Gå til innhold

Temperaturer & forslag

PulZ

Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt om kring og lurer på om det er noe seriøst galt med vann avkjølingen min da enkelte på forumet hevder at dem oppnår 24 grader med vannavkjøling uten peltier.

Jeg har selv et komplett sett, og oppnår ligger på ~41 grader idle og ~43 grader ved load(Onboard måling er brukt, resultatene er vel litt upålitelig).

Kjølingen består av:

DD maze3 plexi for p4 + DD geforce4 maze

Enheim 1048 vannpumpe

DD Super Cooling Cube (Radiator)

DD vanntank, rommer ca 0.8dl

Jeg lurer også på om jeg har satt opp settet mitt optimalt, så du kan se bilder av det på adressen nedenfor:

http://pulz.no/files/vann/2002-12-08/

noen forslag eller inspill ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-20 13:17, skrev PulZ:

Har lest litt rundt om kring og lurer på om det er noe seriøst galt med vann avkjølingen min da enkelte på forumet hevder at dem oppnår 24 grader med vannavkjøling uten peltier.

Jeg har selv et komplett sett, og oppnår ligger på ~41 grader idle og ~43 grader ved load(Onboard måling er brukt, resultatene er vel litt upålitelig).

Kjølingen består av:

DD maze3 plexi for p4 + DD geforce4 maze

Enheim 1048 vannpumpe

DD Super Cooling Cube (Radiator)

DD vanntank, rommer ca 0.8dl

Jeg lurer også på om jeg har satt opp settet mitt optimalt, så du kan se bilder av det på adressen nedenfor:

Du har nok en grei temp på ditt system, da vanntemp alltid vil ligge høyere enn romtemp og loadtemp ca 10 grader over vanntemp. Jeg har selv en temp som akkurat nå ligger på 21 grader kab temp og 27 grader load men jeg tar luften direkte fra utemiljø og der er det tross alt minusgrsder så det kan ikke smmenlignes med å ta luften fra rommet.

Lenke til kommentar

Frykt ei "gamle" PulZ :wink: ... jeg har 35-45 grader i vanntemp (avhenger på humøret til ovnen i rommet). Vanligvis ligger jeg på 35-38 Grader i vanntemp. Vanntempen er nærmest uforandret i forhold til load eller ikke. Nå har jo jeg en AMD T-bird 1.4ghz og den er jo AMD's bakeriovn nr1. og den ligger på 45c stabilt....

http://www.wikdahl.net | http://dassrull.net

[ Denne Melding var redigert av: neonX på 2002-12-20 14:35 ]

Lenke til kommentar

Hvis HK ikke leser fra den innebygde tempsensoren vil den ofte vise høy temp ved bruk av vannkjøling.

Tror dette kommer av at det ikke (vanligvis) er en vifte ved CPU (som da vanligvis vil lage litt luftstrøm rundt/under CPU) når vannkjøling benyttes

Lenke til kommentar

skal sette inn en kabbi vifte som jeg skal kjøre på 5 volt, siden jeg har en "case" temp ofte nære 60 grader :wink: (Ved langvarlig load altså)

(Og jah jeg tar ikke feil, jeg har bare ingen vifter som drar lufta ut)

[ Denne Melding var redigert av: PulZ på 2002-12-20 17:40 ]

Lenke til kommentar

http://pulz.no/files/vann/2002-12-08/

Det siste først: Oppsettet ditt kunne nok vært bedre, mht lufttemp gjennom radiatoren. Jeg forutsetter da at radiatorvifta er montert sugende, og trekker dermed luft fra innsiden av kabinettet.

Denne vil i de fleste tilfelle fort komme opp i 25-30grader, medmindre du har svært god gjennomstrømning i kabinettet. Dermed blir også vanntemperaturen tilsvarende høy, og CPU-temp likeså.

Om vifta mot formodning er montert trykkende, dvs. henter luft utenfor kabinettet, kan du fortsatt ha et problem! Bildene viser jo at radiator / vifte er plassért over PSU, og dermed kan radiatorvifta jafse i seg den varme luften fra PSU. Ikke så bra, det heller!

Det er svært viktig å huske på, at lufttemperaturen alltid vil være avgjørende for vanntemp / CPU-temp!

Etter mitt syn, har du nok en CPU-temp noe over gjennomsnittet for et vannkjølt system, uten at det dermed er noen som helst fare med den! Men om du klarer å forsyne radiatorvifta med en lufttemp på rundt 20grader, så kan du regne med å oppnå en CPU-temp på under 40grader, uansett belastning. 3grader´s forskjell mellom idle og 100% last faller forøvrig pent på plass med mine egne erfaringer.

Sist, men ikke minst; Radiatorvifta´s kapasitet / hastighet vil selvsagt også være avgjørende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...