Kagee Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Jeg hadde en windowsbox som ble styrt med logmein.com. Dette var jo kjenpefint, men jeg finner ikke noe lignende på linux. Nå har jeg en windowsbox(WINJO) og en linuxbox(LINJO) bak brannmuren(jobb), og en windowspc(WINHO, hjemme) utenfor. LNXJO styres nå via VNC fra WINJO, som igjen styres fra WINHO med logmein.com. Dette er ikke en optimal løsning. Jeg har full kontroll på LNXJO, WINJO og WINHO, mens brannmuren er "låst" (det vanlige) Jeg har lest litt om SSH Tunnels, men skjønner ikke hvordan dete benyttes. Det virker som om de fleste kobler seg til brannmuren med en tunnel - hvordan funker dette? Om jeg bare får shelltilgang er dete forsåvidt ikke noe problem. Men VNC(o.l.) hadde vært fint Endret 18. april 2007 av Kagee Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Du kan kanskje kikke litt på openvpn? Hvis du får satt opp en vpn-tunnel fra linux-burken (jobb) til hjemmemaskinen, så har du jo frie tøyler videre med å bruke ssh, vnc osv. over vpn-linken. Nå vet jeg ikke hvor streng denne firewallen på jobben er. Er det bare slik at den sperrer for innkommende trafikk eller også utgående? Endret 18. april 2007 av Langbein Lenke til kommentar
krigun Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Er det ikke bare å sette opp SSH (evt. med kun private/public key), åpne brannmuren for port 22 og endre NAT i routeren slik at det funker? Eller misforstod jeg? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Er det ikke bare å sette opp SSH (evt. med kun private/public key), åpne brannmuren for port 22 og endre NAT i routeren slik at det funker? Eller misforstod jeg? 8413923[/snapback] Han har vel ikke tilgang til å konfigurere brannmuren. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Hittil stenger den bare for utgående. OpenVPN så brukbart ut, jeg skal lese litt gjennom det, og prøve det i morgen. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 OpenVNC er nå satt opp på windowsmaskina, og testa mot ei anna windowsmaskin et anna sted i landet. Det fungerte helt utmerket. Nå håper eg bare det går like enkelt på Ubuntu i morra. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Linuxmaskina står lydig og kobler seg opp mot windowsmaskina's OpenVPN-server, og VNC går som en drøm tilbake over nettverksinterface TUN_tilkobling/10.8.0.1 Det var riktignok noen problemer med netmanager-plugin for openvpn i feisty - hvis det ikke blir fikset i dag, legger jeg inn buggrapport i morgen Så gikk det opp for meg at jeg kjører 1280x1024 på linuxmaskina, mens jeg kjører 1024x768 på windowsmaskina. Så jeg får scrollbars på vinduet Fikk lyst til å skrive absolutt-nybegynnerguide om å sette opp en slik tilkobling - men jeg får vel aldri startet Endret 19. april 2007 av Kagee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå