Gå til innhold

Hvilket videoredigerings program er best?

Anbefalte innlegg

Trenger et bra stabilt program til og redigere video. Tenkte jeg skulle lage meg demo dvd.Tenkte da rippe ut av mine dvd'r de beste filmklippa jeg har i min samling. da selfølgelig med det beste lydsporet (DTS). tenkte også gjøre det samme med konsert dvd'ene mine. noen som vet om et bra program og anbefalle?? det må jo da ta vob/MPEG-2 filer som det blir når jeg ripper dem. har testet både Pinnacle Studio Plus v10.5.1 og Adobe Premiere Pro men ingen av dem har støtte for MPEG-2 filer.

på forhånd takk

Endret av Mr_dvd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere proffe programmer mangler muligheten til å lese vob-filer fordi man svært sjelden har det behovet dersom man redigerer profesjonelt. Jeg var veldig fornøyd med Vegas som jeg brukte for noen år siden, og mener det enten takler MPEG-2 eller hadde en plug-in som gjorde det mulig.

Lenke til kommentar

Nå blander nok folk en del her, MPEG2 finnes i flere profiler, alt fra Mpeg2 som du kjenner fra dvd som vob filer, M2t filer fra hdv kameraer og mpeg2 som brukes til komprimering av tv signaler.

Programmer som kan håndtere hdv kan sier det seg selv håndterer mpeg2. Men vob filer er det mange programmer som sliter med, mener å ha fått med meg at Vegas har mulighet for det, mens Avid Liquid mistet støtten for dette etter versjon 6.1 om jeg ikke husker feil da det rett og slett fungerte for dårlig. Vobfiler er som feks. Avi en container(dog ikke med forskjellige codecs) og innholder video, lyd og undertekster.

Ett annet alternativ er feks. å bruke MPEG streamclip(gratis) sammen med Quicktime alternative(gratis) evnt Apple Mpeg2 decoder og lage vanlige mpeg eller avi filer av vobfilene. Da kan du hente dem inn i alt fra windows moviemaker og oppover. Det er workflowen jeg benytter(streamclip+Apple Mpeg2) når jeg på død og liv får materiale fra dvdkameraer(som jeg HATER).

Lenke til kommentar
Berre si vidt ein demo for ei tid sidan, men asoeli her på forumet har brukt det ein god del.

8414400[/snapback]

Har fått meg MAGIX Movie Edit Pro 12 nå ja. Og jada det funker fint og importere vob filer men får kun bilde ikke noen lyd.Hmmm har du peiling?? sendte asoeli en Pm men ikke fått noe svar enda.

Endret av Mr_dvd
Lenke til kommentar

Hei, har ikke sett dette før nå. Jeg har flere ganger tatt inn i Magix 10 og 11 VOB-filer fra 'hjemmebrente' DVD, det har vært greit. Fra kjøpe-DVD har jeg bare så vidt eksperimentert, mener det en gang ikke ble lyd. Men det går jo greit å ta opp lyden med f. eks. Audacity samtidig som du kjører VOB-fila i VCL-player, og så legge lydfila under videosporet. Kan problemet ha noe med Codec å gjøre?

Endret av asoeli
Lenke til kommentar
Hei, har ikke sett dette før nå. Jeg har flere ganger tatt inn i Magix 10 og 11 VOB-filer fra 'hjemmebrente' DVD, det har vært greit. Fra kjøpe-DVD har jeg bare så vidt eksperimentert, mener det en gang ikke ble lyd. Men det går jo greit å ta opp lyden med f. eks. Audacity samtidig som du kjører VOB-fila i VCL-player, og så legge lydfila under videosporet. Kan problemet ha noe med Codec å gjøre?

8426347[/snapback]

Halla. :) nei det kan jeg aldrig tru at det har med codec og gjøre. Tenkte og ha med DTS lydsporet off course. men fatter ikke en skit her. Må jeg ta ut lydfila så blir det jo plutselig dobbel jobb da. kunne jeg jo like greit holdt meg til Pinnacle studio 10 da. :)Trodde dette programet gjorde hele greie jeg? den tar jo MPEG-2 filer som vob filer er men hjelper jo lite om lyden ikke følger med :) er ikke du en racer på dette da? hehe

Endret av Mr_dvd
Lenke til kommentar
Nå har det sikkert LITT å si om lyden er dolby digital(ac3), dts osv...og hva dere har av decodere på pcn...

8426442[/snapback]

Ja men etter det jeg har lest skal jo programet takle Dolby digital i full surround det?.

Lenke til kommentar
Ifølge handboka til MEP 11 tar programmet 'VOB streams from DVD (when unencrypted).

8430059[/snapback]

Javel ja?? så det spiller noen rolle ja.. hmm... teste med en orginal senere da. du har ikke prövd noe särlig selv nei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...