Gå til innhold

Si ifra om nedsatt syn?


b0berg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når man søker om førerkort, må man krysse av for at man bruker briller eller linser?

Hva skjer hvis man ikke gjør det?

8414242[/snapback]

Hvis du ikke gjør det og du trenger det, men ikke bruker det og at det hele blir oppdraget etter du har fått lappen (i f.eks en kontroll) er du fotgjenger et halvt års tid fremover. Hvis du har dårlig syn, men bruker f.eks linser så er det mulig det stiller seg anderledes. Uannsett, lønner seg å være ærlig fra dag en :)

Du må ta synstest når du tar teoriprøven, så sansynligvis merker de det. Tror ikke du har noe å tjene på å la være å si i fra, men du kan ha ganske mye å tape.

8414354[/snapback]

Jeg måtte da aldri det når jeg tok lappen, og det er da ikke så alt for mange år siden :shrug:

Lenke til kommentar
lese opp et registreringsnummer (store bokstaver og tall som er ca 5-7 meter unna). Man må ha bra dårlig syn for å ikke kunne lese av skiltet.

8415867[/snapback]

5 meter er omtrent unyttig som test da. Vi pleier å ha rundt 15 meters avstand på jobben, mener jeg.

Vet ikke om det er noe krav til test ved oppmøte for teori, men man er pålagt å fylle ut skjemaet rett (dvs krysse av der man skal krysse). Man søker om å få førerkort, ergo er vel en feil utfylt (med vilje) søknad en ugyldig søknad?

Lenke til kommentar
I Oslo må man stå bak en strek og lese bokstaver fra en bokstavtavle.

8415904[/snapback]

Må man i Bergen også, men om du ikke vil at det skal stå på førerkortet ditt at du trenger briller så kan du alltids gjøre som vennen min gjorde; ta testen med linser på (han gjorde det ikke med vilje, glemte bare at han hadde de på).

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg ikke synstest når jeg tok teoriprøven klasse B, men så tror jeg jeg sa fra at jeg bruker briller i søknaden om førerkort, kan nok ha med det å gjøre. Hvis du er normalt sikkerhetsbevisst som meg så er det vel egentlig like greit å si fra om det, da bruker man alltid briller/linser når man kjører uansett.

Lenke til kommentar

Er det noe og tenke på om man skal krysse av for det eller ikke da? Trenger man briller krysser man av for det, verre er det ikke. Har du så dårlig syn at du trenger briller bruker du dem hele tiden uannsett(tror jeg har hatt på meg brillene mine hele tiden utenom da jeg har sovet og dusjet de siste 4 årene jeg).

Lenke til kommentar

Hvis du bruker briller/linser må du til optiker for å få skrevet ut en synsattest som skal innleveres i forbindelse med at du tar førerkort.

Dette førerkortskjemaet viser hvilken visus du har, altså hvor godt du ser, både med og uten synskorreksjon. Optikeren bekrefter med dette skjemaet om du ser godt nok til å få førerkort, og krysser også av for om du er nødt til å bruke synshjelpemiddel når du kjører. Hvis du på et senere er innblandet i en ulykke og det viser seg at du ikke har brukt brillene dine som du skulle, kan du få store problemer og ansvarspåleggelse, da du faktisk har kjørt ulovlig.

 

Kravene til klasse B er at du skal minst ha visus 0,5 på begge øyne sammenlagt (hvis du bare har ett øye som fungerer, må det minst ha visus 0,6). Dette kravet er temmelig lavt syntes jeg, og ville ikke turt å kjøre med så dårlig visus.

 

Kjøreskolelæreren din vil forresten oppdage det hvis behovet for synskorreksjon er prekert, og sende deg til optiker selv om du har krysset av for at du ikke trenger briller. Vær også oppmerksom på at synet kan forandre seg i løpet av noen år, så selv om du var på grensa til å trenge briller når du tok lappen, kan det ha endret seg i dag.

 

 

La meg fortelle en liten historie som utspant seg da jeg var på helsesjekk i forbindelse med at jeg skulle begynne på skolen.

Helsesøsteren: Ser du det som står på tavla på veggen?

Meg: ...

Helsesøsteren: (Gir meg tavla i fanget) Hva med nå?

Meg: *lese alt*

Helsesøsteren: (Henger tavla på veggen) Hva med nå?

Meg: ...

Helsesøsteren: (Lavt, til mamma) Jeg tror ikke han ser det...

Mamma: ER HAN BLIND ELLER??!?!?!111oneonene

 

Det var den gangen, nå kan jeg vel klassifiseres som kraftig orienteringshemmet når jeg ikke korrigerer med ca. -7 dioptrier :eek:

 

Så jeg bruker briller/linser når jeg kjører bil :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...