Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føflekk kreft - Hvor farlig?

AlleDager

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kreft er en veldig alvorlig sjukdom.

Faren min fikk diagnosen føflekk kreft høsten 2005. Siden han var så fysisk sterk klarte han seg ganske godt i litt over ett år. Han døde for en måned siden...

Men han var veldig uheldig, for cellegiften og strålinga virka ikke noe særlig på han, så kreften spredte seg mer og mer.

Reaksjonen på cellegiften og strålinga er forskjellig fra person til person, noen kan det virke veldig bra på, noen virker det ikke på i det hele tatt slik som faren min.

De fant heller ikke føflekken som startet helvette, men hvis det nylig er oppdaget at moren din har fått kreft og de finner føflekken som er årsaken til det er det større sjanse for at hun overlever.

Det kan hende det er forskjellig fra faren min og moren din, så dette er ikke 100% sikker informasjon, men er i allefall det jeg vet.

Håper det beste for moren din! Vær optimistisk, hold motet oppe!

Endret av Tomas09
Lenke til kommentar

En ting jeg ble fortalt om og om igjen var at når det kommer til kreft så er ALT individuelt. Det er så mange faktorer som spiller inn, helse, alder, hvor langt sykdommen har kommet, hvor godt man reagerer på behandling osv. Få henne til å spørre legen sin. Klarte å overbevise legen meg om å gi meg sjangsen min til å overleve i prosent. Sært når jeg tenker tilbake på det, i ettertid ville jeg ikke fortalt det til en som er syk, miste troen på at det går bra kan være farlig.

Endret av Zenzen
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Guest_netta_*

hei...jeg er en jente på 36 år som fikk diagnosen ondartet føflekk kreft som hadde spredd seg via lymfene i halsen,kravebeinet,underarmen og litt nedover siden.har vært igjennom tre operasjoner på under fire måneder,den største på radiumen som tok over 6 timer.Jeg har vært veldig posetiv fra dag en,det tror jeg er viktig for å holde seg oppe etter å ha fått en sånn beskjed..det er tungt i seg selv å ikke vite noe eller kunne få noe svar om hvordan fremtiden din vil bli..men viktig å beholde troen å ikke bli depresiv,da har jeg troen på at det vil gå bra... :yes: så mitt råd er som sagt ikke gi opp håpet å vær så posetiv du bare kan.. :w00t:

Lenke til kommentar
Hva ser sjansen for å overleve kreft som man får i en føflekk?

Trenger bare et tall her folkens. Må vite om mamma overlever!

Statistisk sett så er det omtrentlig 2000 personer som får denne diagnosen hvert år og av de er det omlag 500 ++ som dør. For å kunne si noe om man har sjanse for å overleve et malignt melanom (føflekkreft) så må man kunne få vite tykkelsen på svulsten. Jo tykkere den er, altså jo lenger ned i vevet den er, jo større sjanse er det desverre for at den har spredd seg og da er det større sjanse for å dø. Det finnes mange forskjellige former for malignt melanom, noen er mer overfltiske (som er bra), andre er slik at de vokser i dybden (ikke bra).

Leit å høre at din mor har fått diagnosen, men det er viktig å huske på at det er svært mange som også overlever denne formen for hudkreft.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

Jeg skjønner at du er redd for moren din. Jeg syns du skal be om å få snakke med en sosionom ved sykehuset hun går til; der kan du få delt bekymringene dine og få hjelp til svar på en del spørsmål! Du kan godt ringe og bestille time for deg selv på egenhånd, hvis du ikke vil at hun skal være med. Bare ring sentralbordet og spør etter sosionom. De har taushetsplikt.

Jeg har (forhåpentligvis hatt) føflekkreft, og har derfor fått en del informasjon om det.

Som andre nevner lenger opp her, er det veldig individuelt. Men jeg mener å huske at prognosene for føflekkreft (sammenlignet med for eksempel blodkreft eller lungekreft) er relativt gode: type mer enn 80% overlever denne sykdommen.

Lenke til kommentar

Føflekkreft kan være like dødelig som all annen kreft. En venn av min far døde forrige uke pga en føflekk. Denne ble oppdaget for 2 måneder siden, men kreften hadde allere spredd seg til kritiske deler av kroppen.

Men dette var da et veldig sjedent tilfelle.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her helt gjennom, så det er fare for at jeg gjentar noe.

Forstår situasjonen du er i, AlleDager. Er i en lignende situasjon selv, det vil si at faren min har nyrekreft og kommer til å dø innen dager eller kanskje uker. Kreften ble oppdaget i mars, men han kan ha hatt den i flere år. Tenk positivt, og ikke sett deg noen konklusjoner før du vet mer om hva dette dreier seg om. Det første jeg gjorde var å snakke med en slags kontaktperson vi i familien fikk på sykehuset. Det lettet mye for meg, selv om jeg visste allerede da hvilken vei dette går.

Det er viktig at du ikke somler rundt på nettet og leser for mye, for så å legge alt på dette. Selvfølgelig kan du lese om sykdommen og få med deg fakta rundt det, men det er jo en sykdomstype som varierer helt fra person til person og fra situasjon til situasjon.

Snakk heller med legen, eller en kontaktperson ved sykehuset. De er der kun for å hjelpe deg, og det hjelper å snakke med en person som står "utenfor". Her vil du helt sikkert få hjelp og oppdateringer på hva dette dreier seg om.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Jente 17

Hei , jeg har lest gjennom innlegge her oppe!

- Jeg kjenner meg godt igjen når jeg leser om at du er redd for din mor ! Min onkel og min mor har kreft nå ! Eller Onkel døde for ca 2 uker siden! Han hadde kreft i ryggmark /lunger osv.. men de fant aldri selve morkreften som startet helvete ! så derfor ble det nesten umuliig og kunne gjøre mer en å sende han på cellegift og strålig og håpe på at ting gikk bedre ! Desverre gikk det ikke den veien "/ Han døde 2 månder etter vi fikk vite det !

mamma derimot har kreft med eggstokken , hun har då hatt kreft der tideligere og måtte fjerne den ene eggstokken! å då klarte hun seg fint gjennom hele prossessen!

denne gang er hun veldig sliten , trøtt og lei av alt. som er då fult forståelig. hun skulle egentlig blitt operert på tirsdag men fikk ikke lov pga hun ikke har krefter til å bli lagt under narkose.. Det ble for farlig , og har infeksjon i halen som går nedover ! men går nå på antibiotikakur og energidrikker fra legen i håp om at hun skal kunne opperere snart! Såå er veldig stor forskjell til person til person å hvordan kreften er , hvor den ligger osv !

Så nå har jeg kanskje fått føflekk kreft, men skal til legen en av dagene og håper på at det bare er forandring i fargen og ingeting verre en det !

Men det du må huske på er at du må være posetiv, tenke på det beste og tørre og spøre om ting du lurer på !

Du må ikke stenge det inne, men jeg annbefaler deg at du spør lege, sysionom og sånn for de kan gi deg et 100 ganger bedre svar en folk fra nette kan gi deg!

Lenke til kommentar

Tal kan vere deprimerande, og ta motet frå ein. Kvert tilfelle er eit individuelt tilfelle, og det går nok fint! Berre prøv å tenke positivt, legene har komt langt no! Sjølv om kreft er ein kritisk sjukdom, har det aldri vært fleire som overlever. Håp på det beste, ikkje ta sorgene på forskudd.

Kan forresten ein godarta føflekk varte ondarta over tid? Eller?

Lenke til kommentar

Hadde forelesning om føflekkkreft i forrige veke, og der fikk vi vite at alt kjem an på kor tidlig du oppdage føflekkkreften. Som DNA biology er inne på så er det spesielle med føflekkreft at det sprer seg utover i huda før det begynner å spre seg innover i huda, og visst det blir oppdaga før det har begynt å spre seg innover er sjansen for å overleve ganske god og alt blir fjerna ved et kirurgisk inngrep.

Har det spredd seg vil ikkje strålebehandling ha noke effekt, og sjansen for å overleve er ikkje så altfor god dessverre.

Det viktigaste ein kan gjere for å beskytte seg mot føflekkkreft er å unngå overdreven soling. Hos personar som har lett for å bli brune er sjansen for å få føflekkreft mindre enn hos dei som må sole seg mykje for å bli brun.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest lauris

Hadde forelesning om føflekkkreft i forrige veke, og der fikk vi vite at alt kjem an på kor tidlig du oppdage føflekkkreften. Som DNA biology er inne på så er det spesielle med føflekkreft at det sprer seg utover i huda før det begynner å spre seg innover i huda, og visst det blir oppdaga før det har begynt å spre seg innover er sjansen for å overleve ganske god og alt blir fjerna ved et kirurgisk inngrep.

Har det spredd seg vil ikkje strålebehandling ha noke effekt, og sjansen for å overleve er ikkje så altfor god dessverre.

Det viktigaste ein kan gjere for å beskytte seg mot føflekkkreft er å unngå overdreven soling. Hos personar som har lett for å bli brune er sjansen for å få føflekkreft mindre enn hos dei som må sole seg mykje for å bli brun.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Kristoffer sønnen

hei...jeg er en jente på 36 år som fikk diagnosen ondartet føflekk kreft som hadde spredd seg via lymfene i halsen,kravebeinet,underarmen og litt nedover siden.har vært igjennom tre operasjoner på under fire måneder,den største på radiumen som tok over 6 timer.Jeg har vært veldig posetiv fra dag en,det tror jeg er viktig for å holde seg oppe etter å ha fått en sånn beskjed..det er tungt i seg selv å ikke vite noe eller kunne få noe svar om hvordan fremtiden din vil bli..men viktig å beholde troen å ikke bli depresiv,da har jeg troen på at det vil gå bra... :yes: så mitt råd er som sagt ikke gi opp håpet å vær så posetiv du bare kan.. :w00t:

Hei dette er sønnen som skriver nå føflekk kreften som min mor har ondartet føflekk kreft den er såpass farlig atte igjen får gjort noe med den min mor er i ferd med og dø innen noen timer:(

Lenke til kommentar

Hei dette er sønnen som skriver nå føflekk kreften som min mor har ondartet føflekk kreft den er såpass farlig atte igjen får gjort noe med den min mor er i ferd med og dø innen noen timer:(

... Dette er helt forferdelig!

Jeg ønsker dere alt vell. Nyt tiden du har igjen med din mor! Hun elsker deg over alt på jord :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...