kvinner for å ha vært "urene". Lykke til. Hva var det som drev folk til å gjøre slikt? Frykten for selv å bli brent dersom de ikke gjorde det? Frykten for å komme til helvete dersom de ikke gjorde det? Forsikringen fra prestene om at det var riktig å gjøre det? Ikke spør meg. Jeg er imot initial tvang, da dette er hva -jeg- mener er urett. "Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg", sa en gang en klok mann. Dette er en villfarelse. La oss se om du greier å definere den. Jeg tror menneskene er fullt kapable til å definere hva som er "godt" og "ondt", uten innblanding fra et presteskap som hevder at de taler på vegne av Gud. Som jeg har skrevet ovenfor så kan det by på problem. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Du får skaffe deg en "ærlig ordbok" og slå opp, da vet du. Den eneste som kan være relevant for å fortelle oss hva Gud legger i ordene "godt" og "ondt" må være bibelen. Skal du leke deg rundt med begreper man trenger spesiell innsikt i for å kunne benytte seg av - så får du definere dem. 8458904[/snapback] Jeg har ingen ambisjoner om noen gang å forstå hva Gud legger i ordene "godt" og "ondt" - jeg forholder meg til hva presteskapet forteller oss at Gud mener. Som jeg før har skrevet, jeg mener at menneskene selv er i stand til å definere hva som er "godt" og hva som er "ondt" i forhold til dem selv. Jeg tenkte ikke på heksebrenning i det hele tatt - jeg visste ikke en gang at hekser ikke trodde at Jesus var Gud. Jeg vet ikke hva hekser angivelig trodde på. Jeg tenkte på grupper av mennesker hvis eneste "forbrytelse" var at de ikke trodde på den Hellige Treenighet, og at Jesus nok var Guds sønn, men han var selv et menneske. Pussig nok mente de å finne støtte for dette synet i Bibelen. Men med overlegen militær støtte hadde de Roma-tro prestene fritt spillerom. Alle de "vantro" ble brent. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 "Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg", sa en gang en klok mann. Dette er en villfarelse. La oss se om du greier å definere den. 8458904[/snapback] Hæ? Nå forsto jeg ikke hva du mentè. Hva er det som er en villfarelse? Hva er det jeg skal definere? Villfarelsen? Hvis jeg ikke ville like at noen brente meg på bålet pga. noe jeg trodde på, så bør heller ikke jeg brenne andre på bålet pga. noe de tror på. Hvis jeg ikke ville like at noen ustraffet stjal fra meg, så bør heller ikke jeg ustraffet kunne stjele fra andre. Jo, jeg synes man kommer ganske langt med den, jeg. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 nebrewfoz: I første posten demonstrerer du at du ikke har til ambisjon å rydde opp i rotet ditt, men vil heller benytte deg av begreper ingen her vet hva betyr. Jeg forstår at uærlige mennesker finner slik oppførsel behendig. Når det gjelder eksempelet mitt med hekser har ikke dette noe med Gud eller Jesus å gjøre, men er bare der til hensikt å vise deg hvor divergerende meninger det finnes i spørsmålet om "godt" og "ondt". I din andre post, derimot, avslører du at du ikke vet hva villfarelse er, og samtidig forstår vi at du må ha svært radikale meninger til hva anstendig mellommenneskelig oppførsel angår. Mht. prinsippet til den gamle mannen (autoriteten) du viser til, så forstår vi at det må være greit å forbryte seg seksuelt på en kvinne, bare man ønsker at hun skal gjøre det samme tilbake. I følge nebrewfoz er personer som serverer slike prinsipper "klok". Lenke til kommentar
goggys Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Koranen har ikke blitt forandret av mennesker i det hele tatt. 8416320[/snapback] Ikke forandret? Det er jo mennesker som har skrevet den. 8416341[/snapback] Du glitrer som stjerner med din uvitenhet. Koranen's opprinnelse er kjent, og Savage-garden har rett. Det er Allah som sendte Koranen til Hz. Muhammed i kaptiler gjennom engelen Hz. Cebrail (Gabriel på norsk). Gjør litt research før du kommenterer ting du ikke har peiling på. 8457836[/snapback] Ja da kan jo du komme med konkrete vitenskapelig godkjente beviser på at "Allah" har sendt denne koranen til Muhammed, og uansett hvor lenge du leter etter dette vil du ikke finne det. Gjør litt research selv før du kommenterer ting du ikke kan bevise. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Mht. prinsippet til den gamle mannen (autoriteten) du viser til, så forstår vi at det må være greit å forbryte seg seksuelt på en kvinne, bare man ønsker at hun skal gjøre det samme tilbake. I følge nebrewfoz er personer som serverer slike prinsipper "klok". 8460865[/snapback] Jeg synes ikke det er sammenlignbart i det hele tatt. Jeg ville ikke like at noen forgrep seg på meg mot min vilje, derfor bør ikke jeg forgripe meg på andre mot deres vilje. Men, kanskje fordi det alltid er noen som skal så tvil om hva som er rett og galt, så er det vanlig å etablere et sett med lover. I Norge kommer ikke disse fra oven, men vedtas av en demokratisk valgt lovgivende forsamling. PS. Den "gamle mannen" som du kaller ham, ble ifølge legenden bare noen og tredve år. Han ble korsfestet, døde og ble begravet. Og så begynte det å balle på seg ... Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg synes ikke det er sammenlignbart i det hele tatt. Jeg ville ikke like at noen forgrep seg på meg mot min vilje, derfor bør ikke jeg forgripe meg på andre mot deres vilje. Men, kanskje fordi det alltid er noen som skal så tvil om hva som er rett og galt, så er det vanlig å etablere et sett med lover. I Norge kommer ikke disse fra oven, men vedtas av en demokratisk valgt lovgivende forsamling. Det stemmer vel. Disse lovene har imidlertid ingen relevanse for hva som er rett og galt, da de er kommet til ved en villfarelse: appell til majoritet. PS. Den "gamle mannen" som du kaller ham, ble ifølge legenden bare noen og tredve år. Han ble korsfestet, døde og ble begravet. Og så begynte det å balle på seg ... 8461122[/snapback] Det tviler jeg ikke på. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Men, kanskje fordi det alltid er noen som skal så tvil om hva som er rett og galt, så er det vanlig å etablere et sett med lover. I Norge kommer ikke disse fra oven, men vedtas av en demokratisk valgt lovgivende forsamling. Det stemmer vel. Disse lovene har imidlertid ingen relevanse for hva som er rett og galt, da de er kommet til ved en villfarelse: appell til majoritet. 8461187[/snapback] OK ... Hva slags styresett anbefaler du, egentlig? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hadde uansett ikke begynt å tilbedt gud. Å tilbe en annen rase bare fordi de er bedre en deg er bare kvalmt, og minner mistenkelig mye om en gjeng med tyskere på 30-40 tallet. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvilke religioner da? 8414859[/snapback] Jeg må bare si disse: Jødedommen, Islam og Kristendommen. 8414904[/snapback] Savage-Garden hver gang du starter debatt eller skriver innlegg så viser du en arrogant holdning til religion. Jødedommen, islam og kristendommen er 3 religioner, mens i verden har vi helt sikkert like mange religioner som det er språk. Allikevel er det visst bare disse tre som er "virkelige" relgioner. Faktum er at naturreligioner (dvs alt annet enn disse tre fra asia) dominerte verden. Disse religionene har ikke noe behov for at alle skal tro på det samme, og derfor er også mange av disse forsvunnet. Tror du ikke det finnes andre religioner? Tror du ikke det finnes andre guder? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvilke religioner da? 8414859[/snapback] Jeg må bare si disse: Jødedommen, Islam og Kristendommen. 8414904[/snapback] Savage-Garden hver gang du starter debatt eller skriver innlegg så viser du en arrogant holdning til religion. Jødedommen, islam og kristendommen er 3 religioner, mens i verden har vi helt sikkert like mange religioner som det er språk. Allikevel er det visst bare disse tre som er "virkelige" relgioner. Faktum er at naturreligioner (dvs alt annet enn disse tre fra asia) dominerte verden. Disse religionene har ikke noe behov for at alle skal tro på det samme, og derfor er også mange av disse forsvunnet. Tror du ikke det finnes andre religioner? Tror du ikke det finnes andre guder? 8461955[/snapback] Les de fem–seks første innleggene i denne tråden. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Ja denne debatten ble splittet? Det er en stund siden så jeg har glemt det. Det er uansett en annen debatt nå. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Les de fem–seks første innleggene i denne tråden.8462027[/snapback] Jeg gjorde som du sa, og fikk meg en god latter! Lenke til kommentar
Myst Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Koranen har ikke blitt forandret av mennesker i det hele tatt. 8416320[/snapback] Ikke forandret? Det er jo mennesker som har skrevet den. 8416341[/snapback] Du glitrer som stjerner med din uvitenhet. Koranen's opprinnelse er kjent, og Savage-garden har rett. Det er Allah som sendte Koranen til Hz. Muhammed i kaptiler gjennom engelen Hz. Cebrail (Gabriel på norsk). Gjør litt research før du kommenterer ting du ikke har peiling på. 8457836[/snapback] Ja da kan jo du komme med konkrete vitenskapelig godkjente beviser på at "Allah" har sendt denne koranen til Muhammed, og uansett hvor lenge du leter etter dette vil du ikke finne det. Gjør litt research selv før du kommenterer ting du ikke kan bevise. 8460992[/snapback] Jeg trenger ingen research, jeg er muslim selv og vet allerede det jeg skal vite. Vil du ha bevis, så er Koranen det beste fysiske beviset man kan få. Og mens jeg er i gang: vis litt respekt for andre heretter. og ikke trekk meg inn i det for det jeg sa til andre fyren, jeg skrev det av opplagte grunner. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg trenger ingen research, jeg er muslim selv og vet allerede det jeg skal vite. Vil du ha bevis, så er Koranen det beste fysiske beviset man kan få.8462397[/snapback] Så man skal ikke overbevises, man skal bare tro? Forstår jeg deg rett da? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Så man skal ikke overbevises, man skal bare tro? Forstår jeg deg rett da? 8462408[/snapback] Nåda, husk at det er viktig å holde tro hevet over trivielle ting som logikk, kritisk tenkning og fakta. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg trenger ingen research, jeg er muslim selv og vet allerede det jeg skal vite. Vil du ha bevis, så er Koranen det beste fysiske beviset man kan få.8462397[/snapback] Så man skal ikke overbevises, man skal bare tro? Forstår jeg deg rett da? 8462408[/snapback] Der sa du det Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Om religionene "er sanne" eller ikke, vet jeg ikke helt hva du mener med, men jeg kan lime inn en snutt med tekst om folkene som velger religion og hvorfor dem gjør det: "Religion is not destructive. People are destructive, and the most destructive people use religion not for the sake of being religious (which they are not although they claim to be) but for the sake of rallying supporters and drawing boundaries. For the vast majority of people religion serves the same purpose as a flag or a team jersey: it lets ..." Før flamingen begynner, så vil jeg at du skal lese det nøye, OG forstå det som sies her. Det er mye sannhet i det. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Jeg er så redd for at religionene er sanne at jeg prøver å følge dem alle, men jeg må innrømme at jeg synes det er ganske vanskelig å kombinere Åsatroens krav om at du må dø i kamp for å komme til Valhall med Buddhismens krav til at man ikke skal skade en eneste levende skapning for å komme til Nirvana. Men så lenger jeg får ofre jomfruer til Solguden og steine min bror hvis han har homosex så er vel alt greit for meg. Ops! Må huske å betale regningen fra Scientologene før jeg får purring! Endret 24. april 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Dersom religion viser seg å være sanne, ville jeg ikke fulgt den i det hele tatt. Maken til ondskap, diskriminering og lidelse har jeg aldri vært borti. Jeg vil heller havne i helvete. Religion er og forblir fiksjon, heldigvis. (Skummel fiksjon, indeed.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå