OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Hvis en privatperson i Norge blir truet med søksmål fra en privatperson i USA for å ha solgt noe som den personen har copyright på. Hva vil skje hvis den personen saksøker? Vil det i det hele tatt skje noe som helst? Lenke til kommentar
Cheshire Cat Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 kan ikke si jeg er ekspert på dette området (kan ikke si at jeg har gjort annet enn å lest et par lover), men i norge har vi jo opphavsrettlov, eller åndsverkloven som det heter (tror jeg?). Anyhoo, du har (om det er deg) brøtt både norske og amerikanske regler ved å selge det - vil tro det kan få konsekvenser. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Men må personen i USA kjøre en advokat på personen i Norge eller tar feks politiet over siden norske lover er brutt? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Han må (antar jeg) anmelde person x til politiet i Norge, så er det opp til dem å etterforske. Eventuelt kan han vel gå til sivilt søksmål mot person x her i Norge. Er det snakk om fake merkeklær eller noe sånt? Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Det er (såvidt jeg har fått med meg) snakk om en ebook. Lenke til kommentar
martbo Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Hvis en privatperson i Norge blir truet med søksmål fra en privatperson i USA for å ha solgt noe som den personen har copyright på. Hva vil skje hvis den personen saksøker? Vil det i det hele tatt skje noe som helst? 8413940[/snapback] I praksis tar han nok kontakt med en advokat i USA som formidler saken gjennom sitt kontaktnett til en advokat i Norge, som kan anlegge søksmål mot deg her i landet etter norske prosessregler. Det kan imidlertid bli komplisert å vurdere hvilke rettsregler som skal anvendes, og dette styres i stor grad av konvensjoner mellom statene. Jeg er ikke ekspert på området, men det er i alle fall sikkert at vedkommende ikke trenger å melde noe som helst til politiet for å gå til sak mot deg her i Norge. Endret 19. april 2007 av Radial Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Det Radial sier er det som er mest riktig. Da det ikke er noen strafferettslig sak, trenger dem som Radial sier ikke å anmelde noe som helst til norsk politi. Ellers blir nok det meste å forløpe som beskrevet i første del av Radial sitt innlegg. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Personen det gjelder har fått dette på en mail: "We can know fine you $150,000 for each of them that you have sold." Dette har jeg veldig vanskelig for å tro med tanke på at det er snakk om 10 eksemplarer til 39kr stk og han ikke har tapt noe inntekter siden han selger i USA og personen i Norge selger i Norge. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Dette har jeg veldig vanskelig for å tro med tanke på at det er snakk om 10 eksemplarer til 39kr stk og han ikke har tapt noe inntekter siden han selger i USA og personen i Norge selger i Norge. 8437597[/snapback] Om han normalt selger i Norge eller ikke har ikke mye med saken å gjøre. Salget er likevel ulovlig (også etter norsk lov). "We can know fine you $150,000 for each of them that you have sold." 8437597[/snapback] Jeg stusser imdlertid over rettskrivingen i sitatet ditt. Ordet "know" (å vite) betyr noe helt annet enn "now" (nå). Er dette et sitat fra mailen eller er det "gjenfortelling" abv innholdet i mailen. Hvis det er ordrett og bokstavrett gjengivelse har mailen neppe kommet via en advokat - og det er ikke sikkert det er rettighetseieren som har sendt den. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Det er et sitat fra mailen Den kommer fra domenet til personen så jeg er temmelig sikker på at det er fra riktig person. Hva vil du tro en straff kunne blitt? Endret 21. april 2007 av tonna Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg vil tippe langt under 15.000$ pr stykk. En norsk rett vil nok legge mer vekt på hvilket tap han faktisk har påført rettighetsinnehaveren. Men husk: Det er ikke noe problem å få en mail til å se ut som den er sendt fra et annet sted enn den virkelig er sendt fra. Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Men husk: Det er ikke noe problem å få en mail til å se ut som den er sendt fra et annet sted enn den virkelig er sendt fra. 8452777[/snapback] Det lukter skøyerstreker her ja hehe... Hvis det ikke bare faktisk er personen som har copyrighten som skremmer driten ut av personen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå