Gå til innhold

Prekestolen og fritt fall

Anbefalte innlegg

Det kommer helt an på hva slags form klippen du står på, har. Hvis den er formet slik at den bremser fallet over lang nok tid vil du kunne overleve fallet.

700meter rett ned i steinhardt vann? Wo Way.

8414536[/snapback]

Klippen vil ha en fart (hvis vi ser bort i fra luftmotstand) på ca 425 km/h når den bryter vannoverflaten. Et menneske overlever en aksellerasjon på 20 - 40G, og hvis man regner med 40G, så holder det at klippen bremses helt opp i løpet av 17.5 meter. Det vil si at om klippen er riktig utformet trenger den ikke være spesielt mye høyere enn 17.5m.

Disse utregningene er selvfølgelig svært forenklet, men det gir en indikasjon på fart, avstand og energier det er snakk om.

Endret av VeloX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvis man skyter en kule ned i vann på ca 30 graders vinkel kommer kula maks 1,5 meter ned i vannet.

Når den har stoppet kan du dye til bånn og plukke opp rester av en kule som har blitt revet i filler når den treffer vannet.

Det sier vel også litt om kreftene til vannet. ( en kule er jo "slank" og fin...)

Lenke til kommentar
Og hvis man skyter en kule ned i vann på ca 30 graders vinkel kommer kula maks 1,5 meter ned i vannet.

Når den har stoppet kan du dye til bånn og plukke opp rester av en kule som har blitt revet i filler når den treffer vannet.

Det sier vel også litt om kreftene til vannet. ( en kule er jo "slank" og fin...)

8414808[/snapback]

Det er forskjell på en liten kule i 4000 km/t som treffer vannet i 30 graders vinkel, og en steinklippe på flere tusen tonn som treffer vannet i ca 400 km/t.

Lenke til kommentar
Det er forskjell på en liten kule i 4000 km/t som treffer vannet i 30 graders vinkel, og en steinklippe på flere tusen tonn som treffer vannet i ca 400 km/t.

No less, tror effekten på den steinblokken blir akkurat den samme, eller at du rett og slett blir most ned mot steinen...

Lenke til kommentar
Eneste forskjellen på å falle 700 meter ned i vann, og 700 meter ned på en steinklump som treffer vannet, er at du blir knust av steinklumpen istedet for vannet når du når bunnen av fallet :)

8414827[/snapback]

Så utrolig passende nick du har for denne diskusjonen :!:

Lenke til kommentar

No less, tror effekten på den steinblokken blir akkurat den samme, eller at du rett og slett blir most ned mot steinen...

8414856[/snapback]

Det kommer jo også litt ann på massen til steinblokka. Vekt/volum.

Lenke til kommentar

Vi vet allerede at en flat stein sier paff når den treffer vannet flatt (og jeg har sett steiner på 20kg+ brekke i to) og fiff når den forsvinner under vannet sidelengs...

Det hele er et spørsmål på hvor skarp steinen er -- hvor stor kraft steinen presser ned og vekk vannet med.

Dersom du overlever så vil du uansett gå til bunns da den steinen skaper litt uroligheter i vannet.

(Som demonstrert i mythbustersepisoden hvor de satt på en betongblokk og gikk rett til bunns i bassenget sammen med den :D )

Lenke til kommentar

Men konkludert, å dette ned med preikestolen vil man dø av.

Min gjetning er at du vil deise inn i fjellet, men sett bort i fra det vil du knuses når du treffer vannoverflaten.

Og det å ligge "oppå preikestolen, steinen" vil nesten bli det samme som å treffe en hard bakke.

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hva slags form klippen du står på, har. Hvis den er formet slik at den bremser fallet over lang nok tid vil du kunne overleve fallet.

700meter rett ned i steinhardt vann? Wo Way.

8414536[/snapback]

Klippen vil ha en fart (hvis vi ser bort i fra luftmotstand) på ca 425 km/h når den bryter vannoverflaten. Et menneske overlever en aksellerasjon på 20 - 40G, og hvis man regner med 40G, så holder det at klippen bremses helt opp i løpet av 17.5 meter. Det vil si at om klippen er riktig utformet trenger den ikke være spesielt mye høyere enn 17.5m.

Disse utregningene er selvfølgelig svært forenklet, men det gir en indikasjon på fart, avstand og energier det er snakk om.

8414797[/snapback]

Interessant. Luftmotstanden kan man sannsynligvis se bort i fra, da steinen veier sinnsvakt mye. På en annen side - dersom du får en akserelasjon på 40G, er du neppe klar til å kjempe hardt for livet i tumultene som kommer til å oppstå etterpå.

Videre - flaks har utrolig mye å si - lander du under steinen er du tapt, uansett. Det er mulig at det beste som kan skje er at steinen deler seg i masse stein på et par meters diameter, og at alle disse treffer vannflaten først, for at du treffer like etterpå (omtrent som nevnte mythbusters-episode, med den forskjellen at "hammeren" er en gjeng med steiner som alle er langt større enn deg selv...).

Strømmene/plasket etterpå er også interessante, og farlige...

Konklusjonen er: jeg vet ikke. Kansje, dersom du har en helt sinnsyk flaks (slik som nevnte flyvertinne, som hadde flaks med at flyrestene rundt henne dempet krasjet), så greier du deg kansje - men sannsynligvis dør du. Om ikke annet blir du slått i svime og drukner, noe som ikke var en trussel for henne.

Lenke til kommentar

Hm, det var jo en del forskjellige svar å få.

Det jeg ville vite var om jeg dør med en gang steinen treffer vannet, med meg klyngende fast oppå. Prekestolen har vel en slags kile-lignende form(?) så den burde vel bremse en del når den treffer vannet? Jeg skjønner at det går til helsik uansett etter fallet, når diverse bølger suser inn over klippa.

Men teoretisk: Plausible?

Lenke til kommentar

Med 17,5 meter "krasjsone" er det antagelig mulig å overleve fallet. Folk overlever i bilkrasjer også, ofte i mer enn de 70 km/t bilene er krasjtestet i. Og da har man ofte ikke mer enn 1 meter krasjsone, ofte mindre (krasjsonen er så mye kortere som bilen har blitt foran personene etter krasjen). 400 km/t er riktignok 4 ganger raskere enn 100, så det er 4²=16 ganger så store krefter i sving ved 400 enn ved 100. Men hvis det er mulig å overleve i en bilkrasj i 100 km/t med bare 1 meter krasjsone, så er det like mulig å overleve et krasj i 400 km/t med 16 meter krasjsone.

Steinblokkas masse, form og angrepsvinkel har helt klart avgjørende effekt på nedbremsingen. Hvis dønn bråstopp mot vannflata var eneste mulighet, slik enkelte i denne tråden tydeligvis tror, så ville f.eks såkalte fritt-fall-livbåter som de bruker i Nordsjøen vært en umulighet. Frittfallbåtene slippes fra ganske stor høyde, skjærer gjennom havoverflata og dykker ned i vannet før de dukker opp igjen. Jeg tipper derfor at hvis Lysefjorden er dyp nok der Prekestolen faller ned, så steinblokka ikke treffer fjordbunnen før farten er dempet, så vil den stoppe opp først et stykke nede i vannet. Ned til dit tror jeg blindpassasjeren ville overleve.

Så gjenstår selsagt om vedkommende er slått i svime og derfor drukner før vedkommende kommer seg til land, eller drukner etterpå i det tsunamibølgen kommer i retur utover i fjorden, men dette var jo egentlig ikke med i åpningspørsmålet. Mitt svar blir derfor at det kan være mulig å overleve selve krasjlandingen i fjorden, forutsatt at man fortsatt befinner seg oppå steinen og derfor får nytte av vannets nedbremsing av steinblokka.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Så gjenstår selsagt om vedkommende er slått i svime og derfor drukner før vedkommende kommer seg til land, men dette var jo egentlig ikke med i åpningspørsmålet. Mitt svar blir derfor at det kan være mulig å overleve selve krasjlandingen i fjorden, forutsatt at man fortsett befinner seg oppå steinen og derfor får nytte av vannets nedbremsing av steinblokka.

8417913[/snapback]

Jeg må si meg enig. Det er i tillegg gjort gode kvantitative overslag. (Vi vet at kvalitativ fysikk er en risikosport. Allikevel bedriver enkelte det i denne tråden.)

Et annet interessant moment er hvor langt ned man blir sugd av steinen. Jeg har ikke hatt nok fluidmekanikk til å uttale meg om det...

Lenke til kommentar
Et annet interessant moment er hvor langt ned man blir sugd av steinen. Jeg har ikke hatt nok fluidmekanikk til å uttale meg om det...

Tror nok du kommer langt nok ned til og aldri komme deg opp igjen etter det fallet!

De testet det på Mythbusters, der brukte de en betongblokk på kanckje 50cm x 40cm elns og når han ene satt seg oppå og de slapp betongblokken forsvant han ned sammen med blokken. (ble dratt ned av vannstrømmene)

Lenke til kommentar

Hehe, men da vet dere hva dere skal gjøre om dere står på toppen av Prekestolen, og kjenner bakken begynner å falle forsvinne.

Stup som et lodd etter og klamre dere fast det dere er kar om.

Noen som forresten vet hvor lang tid det tar å falle hele veien ned til havoverflata?

Ser for meg det hadde blitt en vanvittig tur. :whistle:

Og er det ikke spådd at Prekestolen en dag faktisk løsner?

Lenke til kommentar

Joda, Prekestolen vil løsne en eller annen gang (det vil ikke bli en vakker dag). Det går nemlig en ganske stor spekk nesten helt innerst, og den blir stadig bredere, skjønt foreløpig går det saaaaakte. Foreløpig er det ingen overhengende fare for at blokka lønser, i følge ekspertene, men sprikka måles likevel hvert eneste år. Noen har regnet ut at når blokka utenfor sprikka engang løsner og faller i Lysefjorden, så vil raset sette i gang en ganske stor tsunami innover og utover den forholdsvis trange fjorden. Da kan nok noen basehoppere som nettopp har landet etter et hopp fra Kjerag (litt lengre innover i fjorden og på den andre siden) ha overlevd selve basehoppet og likevel omkomme på grunn av tsunamien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...