Gå til innhold

Defekt vifte? Sjekke tempereaturen!


PelleP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvis dette er idle temp så er det ganske så mye!

 

speedfan er litt mer oversiktlig temp. program!

men da får du ikke se tempen på så mange..(som regel)

8415740[/snapback]

Jeg har målt med Speedfan også. Jeg synes ikke det var så oversiktelig, tvert imot skjønte jeg ikke helt hva det var som var målt. Men verdiene var omtrent det samme.

 

Jeg tror det er kabinettviften som er kaputt. Kan vi fortsette å bruke PC-en intill jeg får en ny, eller burde jeg slå av?

Lenke til kommentar
hvis dette er idle temp så er det ganske så mye!

 

speedfan er litt mer oversiktlig temp. program!

men da får du ikke se tempen på så mange..(som regel)

8415740[/snapback]

Jeg har målt med Speedfan også. Jeg synes ikke det var så oversiktelig, tvert imot skjønte jeg ikke helt hva det var som var målt. Men verdiene var omtrent det samme.

 

Jeg tror det er kabinettviften som er kaputt. Kan vi fortsette å bruke PC-en intill jeg får en ny, eller burde jeg slå av?

8415894[/snapback]

 

 

åja...sorry! min feil...kom på at det ikke alltid er så oversiktlig!

men de temp'ene du nevnte tidligere...var det Idle temp eller full load temp?

Lenke til kommentar

tja...nei det er vel ikke det!

ganske så høye temperaturer der ja!

hva har du i pc'en da? cpu,gpu osv..!

 

min cpu temp er 32-34*C når jeg holder til på nettet og holder på med diverse ting på pc'en utenom om spilling!

GPU temp: ligger rundt 36*C

harddisk på: 25*C

og mer...

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
tja...nei det er vel ikke det!

ganske så høye temperaturer der ja!

hva har du i pc'en da? cpu,gpu osv..!

 

min cpu temp er 32-34*C når jeg holder til på nettet og holder på med diverse ting på pc'en utenom om spilling!

GPU temp: ligger rundt 36*C

harddisk på: 25*C

og mer...

8416830[/snapback]

 

CPU type: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2400 MHz (12 x 200) 4800+

Hovedkort: MSI K8N Neo4 Platinum (MS-7125)

Hovedkort chipset: nVIDIA nForce4 Ultra, AMD Hammer

System minne: 1024 Mb (PC3200 DDR SDRAM)

Skjermkort: NVIDIA GeForce 7800 GTX (256 Mb)

Lydkort Creative SB X-Fi [NoDB]

Harddisk ST3250823AS (250 Gb, 7200 RPM, SATA) (2 stykk)

 

Var det dette du lurte på?

Lenke til kommentar

jepp...

syns det var ganske så varme temperaturer ved helt vanlig bruk av pc'en...

og dette er temp'er etter vifta hadde talt sine dager!

men cpu'en vet jeg ikke noe ting om hvor varme de pleier å være...vet bare at de som regel er varmere enn intel sin cpu'er...

jeg har en intel E6300 på rundt 32*C som sagt!

resten av temperaturene dine var ganske så varme...hardisken din er ikke langt i fra det som sies er grensen for hvor mye varme harddisk ikke bør utsettes for!

 

Har et xfx nvidia geforce 7900gt og tempen lå på 46*C før jeg bytta kjøler, men skjermort tåler ganske så høye temperaturer(så don't worry;)

 

så du bør nok skaffe det kjølere(vifter) raskest mulig synes jeg!

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Det var ikke kabinetviften som var kaputt. Faktisk hadde jeg ikke noen i det hele tatt. Jeg har satt inn en vifte nå som trekker luft inn i kabinetett, men det ser ikke ut til å gjøre noen særlig forskjell... :(

 

Dette er temeperaturene etter ca 10 minutter Batlefield 2 spilling.

 

Hovedkort..........................45 °C (113 °F)

CPU...................................51 °C (124 °F)

Aux....................................20 °C (68 °F)

GPU.............................. .....67 °C (153 °F)

GPU omgivelse...................58 °C (136 °F)

Seagate ST3250823AS........43 °C (109 °F)

Seagate ST3250823AS........43 °C (109 °F)

 

Kjøle vifter:

System.......2058 RPM

GPU............3792 RPM

 

Hva skal jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar

spør du meg, så har du helt tolerèrbare temperaturer til normalt bruk..

et normalt rom med ca 23c+ temperatur, pluss litt støvete komponenter og stillegående vifter gir sånne temperaturer..

 

gpu er vel kanskje den delen i pc'en som tåler mest varme, i tillegg til at 7800gtx er rimelig strømkrevende i forhold til mange andre; mye strøm= mye varme.

 

cpu på 51c etter 10minutter full load er ikke helt på grønnsiden av skalaen, men på ingen måte noe å rope etter hjelp om spør du meg.

dog hadde jeg engang en xp2000+ som klikka når den nådde 52c ^^

 

hovedkorttemp'en var en smule i meste laget, men der gjetter jeg på at det er passivt kjølt, og antageligvis fullgått av støv?

 

om pc'en din er ustabil, så er full støvblåsing og rensing av kjøleribber og vifter en fin oppskrift for å eliminere den muligheten.

er pc'en din ikke ustabil, så er det fortsatt ikke å forakte å rense litt iblant, men med dine deler er jeg redd du nesten må godta litt høyere temperaturer, eller kjøpe deg jetflyvifter\vannkjøling ;)

Lenke til kommentar

Du nevner at du har satt inn en kabinettvifte som blåser luft INN i kabinettet. Da håper jeg at du har montert den foran på kabinettet!

 

Hvis man skal ha kun en kabinettvifte (i tillegg til den i strømforsyningen som blåser luft ut), så er det mest effektivt å ha en som står i bakkant av kabinettet og blåser luft UT.

 

Hva slags kabinett og strømforsyning har du?

Lenke til kommentar
Du nevner at du har satt inn en kabinettvifte som blåser luft INN i kabinettet. Da håper jeg at du har montert den foran på kabinettet!

 

Hvis man skal ha kun en kabinettvifte (i tillegg til den i strømforsyningen som blåser luft ut), så er det mest effektivt å ha en som står i bakkant av kabinettet og blåser luft UT.

 

Hva slags kabinett og strømforsyning har du?

8444031[/snapback]

Jeg prøvde å se etter, men det står ikke noe på strømforsyningen på utsiden. Hva slags kabinett det er vet jeg heller ikke. Iflg Everest er kabinettettype "bordmodell", men det gir ikke mye mening synes jeg. PC-en er Fujitsu Scaleo 19T, tror jeg.

Jeg lurte litt på det der med viften, men jeg kan jo bare snu den og så får vi se om det blir bedre, da kan jeg kanskje også finne ut hvilken strømforyning det er.

Lenke til kommentar

Nå har jeg snudd viften slik at den blåser luft ut. Etter ca 30 minutter BF2 er temeperatrurene slik:

 

Hovedkort..........................47 °C (113 °F)

CPU...................................60 °C (124 °F)

Aux....................................30 °C (68 °F)

GPU...................................64 °C (153 °F)

GPU omgivelse...................52 °C (136 °F)

Seagate ST3250823AS........37 °C (109 °F)

Seagate ST3250823AS........37 °C (109 °F)

 

Sammenlignet med tidligere måling så er temperatur på Harddisker og Grafikkkort noe lavere, mens den er høyere for Hovedkort og CPU AUX (hva er det?)

 

Jeg vet ikke om temperaturen etter 30 minutter spilling vill være høyere enn etter 10 minutter. I så tilfelle har det kanskje hatt en viss effekt å snu viften?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...