Red Frostraven Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Men ingen kan vite det! 8421033[/snapback] Vite hva da? Ingen kan vite om gud har løyet til menneskene når han angivelig sier at alle ikke-troende og feil-troende skal i ildsjøen -- i tre seperate religiøse bøker? Hvorfor skal en gud eller profetene ty til løgner? Er muhammed en løgner? (Om Koranen er skrevet fritt av menneskene så er fremdeles ikke bibelen det; det står i bibelen at alt som er skrevet i den er skrevet av mennesker som har guds ånd i seg -- så å påstå at noen annen enn gud har skrevet den er ikke annet enn blasfemi.) Lenke til kommentar
mariux Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) I tillegg har jeg problemer med å se for meg at en ordentlig gud skulle være så utrolig egoistisk og lage så dumme regler. Jeg klarer ikke å respektere en gud som er så utrolig opptatt av at alle skal tilbe ham. Du skal ikke ha andre guder enn meg.Er det så utrolig viktig da? Hvorfor er det så utrolig viktig at folk tilber deg? Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. Hvorfor ikke? Er dette verdt et bud? Du skal holde hviledagen hellig. Hvorfor? Er dette verdt et bud? Du skal ære din far og din mor. Er dette virkelig så viktig at det fortjener en plass her? Du skal ikke slå i hjel. Fin Du skal ikke bryte ekteskapet. Seriøst? Er dette et av de 10 bud? Hadde jeg aldri trodd. Utrolig lite viktig, absolutt ikke verdt en plass her. Du skal ikke stjele. Fin Du skal ikke tale usant om din neste. Du skal ikke spre falske rykter om folk? Nok en gang, er dette virkelig så viktig? Du skal ikke begjære din nestes eiendom. Du skal ikke ha lyst å stjele? Dette har du jo allerede dekket over. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Haha, høres veldig ut som slaver de arbeidsfolkene det er snakk om her... Jeg synes det er utrolig mye som mangler her, istedenfor å ha med ting om f.eks. voldtekt så er det blitt nedprioritert for å ha med at man ikke skal lyve. Endret 19. april 2007 av mariux Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg har alltid moret meg litt over at gudstjenester holdes på søndager. Lenke til kommentar
nilox Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 En grei nedkrymping av de 10 bud. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg synes det er utrolig mye som mangler her, istedenfor å ha med ting om f.eks. voldtekt så er det blitt nedprioritert for å ha med at man ikke skal lyve. 8425503[/snapback] Minst 2 av disse budene nekter deg å voldta. Konsentrer deg Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hovedsakelig nr 9, men på et høyere abstraksjonsnivå også nr 7, og du skal heller ikke se bortifra at 10 også er appliserbar på dette. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 jeg syns det er et ganske greit sett med regler å leve etter jeg, bortsett fra de 3 første som jeg ikke bryr meg så mye om Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 De ti bud er noe forbannet vrøvl. Vi er Nordmenn og vi hadde ikke levd her om vi hadde fulgt jødenes lover... Om noen engudsreligion fra midtøsten var sann ville jeg heller vært i helvete. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Koranen har ikke blitt forandret av mennesker i det hele tatt. 8416320[/snapback] Ikke forandret? Det er jo mennesker som har skrevet den. 8416341[/snapback] Du glitrer som stjerner med din uvitenhet. Koranen's opprinnelse er kjent, og Savage-garden har rett. Det er Allah som sendte Koranen til Hz. Muhammed i kaptiler gjennom engelen Hz. Cebrail (Gabriel på norsk). Gjør litt research før du kommenterer ting du ikke har peiling på. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Ok, bytt ut "mennesker" med "et menneske", da, så er vi mål. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Du glitrer som stjerner med din uvitenhet. Koranen's opprinnelse er kjent, og Savage-garden har rett. Det er Allah som sendte Koranen til Hz. Muhammed i kaptiler gjennom engelen Hz. Cebrail (Gabriel på norsk). Gjør litt research før du kommenterer ting du ikke har peiling på.8457836[/snapback] Med fare for å starte en stor debatt: Kan du vite at Allah sendte Koranen til Muhammed? Går det an å gjøre research på det? Det eneste vi vet om Koranens tilblivelse er at den har blitt skrevet. Der stopper det vi kan gjøre research på i den sammenhengen. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Hovedsakelig nr 9, men på et høyere abstraksjonsnivå også nr 7, og du skal heller ikke se bortifra at 10 også er appliserbar på dette. 8425863[/snapback] Så. Psykopater kan voldta andre så lenge de ikke føler lyst eller begjær. Flott. Dette er samme gud som dømmer alle som har sex uten å være gift og alle ikke-troende til hel... ildsjøen. På den annen side... hele denne nye Muhammedsaken er interessant. Det kan ikke finnes noen som helst tvil om at mennesker eller ett menneske har skrevet innholdet i koranen. Som også trodde på en gud som dømmer alle som har sex utenfor ekteskapet og de ikke-troende til helvete. Endret 24. april 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvis du finner deg en ærlig ordbok så forstår du at "begjære" også kan være i mening "forlange". Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Ingen kan vite om gud har løyet til menneskene når han angivelig sier at alle ikke-troende og feil-troende skal i ildsjøen -- i tre seperate religiøse bøker? 8421745[/snapback] Gud har blitt tatt i løgn før, men det virker ikke som om han syntes det var så farlig den gangen, så hva skulle forhindre Gud i å lyve om andre ting? (Han er jo litt av en skøyer; tenk bare på alle fossilene han skapte og plasserte nedi jorden for å forvirre oss.) Guds første løgn var vel å si til Adam og Eva at de kom til å dø hvis de spiste av kunnskapens tre. En god del epleskrotter senere vet vi jo at det slett ikke gikk slik. (Og hvordan beveget egentlig slangen seg før den ble dømt til å krype omkring på marken?) Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Hvis du finner deg en ærlig ordbok så forstår du at "begjære" også kan være i mening "forlange". 8458457[/snapback] Helt ytterst i grenseland så kan begjære bety å ville ha noe så sterkt at du vil gjøre alt for å få det; også forlange å få det. Hvilken ordbok bruker du? Bægjære en varetekt, begjære arrest eller begjære seg konkurs er et begrep i jus. Det er kun i Jus at begjære betyr "forlange" -- og grunnen til at de ikke forlanger er fordi de skal være sukkersøte og gå med teite parykker og leke leker hele dagen, med te, saft, skoleboller og sukker på toppen. Endret 24. april 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvis du finner deg en ærlig ordbok så forstår du at "begjære" også kan være i mening "forlange". 8458457[/snapback] Hvor "ærlig" må denne være? På engelsk brukes ordet "covet", som ikke har noen annen betydning enn den første på språkrådets sider; "lengte etter, attrå jeg b-r ingen ros / alt hva hjertet b-r / du skal ikke b- din nestes hustru". Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Hvis du finner deg en ærlig ordbok så forstår du at "begjære" også kan være i mening "forlange". 8458457[/snapback] Ja, hva hadde vel religioner vært uten fortolkninger .... "Det Gud mener her, er .... " Der har du roten til alt ondt; Onde handlinger utført av presumptivt gode mennesker, fordi "Gud" har befalt det. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Andre, Kjetil: Man skulle tro at UIO`s ordbok.no hold mål, men jeg ser at det kan bli konflikt med tanke på oversettelse av religiøse tekster da slikt helst skal gjøres med høy presisjon. Den engelske versionen av bibelen er også en oversettelse, og det eneste holdbare må altså bli originalspråket. Jeg vet ikke hvilket dette er. nebrewfoz: Jeg forstår ingenting av teksten din da flere av ordene du benytter seg av er udefinerte, samt jeg oppfatter at du har en slags forestilling om at hva gud har bestemt at skal være "ondt", at det ikke kan være slik, men likevel vet vi at du ikke har noen definisjon på hva som er ondt(les: moralsk forkastlig). Hele rabbelet er derfor inkoherent Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 nebrewfoz: Jeg forstår ingenting av teksten din da flere av ordene du benytter seg av er udefinerte, ...8458722[/snapback] Du får skaffe deg en "ærlig ordbok" og slå opp, da vet du. Hvis det faller vanskelig, kan du ikke bare si hvilke ord det gjelder, så skal jeg se om jeg ikke kan hjelpe deg. Hvis det er begrepet "ondt" du sikter til, så tenker jeg f.eks. på "onde gjerninger" som å brenne folk levende fordi de ikke trodde at Jesus var Gud. Hva var det som drev folk til å gjøre slikt? Frykten for selv å bli brent dersom de ikke gjorde det? Frykten for å komme til helvete dersom de ikke gjorde det? Forsikringen fra prestene om at det var riktig å gjøre det? "Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg", sa en gang en klok mann. Jeg tror menneskene er fullt kapable til å definere hva som er "godt" og "ondt", uten innblanding fra et presteskap som hevder at de taler på vegne av Gud. Når det gjelder UiO's ordbok.no , så tviler jeg sterkt på at den ble brukt da Bibelen ble skrevet ned første gang, så den er nok heller lite verdt når det gjelder å forstå hva som egentlig menes med det som står i Bibelen. Men det har jo alltid vært dens store styrke - og svakhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå